- מדורים
- חינוך ילדים
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
יהודה בן הדסה הינדה מלכה
הילדה החריגה
בתנו כיום בת 6. כבר בגיל 3, שמנו לב להתנהגות חריגה, ולקחנו אותה לאבחון. כתוצאה מכך היא נמצאת עד היום בחינוך מיוחד בקבוצה טיפולית. כעת, לקראת העליה לכיתה א' אנו מתלבטים אם להמשיך בחינוך מיוחד או להעבירה לכיתה רגילה.
שאלה:
בתנו כיום בת 6. כבר בגיל 3, שמנו לב להתנהגות חריגה, ולקחנו אותה לאבחון. כתוצאה מכך היא נמצאת עד היום בחינוך מיוחד בקבוצה טיפולית. כעת, לקראת העליה לכיתה א' אנו מתלבטים אם להמשיך בחינוך מיוחד או להעבירה לכיתה רגילה.
תשובה:
על כל אדם: איש, אשה, ילד וילדה, ישנם שתי זוויות הסתכלות. האחת היא קריאה נכונה של מצבו בהווה, והשניה, קריאת הפוטנציאל הגלום בו. אם נרצה, אפשר להגדיר זאת כשאלת המצוי והרצוי. המצוי, נמצא כעת במצב מסוים, ומצב זה איננו רצוי מפני שאינו טוב. לעומת זאת, קיימת הגדרת המצב הרצוי, כלומר, היכן אדם זה צריך היה להיות, ויש לו את האפשרות להיות שם. דוגמא לדבר אנו מוצאים בסיפור על המפגש הראשון בין ר' יוחנן לריש לקיש (בבא מציעה פ"ד) - ריש לקיש שהיה ליסטים, ראה את ר' יוחנן שוחה בירדן, וקפץ אחריו למים, אולי כדי להרשים אותו. ר' יוחנן אכן התרשם מכוחו, ואמר לו: חילך לאורייתא! אם תחזור בך, אתן לך את אחותי לאשה. ריש לקיש אכן קיבל על עצמו להפסיק את הליסטות שלו, והפך להיות החברותא והגיס של ר' יוחנן.
לפנינו דוגמא לצורת ההסתכלות של ר' יוחנן. הוא יודע היטב מה מצבו הנוכחי של ריש לקיש, והוא מנסה שלא לראות את המצוי כעת, אלא את הרצוי, את הגנוז כפוטנציאל אצל ריש לקיש. הוא נותן לו יד תומכת, "חילך לאורייתא", וגם גיבוי נוסף ע"י "מתנה", הצעת שידוך לאחותו, דבר המביע אמון רב בכוחו.
קראתי את האבחונים של בתכם, והתרשמתי שבסך הכל אין לבתכם כל פגם מהותי. האבחונים הללו מציירים באופן אמיתי את המצוי, אך אינם נותנים פתח לראות את הרצוי. משל למה הדבר דומה, לאדם המתכופף כדי לקשור את שרוך הנעל, ובאותו רגע בא צלם ומצלם אותו כשהוא כפוף, וראשו ליד רגליו. זו תמונה אמיתית, המציגה בדייקנות את הרגע, אבל אין בה כדי להצביע על העתיד . התרשמתי גם מנקודת חוסר הביטחון שלכם בבתכם. אתם דואגים לה מאד, וחרדים לעתידה, ומתוך כך איבדתם את האמון בכוחותיה. דרך ההתנהגות שלה היא בעצם תגובה ליחס שלכם. מאחר ואתם סבורים שיש בה פגם חריג, היא מאמתת את דעתכם ע"י תגובות הולמות. לאור הנתונים הללו, אני יכול לומר כמעט בביטחון מלא, שאם תשנו את היחס שלכם אליה, ותחדלו לראות בה ילדה חריגה, תתנו אמון מלא בכוחות החיוביים שבה, ובבטחון גמור תאמרו שכל מה שהיה בעבר הוא תצלום של תמונה רגעית וממילא לא אמיתית, תוך זמן קצר תראו את השינוי בהתנהגותה. כבר עתה רישמו אותה לבית ספר רגיל, ובע"ה היא תשתלב בכיתה כילדה רגילה.
בתנו כיום בת 6. כבר בגיל 3, שמנו לב להתנהגות חריגה, ולקחנו אותה לאבחון. כתוצאה מכך היא נמצאת עד היום בחינוך מיוחד בקבוצה טיפולית. כעת, לקראת העליה לכיתה א' אנו מתלבטים אם להמשיך בחינוך מיוחד או להעבירה לכיתה רגילה.
תשובה:
על כל אדם: איש, אשה, ילד וילדה, ישנם שתי זוויות הסתכלות. האחת היא קריאה נכונה של מצבו בהווה, והשניה, קריאת הפוטנציאל הגלום בו. אם נרצה, אפשר להגדיר זאת כשאלת המצוי והרצוי. המצוי, נמצא כעת במצב מסוים, ומצב זה איננו רצוי מפני שאינו טוב. לעומת זאת, קיימת הגדרת המצב הרצוי, כלומר, היכן אדם זה צריך היה להיות, ויש לו את האפשרות להיות שם. דוגמא לדבר אנו מוצאים בסיפור על המפגש הראשון בין ר' יוחנן לריש לקיש (בבא מציעה פ"ד) - ריש לקיש שהיה ליסטים, ראה את ר' יוחנן שוחה בירדן, וקפץ אחריו למים, אולי כדי להרשים אותו. ר' יוחנן אכן התרשם מכוחו, ואמר לו: חילך לאורייתא! אם תחזור בך, אתן לך את אחותי לאשה. ריש לקיש אכן קיבל על עצמו להפסיק את הליסטות שלו, והפך להיות החברותא והגיס של ר' יוחנן.
לפנינו דוגמא לצורת ההסתכלות של ר' יוחנן. הוא יודע היטב מה מצבו הנוכחי של ריש לקיש, והוא מנסה שלא לראות את המצוי כעת, אלא את הרצוי, את הגנוז כפוטנציאל אצל ריש לקיש. הוא נותן לו יד תומכת, "חילך לאורייתא", וגם גיבוי נוסף ע"י "מתנה", הצעת שידוך לאחותו, דבר המביע אמון רב בכוחו.
קראתי את האבחונים של בתכם, והתרשמתי שבסך הכל אין לבתכם כל פגם מהותי. האבחונים הללו מציירים באופן אמיתי את המצוי, אך אינם נותנים פתח לראות את הרצוי. משל למה הדבר דומה, לאדם המתכופף כדי לקשור את שרוך הנעל, ובאותו רגע בא צלם ומצלם אותו כשהוא כפוף, וראשו ליד רגליו. זו תמונה אמיתית, המציגה בדייקנות את הרגע, אבל אין בה כדי להצביע על העתיד . התרשמתי גם מנקודת חוסר הביטחון שלכם בבתכם. אתם דואגים לה מאד, וחרדים לעתידה, ומתוך כך איבדתם את האמון בכוחותיה. דרך ההתנהגות שלה היא בעצם תגובה ליחס שלכם. מאחר ואתם סבורים שיש בה פגם חריג, היא מאמתת את דעתכם ע"י תגובות הולמות. לאור הנתונים הללו, אני יכול לומר כמעט בביטחון מלא, שאם תשנו את היחס שלכם אליה, ותחדלו לראות בה ילדה חריגה, תתנו אמון מלא בכוחות החיוביים שבה, ובבטחון גמור תאמרו שכל מה שהיה בעבר הוא תצלום של תמונה רגעית וממילא לא אמיתית, תוך זמן קצר תראו את השינוי בהתנהגותה. כבר עתה רישמו אותה לבית ספר רגיל, ובע"ה היא תשתלב בכיתה כילדה רגילה.

חינוך ילדים (67)
הרב אליקים לבנון
10 - לימודים בישיבה ונישואין
11 - הילדה החריגה
12 - החלטות בחינוך
טען עוד

ילדים משקרים?!
הרב אליקים לבנון | טו אייר תש"ע

הקו שבין סמכות הורית לאחריות הילדים
הרב אליקים לבנון | אייר תש"ע

אלימות במשפחה
הרב אליקים לבנון | שבט תש"ע

מי צודק - אבא או אמא?
הרב אליקים לבנון | כא אדר ב תשס"ח

הרב אליקים לבנון
רב המועצה האזורית שומרון, וראש ישיבת ברכת יוסף באלון מורה

לימודים בישיבה ונישואין
ניסן תשס"ז

התא המשפחתי
יט שבט תשס"ח

החותנת "עושה סדר"
ז איר תשס"ט

התייחסות לכסף בחינוך
גליון 218
שבט תשע"א
איך לקשור את הסכך?
איך לומדים גמרא?
הקשבה בזמן של פילוג
דיני ברכות בתיקון ליל שבועות
איך הסדר המוכתב מהווה חירות?
שבועות מעין עולם הבא!
'לדוד ה' אורי וישעי' מה הקשר לאלול?
המהפך בחייו של התנא רבי שמעון בר יוחאי
קשה עליי פרידתכם
ברוך שעשה לי נס במקום הזה
למה משתכרים בפורים? איך עושים זאת נכון?
זמני תפילת ערבית
הרב אליעזר מלמד | תשס"ה
פדיון שבויים בעת הזאת - מחיר מופקע או הגיוני?
הרה"ג אשר וייס | י"ב כסלו תשפ"ד

תפילה לשלום החיילים החטופים
רבנים שונים | אב התשס"ו

וּפְדוּיֵי ה' יְשֻׁבוּן וּבָאוּ צִיּון בְּרִנָּה
הרב שמואל אליהו | סיון תשע"ד
