- מדורים
- חינוך ילדים
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
יהודה בן הדסה הינדה מלכה
מנהיג הבית
כל בית, משפחה, זקוקה למנהיג. תפקיד ההנהגה בבית הוא בשני התחומים של "סור מרע ועשה טוב". כדי להגיע ל"סור מרע" צריך משהו אשר יציב גבולות לבני הבית, כל גיל לפי הגבולות שלו.
שאלה:
אנחנו נשואים כמעט עשרים שנה. יש לנו המון בעיות כמעט בכל התחומים, אבל בעיקר בחינוך ובהתנהגות של הילדים. כל ילד עושה מה שהוא רוצה ואין משמעת בכלל. הדברים מגיעים גם לחיכוכים בין הילדים, פריקת עול דתי ועוד. הקושי שלי הוא, שכשאשר אני מבקשת מבעלי להשליט סדר, אז או שהוא מגיב בכעס גדול וצעקות על הילדים, דבר שאינני מסכימה לו, או שהוא צוחק יחד איתם. אני מרגישה אובדת עצות.
תשובה:
כל בית, משפחה, זקוקה למנהיג. תפקיד ההנהגה בבית הוא בשני התחומים של "סור מרע ועשה טוב". כדי להגיע ל"סור מרע" צריך משהו אשר יציב גבולות לבני הבית, כל גיל לפי הגבולות שלו. הצדדים השווים שבקביעת הגבולות בגילאים השונים הם שניים: הראשון, שהגבולות יהיו מוסכמים על שני ההורים וביניהם לא תהיה כל מחלוקת. השני, שהגבולות לא ינתנו כמו "שוטרים וגנבים", כשההורים רודפים אחר ילדיהם עם חבילות של "לא תעשה" והילדים מנסים לגנוב את הגבולות הללו. הדרך היא, לעורר את הרצון אצל הצעירים והבוגרים כדי שמעצמם יבינו וירצו לשים גבולות.

כל זה ב"סור מרע". בנוסף, חייבת הנהגת הבית לבנות את ה"עשה טוב". להציב לפני הילדים מערכת ערכית, של אהבה, שמחה, חסד וכד' ולכוון את רצונם לשאוף לכך. כמובן שגם בכך יש חשיבות מכרעת לתשדיר המשותף של שני ההורים.
לפי התיאור שלך בשאלתך, אני מבין שאת מרגישה שהנך פועלת לבדך וללא שותפות של בעלך. זו הסיבה המרכזית להרגשתך שאין משמעת, וניתן לומר בוודאות שזו גם הסיבה לפריקת עול המצוות שהזכרת.
הדרך הנכונה היא, לצרף את בעלך למעגל ההנהגה כדי שגם הוא ישא בעול המשפחה. אפשר על ידי שיחה רצינית ביניכם ואפשר על ידי גורם שלישי המקובל על בעלך, שדבריו ישפיעו ובעלך יקח על עצמו את האחריות להנהיג את הבית.
לפעמים, הבעל אינו מוכן לשתף פעולה. גם אז אל תרימי ידיים ואל תיכנעי למציאות. אם הדבר כואב לך, משמע, שיש בידייך את הכוח לתקן. כמובן שהדרך קשה יותר בלי שיתוף פעולה והדדיות, אך יש דרך. עיקרה הוא בשני כללים: הראשון, להפסיק לצפות שבעלך ינהיג את הבית. והשני, לא להבליט את הניגודים ואת הטענות שיש לך על דרכו של בעלך. אם תדעי שבעלך כאילו נכה בדבר זה ותקבלי את המציאות כמו שהיא, יקל לך לנווט את המשפחה. לכן גם חשוב שלא תגיבי ותעמדי נגד בעלך. גם אם הוא כועס או צוחק, אל תתיחסי לכך, אלא המשיכי להעביר את המסרים הנכונים של הגבולות מחד והרצון להיטיב מאידך. אני מאמין שגם בעלך יימשך אחריך לדרך זו ותוך פרק זמן תוכלו לעבוד שניכם יחד.
אנחנו נשואים כמעט עשרים שנה. יש לנו המון בעיות כמעט בכל התחומים, אבל בעיקר בחינוך ובהתנהגות של הילדים. כל ילד עושה מה שהוא רוצה ואין משמעת בכלל. הדברים מגיעים גם לחיכוכים בין הילדים, פריקת עול דתי ועוד. הקושי שלי הוא, שכשאשר אני מבקשת מבעלי להשליט סדר, אז או שהוא מגיב בכעס גדול וצעקות על הילדים, דבר שאינני מסכימה לו, או שהוא צוחק יחד איתם. אני מרגישה אובדת עצות.
תשובה:
כל בית, משפחה, זקוקה למנהיג. תפקיד ההנהגה בבית הוא בשני התחומים של "סור מרע ועשה טוב". כדי להגיע ל"סור מרע" צריך משהו אשר יציב גבולות לבני הבית, כל גיל לפי הגבולות שלו. הצדדים השווים שבקביעת הגבולות בגילאים השונים הם שניים: הראשון, שהגבולות יהיו מוסכמים על שני ההורים וביניהם לא תהיה כל מחלוקת. השני, שהגבולות לא ינתנו כמו "שוטרים וגנבים", כשההורים רודפים אחר ילדיהם עם חבילות של "לא תעשה" והילדים מנסים לגנוב את הגבולות הללו. הדרך היא, לעורר את הרצון אצל הצעירים והבוגרים כדי שמעצמם יבינו וירצו לשים גבולות.

חינוך ילדים (67)
הרב אליקים לבנון
12 - החלטות בחינוך
13 - מנהיג הבית
14 - "אמא, הילד מתעלף!"
טען עוד
לפי התיאור שלך בשאלתך, אני מבין שאת מרגישה שהנך פועלת לבדך וללא שותפות של בעלך. זו הסיבה המרכזית להרגשתך שאין משמעת, וניתן לומר בוודאות שזו גם הסיבה לפריקת עול המצוות שהזכרת.
הדרך הנכונה היא, לצרף את בעלך למעגל ההנהגה כדי שגם הוא ישא בעול המשפחה. אפשר על ידי שיחה רצינית ביניכם ואפשר על ידי גורם שלישי המקובל על בעלך, שדבריו ישפיעו ובעלך יקח על עצמו את האחריות להנהיג את הבית.
לפעמים, הבעל אינו מוכן לשתף פעולה. גם אז אל תרימי ידיים ואל תיכנעי למציאות. אם הדבר כואב לך, משמע, שיש בידייך את הכוח לתקן. כמובן שהדרך קשה יותר בלי שיתוף פעולה והדדיות, אך יש דרך. עיקרה הוא בשני כללים: הראשון, להפסיק לצפות שבעלך ינהיג את הבית. והשני, לא להבליט את הניגודים ואת הטענות שיש לך על דרכו של בעלך. אם תדעי שבעלך כאילו נכה בדבר זה ותקבלי את המציאות כמו שהיא, יקל לך לנווט את המשפחה. לכן גם חשוב שלא תגיבי ותעמדי נגד בעלך. גם אם הוא כועס או צוחק, אל תתיחסי לכך, אלא המשיכי להעביר את המסרים הנכונים של הגבולות מחד והרצון להיטיב מאידך. אני מאמין שגם בעלך יימשך אחריך לדרך זו ותוך פרק זמן תוכלו לעבוד שניכם יחד.

מתחילים מחדש
לכבוד פתיחת שנת הלימודים
הרב שמואל מינקוב

צניעות בלבוש
הרב אליקים לבנון | תמוז תשס"ז

אהבה וגבולות בגיל ההתבגרות
הרב אליקים לבנון | כסלו תשס"ז

הקו שבין סמכות הורית לאחריות הילדים
הרב אליקים לבנון | אייר תש"ע

הרב אליקים לבנון
רב המועצה האזורית שומרון, וראש ישיבת ברכת יוסף באלון מורה

שבת הגדול,מאבקים ונצחונות
ניסן תשע"ו

התייחסות לכסף בחינוך
גליון 218
שבט תשע"א

לימודים בישיבה ונישואין
ניסן תשס"ז

איזה כיף לריב מריבה זוגית
אדר תש"ע
מה מברכים על ברקים ורעמים?
המסר לחינוך הילדים שכולנו חייבים לקחת ממצוות "הקהל"
למה לשמור על הקדושה?
למה ללמוד גמרא?
מי חייב לצום בתשעה באב נדחה?
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
ט"ו בשבט - השקעה לטווח ארוך!
מה מיוחד בעבודת יום כיפור?
רכישת ארבעת המינים בשנת השמיטה
איך ללמוד אמונה?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?

בין אדם לחברו
"קול צופייך" - גיליון 374
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | תשרי תשס"ז

אהבת ישראל חלק ד'
י"ב תמוז תשע"ז
בשביל הנשמה | י"ב תמוז תשע"ז

רעיונות לפרשת בשלח
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ו-תשס"א

רעיונות לפרשת בשלח
הרב עזריאל אריאל | תשנ"ו-תשס"א
העמק דבר פרשת בא חלק ב'
הרב חיים כץ | ד שבט תשפ"ג
