- הלכה מחשבה ומוסר
- דרכים בפיתוח האישיות
- מידות
- הלכה מחשבה ומוסר
- פיתוח האישיות ותיקון המידות
- מידת הענווה
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
אריה יעקב בן משה יוסף ז"ל
6173
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
יש גאוה שלא איכפת לו מה אחרים חושבים עליו, הוא מצפצף על כולם. הוא רואה את עצמו חכם מכולם, מבין מכולם. אינו מוכן להתחשב באחרים, להתייעץ. הגאווה הזו מנתקת אותו וכאשר הוא זקוק לעזרת אחרים אינו מסוגל להודות בכך. הביטחון העצמי שהוא מפגין אינו אמיתי, הוא מזויף. "אמר רבי אלכסנדרי: כל מי שיש בו גסות הרוח, אפילו רוח קמעא עוכרתו", "אמר רב יהודה אמר רב: כל המתייהר, אם חכם הוא - חכמתו מסתלקת ממנו, אם נביא הוא - נבואתו מסתלקת ממנו". מה שאין כן הענווה, יסוד לכל המעלות הטובות, על ידה זוכה האדם לתורה: "אין דברי תורה מתקיימים אלא במי שדעתו שפלה", "לא בשמים היא" - לא בגסי הרוח היא התורה. מפני מה זכה יהודה למלכות? מפני הענווה, ואף שאול לא זכה למלכות אלא מפני הענווה. היהירות, גסות הרוח, מעוררת התנגדות - היא מפריעה לאחרים, ולעומתה הענווה מעוררת חיבה ואהדה ונעימות. הענו אינו נמצא בתחרות עם האחרים, אינו חפץ להתבלט, להיות יותר מהם, הוא שמח בחלקו ומודה על כל מה שיש לו ושמח בחלקם של אחרים, ואין מעלותיהם דוקרות אותו ומכאיבות לו, על כן אחרים אינם חוששים לסייע לו, לרומם אותו, להטיל עליו תפקידים נכבדים, שכן הוא יקבל את העול בענווה וימלא אותו למען הכלל ולא ישתמש בזה לעצמו.
נמצאת אומר: אין הענווה הרגשת חידלון, יאוש ועצבות. העניו מכיר את מעלותיו, אבל הוא לא מייחס אותן לעצמו, הוא יודע כי ה' הוא הנותן לו כוח לעשות חיל, וככל שהוא מקבל יותר מעלות, הוא נעשה יותר עניו, וחש את עצמו יותר מחויב להודות לה' על כל הטוב שנותן לו, ועל כן הוא מלא שמחה ועוז של ביטחון בה'. לעומתו הגאה מייחס כל מעלה לעצמו, מבודד את עצמו, אין לו משענת בהקב"ה שהוא הנותן לו כוח, ועל כן הוא חסר ביטחון ועלול לנפול. אין בלבו יישוב הדעת, אין שמחתו שמחה.
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל לקורות חייו המלאים לחץ כאן.
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ט (3)
שיעור מס' 97
כ"ד סיון תשפ"ג
דרישת המדינה היהודת מישראל ומאומות העולם
לנתיבות ישראל - עמוד קכא - "נצח אומתנו"
ח' שבט תשפ"ב
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק י'
שיעור מס' 98
כ"ה סיון תשפ"ג
מהו התוכן האמיתי של העולם?
לנתיבות ישראל - סיום מאמר "והנצח זו ירושלים"
ג' אב תשפ"ג
למה באנו לעולם הזה?
איך ללמוד גמרא?
איך נראית נקמה יהודית?
אוי ויי!
הצוואה של חללי צה''ל לעם ישראל
'לדוד ה' אורי וישעי' מה הקשר לאלול?
מה חז"ל באמת רצו שנרגיש בין י"ז בתמוז לט' באב?
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
כל ההתחלות קשות
כשהתמיד בוטל - החומות קרסו
האם מותר לפנות למקובלים?

"דייקא ומינסבא" – אופן הדיוק ומועד הדיוק של האשה
יבמות דף צג ע"ב
הרב יאיר וסרטיל | תמוז תשפ"ה
הקודש שבחול יותר קדוש מהקודש שבקודש
אורות התחיה, פסקה מו
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ב תמוז תשפ"ה
הגעת דוד למערכה
שמואל א, פרק יז' פסוקים כ-כה
הרב שמעון קליין | י"ג תמוז תשפ"ה
