- הלכה מחשבה ומוסר
- יסודות האמונה
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
הרב אברהם בן ציון ב"ר שבתי זצ"ל
11. על בריאת העולם ואמיתות סיפורי התורה
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
אנחנו ממשיכים היום בברור יסודות האמונה עפ"י הכוזרי.
החבר אומר למלך כוזר: הידיעה שלנו על השתלשלות הדורות מאז אדם הראשון, מבוססת על נבואתו של משה רבנו ע"ה. הוא הסיר את הלוט מעל העבר בהודיעו איך הייתה בריאת העולם, וכיצד התייחסו האנשים שלפני המבול אל אדם הראשון, איך היה המבול, וכיצד התייחסו שבעים אומות אל שם, חם ויפת בני נח. איך נפרדו הלשונות ואיך התיישבו בני אדם וכיצד צצו המלכויות ונבנו הערים, ושנות העולם מאדם הראשון ועד הנה מה היו.
מלך כוזר התפלא ושאל: האומנם יש אצלכם מניין ברור מבריאת-העולם?
השיב החבר: אכן, יש לנו מניין ברור, ולמניין זה אנו מונים ואין מחלוקת בין היהודים בכל העולם על המניין הזה. המניין מוסכם על כל היהודים בעולם.
אמר החבר: כעת אנו מונים 4,500 שנה לבריאת העולם. [זה כמובן ידוע לכולם שזה התאריך העברי שגם היום אנו מונים בו, והיום אנו מונים 5752 לבריאת העולם ה' אלפים תשנ"ב.] פירוטם פורש לנו בתורה מימות אדם, שת ואנוש עד נח, ואחרי כן שם ועבר ומהם עד אברהם ויצחק ויעקב ועד משה רבנו עליו השלום.

הפירוט ההסטורי של הדורות הנמצא בתורה מחזק את הביטחון באמיתות העובדות, שהרי אי אפשר להמציא סיפור על העבר הלא רחוק ושיסכימו עליו המונים רבים בלא מחלוקת, אלא אם כן הדברים אכן אמיתיים, והרי חכמי ישראל אינם פתיים המאמינים לכל דבר בלא לחקור ולבדוק ולהשתכנע באמיתות הדברים.
אברהם אבינו בעצמו היה בן דור הפלגה, בו התפלגו הלשונות, ואולם הוא שמר על לשון עבר סבו, אשר על כן נקרא בשם "אברהם העברי". וכשבא משה 500 שנה אחריו, כבר הגיעו בני אדם לידיעות מדויקות על השמים ועל הארץ, ובדור כזה הופיע משה לפני פרעה ולפני חכמי מצרים, והנה גם חכמי בני ישראל שהסכימו לו בדקוהו וחקרוהו. זה לא היה כל כך פשוט לקבל שהאלוקים מדבר עם בשר ודם. עד אשר השמיעם הא-לוה את דבריו בעשרת הדברות, ואז נשלמה אמונתם. לא יעלה על הדעת שהם יקבלו את הסיפור שסיפר להם משה כי לפני 500 שנה היתה בעולם רק לשון עבר בלבד, וכי אומות אחדות מתייחסות אל יפת, ואומות אחדות אל שם ואחרות אל חם, אלא אם כן הסיפור אמיתי, כי 500 שנים זה זמן לא ארוך, ואפשר לבחון את הדברים.
העובדה שכל ישראל קיבלו את נבואת משה על כל העבר, מראה שהדברים היו מוכחים ולא מוטלים בספק.
אמנם אין אנו זקוקים לתימוכים מאחרים, אבל את אמיתות סיפורי התורה מאדם הראשון ועד משה ועד בכלל, קיבלו מאיתנו גם אומות רבות במזרח הקרוב ובמערב, כידוע.
החבר אומר למלך כוזר: הידיעה שלנו על השתלשלות הדורות מאז אדם הראשון, מבוססת על נבואתו של משה רבנו ע"ה. הוא הסיר את הלוט מעל העבר בהודיעו איך הייתה בריאת העולם, וכיצד התייחסו האנשים שלפני המבול אל אדם הראשון, איך היה המבול, וכיצד התייחסו שבעים אומות אל שם, חם ויפת בני נח. איך נפרדו הלשונות ואיך התיישבו בני אדם וכיצד צצו המלכויות ונבנו הערים, ושנות העולם מאדם הראשון ועד הנה מה היו.
מלך כוזר התפלא ושאל: האומנם יש אצלכם מניין ברור מבריאת-העולם?
השיב החבר: אכן, יש לנו מניין ברור, ולמניין זה אנו מונים ואין מחלוקת בין היהודים בכל העולם על המניין הזה. המניין מוסכם על כל היהודים בעולם.
אמר החבר: כעת אנו מונים 4,500 שנה לבריאת העולם. [זה כמובן ידוע לכולם שזה התאריך העברי שגם היום אנו מונים בו, והיום אנו מונים 5752 לבריאת העולם ה' אלפים תשנ"ב.] פירוטם פורש לנו בתורה מימות אדם, שת ואנוש עד נח, ואחרי כן שם ועבר ומהם עד אברהם ויצחק ויעקב ועד משה רבנו עליו השלום.
יסודות האמונה (51)
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
10 - 10. ייחוד עם ישראל
11 - 11. על בריאת העולם ואמיתות סיפורי התורה
12 - 12. סיפור תולדות הדורות בסיפור סגולת ישראל
טען עוד
הפירוט ההסטורי של הדורות הנמצא בתורה מחזק את הביטחון באמיתות העובדות, שהרי אי אפשר להמציא סיפור על העבר הלא רחוק ושיסכימו עליו המונים רבים בלא מחלוקת, אלא אם כן הדברים אכן אמיתיים, והרי חכמי ישראל אינם פתיים המאמינים לכל דבר בלא לחקור ולבדוק ולהשתכנע באמיתות הדברים.
אברהם אבינו בעצמו היה בן דור הפלגה, בו התפלגו הלשונות, ואולם הוא שמר על לשון עבר סבו, אשר על כן נקרא בשם "אברהם העברי". וכשבא משה 500 שנה אחריו, כבר הגיעו בני אדם לידיעות מדויקות על השמים ועל הארץ, ובדור כזה הופיע משה לפני פרעה ולפני חכמי מצרים, והנה גם חכמי בני ישראל שהסכימו לו בדקוהו וחקרוהו. זה לא היה כל כך פשוט לקבל שהאלוקים מדבר עם בשר ודם. עד אשר השמיעם הא-לוה את דבריו בעשרת הדברות, ואז נשלמה אמונתם. לא יעלה על הדעת שהם יקבלו את הסיפור שסיפר להם משה כי לפני 500 שנה היתה בעולם רק לשון עבר בלבד, וכי אומות אחדות מתייחסות אל יפת, ואומות אחדות אל שם ואחרות אל חם, אלא אם כן הסיפור אמיתי, כי 500 שנים זה זמן לא ארוך, ואפשר לבחון את הדברים.
העובדה שכל ישראל קיבלו את נבואת משה על כל העבר, מראה שהדברים היו מוכחים ולא מוטלים בספק.
אמנם אין אנו זקוקים לתימוכים מאחרים, אבל את אמיתות סיפורי התורה מאדם הראשון ועד משה ועד בכלל, קיבלו מאיתנו גם אומות רבות במזרח הקרוב ובמערב, כידוע.
3. המעשה הרצוי ומימוש הרצון
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | חשון ה'תשס"ב
24. משמעות העולם - הבא
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | התשס"ב
סבל עם ישראל לאורך הדורות
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | תשס"ד
47. החסיד - היהודי האידיאלי המושלם
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | התשס"ה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל .
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז -ח
שיעור מס' 94
י"ט סיון תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק יח (6)
שיעור מס' 117
כ"ב תמוז תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ח - ט(1)
שיעור מס' 95
כ"ב סיון תשפ"ג
נתיב העבודה - המשך פרק י"ח (11)
שיעור מס' 75
כ' אייר תשפ"ג
האם מותר לטייל במקום בלי מניין?
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
'לדוד ה' אורי וישעי' מה הקשר לאלול?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
לו הייתי רוטשילד
ענייני כשרות המצויים
מי יושב במקום שלי?
דיני ברכות בתיקון ליל שבועות
בדיקת קורונה בשבת
נטילת לולב
הרב אליעזר מלמד | תשרי תשע"ח

נטילת לולב
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב
נטילת לולב
הרב אליעזר מלמד | תשרי תשע"ח

ארבעת המינים
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב
חיים של קודש
פנינה לסוכה - היום השני
הרב יוחאי פרלמן | תשרי תשפ"ד
אל תכינו שיעורים
הרב נתנאל יוסיפון | תשרי תשפ"ד
חג הסוכות זכר למה?
הרב יצחק בן יוסף | תשרי תשפ"ג
