- פרשת שבוע ותנ"ך
- במדבר
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
מיכאל בן מזל טוב
מניין עם ישראל
למה מפרטת התורה באריכות כל כך גדולה את מספר האנשים שבכל שבט, ולא מסתפקת במספר אחד של כל העם היהודי? אני מאמין שהמסר כאן מחזק את ההשקפה של התורה על העם היהודי, ולמעשה על האנושות כולה, כמשהו שמורכב מאנשים רבים ושונים ולא מגוש אחיד אחד.
מעניין לציין שהספירה של בני ישראל במדבר שמופיעה בפרשת השבוע היא ספירה של כל אחד משבטי ישראל בנפרד. יותר מזה, כלל האוכלוסייה של העם היהודי התחלק לארבע קבוצות נפרדות, כשהכהנים והלויים יוצרים עוד קבוצה נפרדת לגמרי.
למה כל הפירוט הזה? למה התורה לא מסתפקת במספר אחד של כל העם היהודי? אני מאמין שהמסר כאן מחזק את ההשקפה של התורה על העם היהודי, ולמעשה על האנושות כולה, כמשהו שמורכב מאנשים רבים ושונים ולא מגוש אחיד אחד.
למעשה, זה המקור של דעת התורה האוסרת לספור אנשים ישירות, באופן אישי. אין שני אנשים דומים ואין שני אנשים שיש להם דעות זהות. יש קבוצות ושבטים שמרכיבים את העם היהודי היום ולכל אורך ההיסטוריה היהודית. ההבנה הזאת צריכה לסייע ליצירת חברה יהודית סובלנית יותר ומפולגת פחות. מסיבה זו התורה נחושה בדעתה להתייחס לספירה של העם היהודי כספירה של יחידים ולא כספירה של קבוצה גדולה או של אומה שלמה. התורה מבקשת מאתנו להבין שהעם היהודי מורכב בעצם ממרכיבים רבים ושונים ומאנשים נפרדים ותובעת מאתנו את הבגרות הנדרשת להתמודד עם המצב הקבוע הזה של האנושות.
עוד נקודה שעלתה בדעתי בעניין פרשת השבוע היא המספר הקטן יחסית של האוכלוסייה היהודית היום לעומת המספר הכולל שמופיע בפרשת השבוע. המספרים שמופיעים בפרשה מצביעים על אוכלוסייה של כשלושה מיליון איש, זקנים, צעירים, גברים ונשים. שלושת אלפים שנה חלפו מאז והעם היהודי בכל העולם מונה כ-15 מיליון איש. רק הגידול הטבעי בפרק זמן ארוך כל כך היה צריך להניב מספר הרבה יותר גדול של יהודים. אך התורה עצמה חזתה שהעם היהודי תמיד יהיה "המעט מכל העמים". הגלות, הפוגרומים, ההתבוללות ובאחרונה גם השואה גבו מחיר גבוה מדכא ממספרנו.
אך למרות מספרו הקטן לא איבד העם היהודי את השפעתו ואת חותמו על החברה הכללית ועל תרבותה. התורה מלמדת אותנו שהמספרים חיוניים - בלי יהודים לא תוכל להיות יהדות- אבל המספרים אינם חזות הכול.
יש לציין שהתורה כבר במדבר הבהירה שגידול האוכלוסייה הוא עניין בעייתי לעם היהודי. בארבעים השנים במדבר האוכלוסייה היהודית לא גדלה. מספרה בסוף 40 השנים האלה נשאר, באופן מוזר ומצמרר, קרוב מאוד למספרה בפרשת השבוע הזאת. הפרט, היחיד, חשוב מאוד - זאת רק אחת מן התרומות הרבות של העם היהודי לסיפור האנושי
למה כל הפירוט הזה? למה התורה לא מסתפקת במספר אחד של כל העם היהודי? אני מאמין שהמסר כאן מחזק את ההשקפה של התורה על העם היהודי, ולמעשה על האנושות כולה, כמשהו שמורכב מאנשים רבים ושונים ולא מגוש אחיד אחד.
למעשה, זה המקור של דעת התורה האוסרת לספור אנשים ישירות, באופן אישי. אין שני אנשים דומים ואין שני אנשים שיש להם דעות זהות. יש קבוצות ושבטים שמרכיבים את העם היהודי היום ולכל אורך ההיסטוריה היהודית. ההבנה הזאת צריכה לסייע ליצירת חברה יהודית סובלנית יותר ומפולגת פחות. מסיבה זו התורה נחושה בדעתה להתייחס לספירה של העם היהודי כספירה של יחידים ולא כספירה של קבוצה גדולה או של אומה שלמה. התורה מבקשת מאתנו להבין שהעם היהודי מורכב בעצם ממרכיבים רבים ושונים ומאנשים נפרדים ותובעת מאתנו את הבגרות הנדרשת להתמודד עם המצב הקבוע הזה של האנושות.
עוד נקודה שעלתה בדעתי בעניין פרשת השבוע היא המספר הקטן יחסית של האוכלוסייה היהודית היום לעומת המספר הכולל שמופיע בפרשת השבוע. המספרים שמופיעים בפרשה מצביעים על אוכלוסייה של כשלושה מיליון איש, זקנים, צעירים, גברים ונשים. שלושת אלפים שנה חלפו מאז והעם היהודי בכל העולם מונה כ-15 מיליון איש. רק הגידול הטבעי בפרק זמן ארוך כל כך היה צריך להניב מספר הרבה יותר גדול של יהודים. אך התורה עצמה חזתה שהעם היהודי תמיד יהיה "המעט מכל העמים". הגלות, הפוגרומים, ההתבוללות ובאחרונה גם השואה גבו מחיר גבוה מדכא ממספרנו.
אך למרות מספרו הקטן לא איבד העם היהודי את השפעתו ואת חותמו על החברה הכללית ועל תרבותה. התורה מלמדת אותנו שהמספרים חיוניים - בלי יהודים לא תוכל להיות יהדות- אבל המספרים אינם חזות הכול.
יש לציין שהתורה כבר במדבר הבהירה שגידול האוכלוסייה הוא עניין בעייתי לעם היהודי. בארבעים השנים במדבר האוכלוסייה היהודית לא גדלה. מספרה בסוף 40 השנים האלה נשאר, באופן מוזר ומצמרר, קרוב מאוד למספרה בפרשת השבוע הזאת. הפרט, היחיד, חשוב מאוד - זאת רק אחת מן התרומות הרבות של העם היהודי לסיפור האנושי
מניין עם ישראל במדבר
שיחת מוצ"ש פרשת במדבר תשפ"ג
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | א' סיון תשפ"ג
מִמִּדְבָּר מַתָּנָה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | סיוון התשס"ו
מפקד בני ישראל במדבר - אז והיום
הרב מאיר גולדויכט | כ"ז אייר תש"פ
נשיאת כלי המשכן
הרב יצחק בן יוסף | כז אייר תשפ"ג
הרב דב בערל וויין
רב בית הכנסת הנשיא בי-ם. לשעבר ראש ארגון ה-OU, ראש ישיבת שערי תורה ורב בית הכנסת "בית תורה" במונסי, ניו-יורק.
פרשת אמור תשע"ד
תשע"ד
פסח תשע"ד
ניסן תשע"ד
"חזקה"
תשע"ד
פרשת בחוקותי תשע"ד
תשע"ד
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
קשה עליי פרידתכם
ללמוד להתייחס
איך לקשור את הסכך?
בדיקת קורונה בשבת
מה כבד לך?
לאן שבים ולמה מתוודים?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
איך עושים קידוש?
ארבע כוסות ושלוש מצות

תפילה לשלום החיילים החטופים
רבנים שונים | אב התשס"ו

מְהָרְסַיִךְ וּמַחֲרִבַיִךְ מִמֵּךְ יֵצֵאוּ
הרב יוסף כרמל | אב תשע"ה

תפילה לשלום המדינה ולחיילי צה"ל
הסידור המהיר

תפילה לשלום החיילים החטופים
רבנים שונים | אב התשס"ו
חיים של עבודת ה'
פרק ט"ז
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ט"ו כסלו תשפ"ד
דברים לזכרו ומתורת של הרב משה צבי נריה זצ"ל
הרב יצחק בן יוסף | כסליו תשפ"ד
