- שבת ומועדים
- עניני מועדים
סדר הדלקת נרות ליום-טוב
לנוסח האשכנזים וכן לנוהגים ע"פ שיטת הרב מרדכי אליהו זצוק"ל נשים מברכות ברכת "שהחיינו" בהדלקת נרות יו"ט.
אך לנוהגים ע"פ שיטת הרב עובדיה יוסף זצוק"ל נשים לא מברכות ברכת "שהחיינו" בהדלקת נרות.
ליום טוב:
בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהַדְלִיק נֵר שֶׁל יוֹם טוֹב.
בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁהֶחֱיָנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִּיעָנוּ לַזְּמַן הַזֶּה. * [בשביעי של פסח אין אומרים "שהחיינו"]
ליום טוב שחל בשבת:
בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהַדְלִיק נֵר שֶׁל שַׁבָּת וְשֶׁל יוֹם טוֹב.
בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁהֶחֱיָנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִּיעָנוּ לַזְּמַן הַזֶּה. [בשביעי של פסח אין אומרים "שהחיינו"]
לשבת חול-המועד:
בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהַדְלִיק נֵר שֶׁל שַׁבָּת.
ליום-כפור:
בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהַדְלִיק נֵר שֶׁל יוֹם הַכִּפּוּרִים.
בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁהֶחֱיָנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִּיעָנוּ לַזְּמַן הַזֶּה.
ליום-כפור שחל בשבת:
בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהַדְלִיק נֵר שֶׁל שַׁבָּת וְשֶׁל יוֹם הַכִּפּוּרִים.
בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁהֶחֱיָנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִּיעָנוּ לַזְּמַן הַזֶּה.
* בברכת "שהחיינו" בליל שני של ראש-השנה יש לכוון על פרי או על בגד חדש.
* כאשר יש שני ימים-טובים רצופים [או שבת ולאחריה יום טוב] - יש להדליק נר-יממה בלילה הראשון לצורך הדלקת הנרות של הלילה השני.
* בליל כפור מדליקים נר-יממה לצורך ההבדלה במוצאי יום-כפור.
* בכל יום-טוב שאינו חל בשבת כדאי להדליק נר-יממה, לצורך בישול וכדומה.
אך לנוהגים ע"פ שיטת הרב עובדיה יוסף זצוק"ל נשים לא מברכות ברכת "שהחיינו" בהדלקת נרות.
ליום טוב:
בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהַדְלִיק נֵר שֶׁל יוֹם טוֹב.
בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁהֶחֱיָנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִּיעָנוּ לַזְּמַן הַזֶּה. * [בשביעי של פסח אין אומרים "שהחיינו"]
ליום טוב שחל בשבת:
בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהַדְלִיק נֵר שֶׁל שַׁבָּת וְשֶׁל יוֹם טוֹב.
בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁהֶחֱיָנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִּיעָנוּ לַזְּמַן הַזֶּה. [בשביעי של פסח אין אומרים "שהחיינו"]
לשבת חול-המועד:
בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהַדְלִיק נֵר שֶׁל שַׁבָּת.
ליום-כפור:
בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהַדְלִיק נֵר שֶׁל יוֹם הַכִּפּוּרִים.
בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁהֶחֱיָנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִּיעָנוּ לַזְּמַן הַזֶּה.
ליום-כפור שחל בשבת:
בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהַדְלִיק נֵר שֶׁל שַׁבָּת וְשֶׁל יוֹם הַכִּפּוּרִים.
בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁהֶחֱיָנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִּיעָנוּ לַזְּמַן הַזֶּה.
* בברכת "שהחיינו" בליל שני של ראש-השנה יש לכוון על פרי או על בגד חדש.
* כאשר יש שני ימים-טובים רצופים [או שבת ולאחריה יום טוב] - יש להדליק נר-יממה בלילה הראשון לצורך הדלקת הנרות של הלילה השני.
* בליל כפור מדליקים נר-יממה לצורך ההבדלה במוצאי יום-כפור.
* בכל יום-טוב שאינו חל בשבת כדאי להדליק נר-יממה, לצורך בישול וכדומה.

לוח דינים ומנהגים לחודש שבט תשפ"א
רבנים שונים | כ"ח טבת תשפ"א

משמעות המילה אך
הרב אביחי קצין | כט' ניסן תשס"ח

הסתייגות למלאכת אוכל נפש
הרב אביחי קצין | כט' ניסן תשס"ח

מנוחת אהבה
הרב אביחי קצין | טז' ניסן תשס"ח

הסידור המהיר

סדר ברכת החמה (א)
נוסח ברכת החמה אשכנז וספרד
תשס"ט

שמע ישראל
נוסח קריאת שמע
כ"ח אדר א' תשפ"ב

סדר בדיקת וביעור חמץ - נוסח ספרד
ניסן תשפ"ג

סדר לבישת טלית והנחת תפילין - ספרד
סיון תשפ"א
קריעת ים סוף ומשל הסוס
דיני ברכות בתיקון ליל שבועות
האם מותר לפנות למקובלים?
למה אומרים "במה מדליקין" בערב שבת?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
איך לא להישאר בין המצרים?
היסוד הגדול שנלמד מרבי שמעון בר יוחאי
ניסוך מים: איך שמחים גם בדרך ליעד?
למה תמיד יש מחלוקת?
הסוד שעומד מאחורי מנהג "התשליך"

הלכות סליחות
הרב שמואל אליהו | אלול תשס"ח

אכילה ושתייה פחות מכשיעור ביום כיפור
רבנים שונים | תשרי תשע"ג
