- מדורים
- קול צופיך - הרב שמואל אליהו
- הלכה מחשבה ומוסר
- הכנה לתפילה וכיצד מתפללים
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
הרב מרדכי צמח בן מזל
7076
"תָּנוּ רַבָּנָן, אֵין עוֹמְדִין לְהִתְפַּלֵּל, לֹא מִתּוֹךְ עַצְבוּת, וְלֹא מִתּוֹךְ עַצְלוּת, וְלֹא מִתּוֹךְ שְׂחוֹק, וְלֹא מִתּוֹךְ שִׂיחָה, וְלֹא מִתּוֹךְ קַלּוּת רֹאשׁ, וְלֹא מִתּוֹךְ דְּבָרִים בְּטֵלִים, אֶלָּא מִתּוֹךְ שִׂמְחָה שֶׁל מִצְוָה. וְכֵן לֹא יִפָּטֵר אָדָם מֵחֲבֵרוֹ, לֹא מִתּוֹךְ שִׂיחָה, וְלֹא מִתּוֹךְ שְׂחוֹק, וְלֹא מִתּוֹךְ קַלּוּת רֹאשׁ, וְלֹא מִתּוֹךְ דְּבָרִים בְּטֵלִים, אֶלָּא מִתּוֹךְ דְּבַר הֲלָכָה, שֶׁכֵּן מָצִינוּ בַּנְּבִיאִים הָרִאשׁוֹנִים, שֶׁסִּיְּמוּ דִּבְרֵיהֶם בְּדִבְרֵי שְׁבָח וְתַנְחוּמִים".
תורה, שירה – תורה מתוך שמחה
משה הנביא מתפלל בשירה כי גם התורה של משה נקראה בפיו של משה "שירה". "וְעַתָּה כִּתְבוּ לָכֶם אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת וְלַמְּדָהּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל שִׂימָהּ בְּפִיהֶם" (דברים לא). לכן גם אנו קוראים את התורה בנגינה וטעמים. הגמרא במסכת שבת אומרת כי כמו שהתפילה צריכה להיות מתוך שִׂמְחָה כך גם השראת שכינה ולימוד תורה צריכים להיות מתוך שמחה של מצווה. "לְלַמֶּדְךָ שֶׁאֵין שְׁכִינָה שׁוֹרָה לֹא מִתּוֹךְ עַצְלוּת, וְלֹא מִתּוֹךְ עַצְבוּת, וְלֹא מִתּוֹךְ שְׂחוֹק, וְלֹא מִתּוֹךְ קַלּוּת רֹאשׁ, וְלֹא מִתּוֹךְ שִׂיחָה, וְלֹא מִתּוֹךְ דְּבָרִים בְּטֵלִים. אֶלָּא מִתּוֹךְ דְּבַר שִׂמְחָה שֶׁל מִצְוָה , שֶׁנֶּאֱמַר, (מלכים בּ גּ) "וְעַתָּה קְחוּ לִי" וְגוֹ'. אָמַר רַב יְהוּדָה, וְכֵן לִדְבַר הֲלָכָה. מכאן אמרו חכמים (מגילה לב/א) "אמר רבי שפטיה אמר רבי יוחנן: כל הקורא בלא נעימה ושונה בלא זמרה עליו הכתוב אומר "וְגַם אֲנִי נָתַתִּי לָהֶם חֻקִּים לֹא טוֹבִים וּמִשְׁפָּטִים לֹא יִחְיוּ בָּהֶם" – חלילה. אמנם אביי אומר שיש כאלה שלא יודעים לשיר, אבל העיקר הוא התורה שהיא מתוך שמחה ושירה.
מכיון שהתורה מביאה את התפילה כדכתיב: "מֵסִיר אָזְנוֹ מִשְּׁמֹעַ תּוֹרָה גַּם תְּפִלָּתוֹ תּוֹעֵבָה". מי שהתורה שלו היא "שירה", גם התפילה שלו נקראת "שירה".
חיבור שמים וארץ בשירה, תפילה ותורה
כשהקב"ה אומר לאברהם אבינו ""וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה" (בראשית יב) הכוונה היא לא בכמות שהרי אנחנו עם קטן בכמות, כך כתוב בסוף הפרשה. "לֹא מֵרֻבְּכֶם מִכָּל הָעַמִּים חָשַׁק ה' בָּכֶם וַיִּבְחַר בָּכֶם כִּי אַתֶּם הַמְעַט מִכָּל הָעַמִּים". אם כן מהו "עם גדול"? הכוונה עם גדול באיכות, כמו שאומרת התורה בתחילת הפרשה.
"כִּי מִי גוֹי גָּדוֹל אֲשֶׁר לוֹ אֱלֹהִים קְרֹבִים אֵלָיו כה' אֱלֹהֵינוּ בְּכָל קָרְאֵנוּ אֵלָיו: וּמִי גּוֹי גָּדוֹל אֲשֶׁר לוֹ חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים צַדִּיקִם כְּכֹל הַתּוֹרָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם". גדלות בתורה ובתפילה ואת הגדלות הזו מכירים גם אומות העולם. "כִּי הִוא חָכְמַתְכֶם וּבִינַתְכֶם לְעֵינֵי הָעַמִּים אֲשֶׁר יִשְׁמְעוּן אֵת כָּל הַחֻקִּים הָאֵלֶּה וְאָמְרוּ רַק עַם חָכָם וְנָבוֹן הַגּוֹי הַגָּדוֹל הַזֶּה".
אומר בעל הבן איש חי כי הדבר הזה רמוז בפסוק "אָנֹכִי עֹמֵד בֵּין ה' וּבֵינֵיכֶם בָּעֵת הַהִוא לְהַגִּיד לָכֶם
אֶת דְּבַר ה'". פסוק שמדבר על חיבור בין ישראל לה' על ידי התורה שניתנה מהשמים ועל ידי התפילה שלו. הדבר הזה רמוז גם בגימטריה. ישראל בגימטריה הם 541. שם ה' בגימטריה הוא 26. ההפרש בינהם הוא 515 כמנין "שירה". שהיא גם "תורה" וגם "תפלה" שבאמצעותם אלוקים מחבר בין ישראל לאביהם שמשמים. ישראל\541 – שירה\515 = ה'\26אומר בעל הבן איש חי כי הדבר הזה רמוז בפסוק "אָנֹכִי עֹמֵד בֵּין ה' וּבֵינֵיכֶם בָּעֵת הַהִוא לְהַגִּיד לָכֶם

קול צופיך - הרב שמואל אליהו (657)
הרב שמואל אליהו
8 - איך לבחור שמות לילדים?
9 - תפילה מתוך שמחה
10 - "ובלכתך בדרך"
טען עוד
פרשת יתרו תשפ"ה – נטיעת התורה בתוכנו בהר סיני
הרב שמואל אליהו | י"ב שבט תשפ"ה
עֲמוֹנָה – בֵּין בֵּית-אֵל וּבֵין הָעָי
פרשת חיי שרה תשע"ז
הרב שמואל אליהו | י"ח חשוון תשע"ז

המותר והאסור בימי ספירת העומר
הרב שמואל אליהו | אייר תש"ע
פרשת ויחי תשפ"ה – חשיבותו של עזרא הסופר
הרב שמואל אליהו | ז' טבת תשפ"ה

הרב שמואל אליהו
רב העיר צפת. בנו של הראשון לציון הרה"ג מרדכי אליהו זצ"ל.
האמונה מביאה לישועה
כ"ז תמוז התשס"ה
האור גדול של ל"ג בעומר
עוּלוּ וְאָתוּ, וְאִתְכְּנָשׁוּ לְהִילּוּלָא דְּרִבִּי שִׁמְעוֹן
י"ג אייר תש"פ
תורת האר"י הקדוש – תורה של גאולה
מתוך הילולת האר"י בבית בכנסת אבוהב בצפת תשע"ו
ה' אב תשע"ו
משנכנס אדר מרבים בשמחה - משמעות הלכתית
ב אדר תשפ"ג
נס בלב ים - הנס ויום הזיכרון שלו
למה יש כל כך הרבה מצוות?
אם יש הבטחה, למה יעקב ירא?
למה משווים את העצים לצדיקים?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
מה הייעוד של תורת הבנים?
לקום מהתחתית של התחתית
האם הניסים שקרו במצרים יכולים לקרות גם היום?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בקשר מרובע?

חמדת השבת: שינוי צבע נוזל שלא למטרת אכילה
הרב בצלאל דניאל | ניסן תשפ"ה
מכות דף י"ז
הרב אלי סטפנסקי | כ"ז ניסן תשפ"ה
