- פרשת שבוע ותנ"ך
- וילך
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
אסתר בת רחל
נאום משה
פרשת השבוע היא הפרשה עם מספר הפסוקים הקטן ביותר בתורה, ועם זאת, היא פרשה בעלת עוצמה רבה. הדברים האחרונים שנושא משה ביום מותו הם דברי אזהרה, אימה ותחזיות איומות מצד אחד, ומצד שני יש בהם דברי תקווה, ביטחון וחזון קדוש.
יש לראות את סדרת הפרשיות האחרונות בתורה, "נצבים", "וילך", "האזינו" ו"וזאת הברכה" כמסר אחד. לצורך קריאת התורה הן מחולקות לפרשיות נפרדות, אך למעשה הן יחידה אחת. המכנה המשותף לכל המסרים השונים ואפילו הסותרים, לכאורה, הוא רעיון הייחודיות של עם ישראל, של ההיסטוריה היהודית ושל הקיום שלנו.
זאת הנקודה שמשה מדגיש יותר מכל: העם היהודי מיוחד, כל יהודי מיוחד. לא משנה עד כמה היהודים, כפרטים, והעם ככלל, ירצו להימלט מתפקידם וממקומם המיוחד בסיפור האנושי, הם לעולם לא יוכלו לעשות זאת בהצלחה. אירועים איומים, הישגים מהוללים ורגעי ניצחון ימלאו את ההיסטוריה היהודית. כל אלה מחזקים את תפיסת הייחודיות, את רעיון העם הנבחר, שהוא חלק בלתי נפרד מהסיפור היהודי. פרשת השבוע מספרת לנו על אסונות שיפקדו אותנו ובכל זאת מבטיחה שאיכשהו, בסופו של דבר, הקב"ה ידאג שהכול יהיה בסדר. עם ישראל ישוב לאדמתו ולאלוהיו, ישמור ויקיים את התורה וימלא את ייעודו כגוי קדוש וכממלכת כהנים.
אך הדרך לייעוד המופלא הזה שבסוף הדרך, זרועה מכשולים ומעקפים, שגיאות ובגידות. משה איננו מציע נוסחאות מתקתקות להישרדות. הוא לא מציע פתרונות מיידיים או תרופות פלא. הוא אומר לבני ישראל כמה קשה וארוכה תהיה הדרך הביתה, מבחינה גשמית ורוחנית. יש כנות כמעט אכזרית בתיאור הבעיות והקשיים שעם ישראל יצטרך להתגבר עליהם, וזה מה שמעניק תוקף וחיזוק למסר הסופי שהוא מסר של ברכה, ביטחון ותקווה. בתקופה זו של השנה, כשאנחנו מבקשים מהקב"ה להעניק לנו שנה טובה ובריאה, מוטב שניזהר ולא נבקש ממנו ארוחות חינם.
בתמורה לברכות האלקים, עלינו להתחייב לנוכחות תורנית חזקה יותר בלבותינו ובבתינו, לנאמנות מחודשת לעם היהודי ולערכי התורה כפי שהם הועברו לנו בכל הדורות ולחיים מתוך תחושה של סולידאריות עם עם ישראל וארץ ישראל. אסור לנו לבקש מהקב"ה בלי להביע את הנכונות שלנו לתרום בכל דרך שנוכל למטרות הגדולות של הייעוד היהודי. הברכות האלה מובטחות לנו, אבל רק אם נהיה מוכנים להתאמץ כדי להשיג אותן.
"נצבים", "וילך", "האזינו", כל הפרשיות האלה מקדימות את "וזאת הברכה". אין קיצורי דרך אל הברכה, אבל אנחנו בוודאי נזכה לה בשנה הבאה שהקב"ה מביא עלינו לטובה.
יש לראות את סדרת הפרשיות האחרונות בתורה, "נצבים", "וילך", "האזינו" ו"וזאת הברכה" כמסר אחד. לצורך קריאת התורה הן מחולקות לפרשיות נפרדות, אך למעשה הן יחידה אחת. המכנה המשותף לכל המסרים השונים ואפילו הסותרים, לכאורה, הוא רעיון הייחודיות של עם ישראל, של ההיסטוריה היהודית ושל הקיום שלנו.
זאת הנקודה שמשה מדגיש יותר מכל: העם היהודי מיוחד, כל יהודי מיוחד. לא משנה עד כמה היהודים, כפרטים, והעם ככלל, ירצו להימלט מתפקידם וממקומם המיוחד בסיפור האנושי, הם לעולם לא יוכלו לעשות זאת בהצלחה. אירועים איומים, הישגים מהוללים ורגעי ניצחון ימלאו את ההיסטוריה היהודית. כל אלה מחזקים את תפיסת הייחודיות, את רעיון העם הנבחר, שהוא חלק בלתי נפרד מהסיפור היהודי. פרשת השבוע מספרת לנו על אסונות שיפקדו אותנו ובכל זאת מבטיחה שאיכשהו, בסופו של דבר, הקב"ה ידאג שהכול יהיה בסדר. עם ישראל ישוב לאדמתו ולאלוהיו, ישמור ויקיים את התורה וימלא את ייעודו כגוי קדוש וכממלכת כהנים.
אך הדרך לייעוד המופלא הזה שבסוף הדרך, זרועה מכשולים ומעקפים, שגיאות ובגידות. משה איננו מציע נוסחאות מתקתקות להישרדות. הוא לא מציע פתרונות מיידיים או תרופות פלא. הוא אומר לבני ישראל כמה קשה וארוכה תהיה הדרך הביתה, מבחינה גשמית ורוחנית. יש כנות כמעט אכזרית בתיאור הבעיות והקשיים שעם ישראל יצטרך להתגבר עליהם, וזה מה שמעניק תוקף וחיזוק למסר הסופי שהוא מסר של ברכה, ביטחון ותקווה. בתקופה זו של השנה, כשאנחנו מבקשים מהקב"ה להעניק לנו שנה טובה ובריאה, מוטב שניזהר ולא נבקש ממנו ארוחות חינם.
בתמורה לברכות האלקים, עלינו להתחייב לנוכחות תורנית חזקה יותר בלבותינו ובבתינו, לנאמנות מחודשת לעם היהודי ולערכי התורה כפי שהם הועברו לנו בכל הדורות ולחיים מתוך תחושה של סולידאריות עם עם ישראל וארץ ישראל. אסור לנו לבקש מהקב"ה בלי להביע את הנכונות שלנו לתרום בכל דרך שנוכל למטרות הגדולות של הייעוד היהודי. הברכות האלה מובטחות לנו, אבל רק אם נהיה מוכנים להתאמץ כדי להשיג אותן.
"נצבים", "וילך", "האזינו", כל הפרשיות האלה מקדימות את "וזאת הברכה". אין קיצורי דרך אל הברכה, אבל אנחנו בוודאי נזכה לה בשנה הבאה שהקב"ה מביא עלינו לטובה.
ואפילו בהסתרה שבתוך ההסתרה...
הרב נתנאל יוסיפון | אלול תשפ"ג
'תשובת הבינונים'
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | אור לו' תשרי התשס"ו
רמב"ן על פרשת וילך - חלק ב'
הרב חיים כץ | ד' תשרי תשפ"ג
נצבים לפני ה'
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ג אלול תשס"ט
הרב דב בערל וויין
רב בית הכנסת הנשיא בי-ם. לשעבר ראש ארגון ה-OU, ראש ישיבת שערי תורה ורב בית הכנסת "בית תורה" במונסי, ניו-יורק.
פרשת אחרי מות תשע"ד
תשע"ד
בהר-בחקותי
אייר תש"ע
פרשת בחוקותי תשע"ד
תשע"ד
תפילה לשלום
סיון תשע"ד
איך לקשור את הסכך?
ארץ החיים – הקשר המיוחד שלנו לארץ
הקשבה בזמן של פילוג
חכמת התורה וחכמות החול
דיני קדימה בברכות
חכמת התורה ומדעים
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
כל ההתחלות קשות
איך ללמוד גמרא?
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
הלכות קבלת שבת מוקדמת

תפילות חג סוכות
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב

הלכות סוכה
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב

הלכות סוכה
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב
