- מוסר מלכים
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
הרב מרדכי צמח בן מזל
קדושת בית הכנסת
יראת הכבוד ושמירת הלשון בביהכנ"ס הם הדברים הראשוניים והחיוביים לכל באי שער המלך להתפלל ולשפוך צקון לחשם בפני רבון כל העולמים יתב"ש, אשר שכינת עוזו מרחפת על כל מקום שבו נשמעים דברי תורה ויראה, ובפרט בביהכנ"ס המיועד מעיקרו ויסודו לתפלה ולדברים שבקדושה. ולזה היראים והשלימים, כאשר תדרוך כף רגלם על מפתן ביהכנ"ס, יראה ורעד יבוא בם וכל מיתרי לבם הפנימיים ירעשו מפחד ה' ומהדר גאונו השוכן בבית מקדש מעט, ביודעם נאמנה כי המקום אשר הם עומדים עליו, אדמת קדש הוא. ותפלתם ערוכה בפיהם זכה וברה ונקיה מכל מחשבה זרה און ופיגול, כי דברי הבאי שהאדם מדבר בביהכנ"ס, גורמים לו למחשבות זרות והרהורים רעים בתפלתו, מבלי יכולת להשתחרר מהם.
והנה רבותינו הקדושים החמירו מאד מאד בעון המדבר דברי חול בביהכנ"ס. והמתעמק בדבריהם החוצבים להבות אש, תסמר שערת בשרו, באמרם,
תרגום הדברים: ומי שמדבר בבית הכנסת בדברי חול, אוי לו שמראה פירוד, אוי לו שגורע האמונה, אוי לו שאין לו חלק באלהי ישראל, שמראה שאין אלוה ולא נמצא שם, ולא מפחד ממנו ונוהג בזיון בתיקון העליון של מעלה, ע"כ. הרואה דברי רבותינו הנ"ל, כל עצמותיו יאחזמו רתת וחלחלה עד היכן הדברים מגיעים. וא"כ ממה נפשך, אם הוא מאמין בדברי רז"ל שנאמרו ברוה"ק, איך יעיז לדבר בביהכנ"ס ככל העולה על רוחו בלי מעצור, כאילו הוא נמצא בביתו או בחנותו, ואם הוא לא מאמין בדברי רז"ל, הרי הלכה פסוקה היא שהוא גוי לכל דבריו (מרן יו"ד ס"י קי"ט ס"ז), ואין ערך לתפלתו בכלל.
ואמנם מי שמתבונן איך הגויים אשר לא זרחה עליהם שמש התורה והיראה, מתנהגים בבתי תפלותם, בושה וכלימה תכסה פניו. ובזה מפרשים אומרו יתב"ש ה' ילחם לכם ואתם תחרישון (שמות י"ד י"ד), שעל כל דבר לא טוב שישראל עושים ח"ו, אומות העולם עושים פי אלף אלפים, ואם יבוא השטן לטעון, הקב"ה משיב לו שאומות העולם עושים פי כמה לעומת ישראל, ובזה משתיקו, פרט לדיבור בביהכנ"ס שאין לו כביכול מה להשיב לו. וזה אומרו ה' ילחם לכם להשתיק השטן כאמור, אבל ואתם תחרישון בבתי הכנסת.
לאור כל האמור, חובה על כל מי שבא להתפלל בבית אל הנאדר בקדש לכבד את קדושת המקום והשכינה המתנוססת עליו ולהאמין בדברי רז"ל הנאמרים באמת, ולהזהר משנה זהירות לבל ידבר בביהכנ"ס דברי חול ושיחה בטילה, וכ"ש צחוק והיתול וליצנות ח"ו, כי הוא חוטא ומחטיא, ויותר טוב אם לא יבוא לביהכנ"ס כלל. ובמיוחד אם הוא מדבר באמצע התפלה וק"ש וקריאת התורה (ראה הרשב"א ח"א סי' תע"א), שתפלה כזאת טוב העדרה ממציאותה. ורצוי להסביר בדרכי נועם להמון העם שאין להם מושג מחומרת העון, שישימו לפיהם מחסום, ואז תהיה התפלה רצוייה ומקובלת כריח נחוח וכקטרת סמים לפניו יתב"ש לעולמי עד ולנצח נצחים.
והנה רבותינו הקדושים החמירו מאד מאד בעון המדבר דברי חול בביהכנ"ס. והמתעמק בדבריהם החוצבים להבות אש, תסמר שערת בשרו, באמרם,
ומאן דמשתעי בבי כנישתא במילין דחול, ווי ליה דאחזי פרודא, ווי ליה דגרע מהימנותא, ווי ליה דלית ליה חולקא באלהא דישראל, דאחזי דהא לית אלהא ולא אשתכח תמן ולא דחיל מניה ואנהיג קלנא בתיקונא עלאה דלעילא (זוה"ק פרשת תרומה קל"א ע"ב).
תרגום הדברים: ומי שמדבר בבית הכנסת בדברי חול, אוי לו שמראה פירוד, אוי לו שגורע האמונה, אוי לו שאין לו חלק באלהי ישראל, שמראה שאין אלוה ולא נמצא שם, ולא מפחד ממנו ונוהג בזיון בתיקון העליון של מעלה, ע"כ. הרואה דברי רבותינו הנ"ל, כל עצמותיו יאחזמו רתת וחלחלה עד היכן הדברים מגיעים. וא"כ ממה נפשך, אם הוא מאמין בדברי רז"ל שנאמרו ברוה"ק, איך יעיז לדבר בביהכנ"ס ככל העולה על רוחו בלי מעצור, כאילו הוא נמצא בביתו או בחנותו, ואם הוא לא מאמין בדברי רז"ל, הרי הלכה פסוקה היא שהוא גוי לכל דבריו (מרן יו"ד ס"י קי"ט ס"ז), ואין ערך לתפלתו בכלל.
ואמנם מי שמתבונן איך הגויים אשר לא זרחה עליהם שמש התורה והיראה, מתנהגים בבתי תפלותם, בושה וכלימה תכסה פניו. ובזה מפרשים אומרו יתב"ש ה' ילחם לכם ואתם תחרישון (שמות י"ד י"ד), שעל כל דבר לא טוב שישראל עושים ח"ו, אומות העולם עושים פי אלף אלפים, ואם יבוא השטן לטעון, הקב"ה משיב לו שאומות העולם עושים פי כמה לעומת ישראל, ובזה משתיקו, פרט לדיבור בביהכנ"ס שאין לו כביכול מה להשיב לו. וזה אומרו ה' ילחם לכם להשתיק השטן כאמור, אבל ואתם תחרישון בבתי הכנסת.
לאור כל האמור, חובה על כל מי שבא להתפלל בבית אל הנאדר בקדש לכבד את קדושת המקום והשכינה המתנוססת עליו ולהאמין בדברי רז"ל הנאמרים באמת, ולהזהר משנה זהירות לבל ידבר בביהכנ"ס דברי חול ושיחה בטילה, וכ"ש צחוק והיתול וליצנות ח"ו, כי הוא חוטא ומחטיא, ויותר טוב אם לא יבוא לביהכנ"ס כלל. ובמיוחד אם הוא מדבר באמצע התפלה וק"ש וקריאת התורה (ראה הרשב"א ח"א סי' תע"א), שתפלה כזאת טוב העדרה ממציאותה. ורצוי להסביר בדרכי נועם להמון העם שאין להם מושג מחומרת העון, שישימו לפיהם מחסום, ואז תהיה התפלה רצוייה ומקובלת כריח נחוח וכקטרת סמים לפניו יתב"ש לעולמי עד ולנצח נצחים.

התפתחות האדם
הרב מישאל דהאן זצוק"ל | אלול תשס"ח

שעמום
הרב מישאל דהאן זצוק"ל | תשרי תשס"ט

תכלית האדם
הרב מישאל דהאן זצוק"ל | תשרי תשס"ט

שלום בית
הרב מישאל דהאן זצוק"ל | תשרי תשס"ט

הרב מישאל דהאן זצוק"ל
רבה הראשי של באר שבע מאז היווסדה עד לפטירתו, במשך למעלה מ-50 שנה, ואב"ד בעיר.

התבודדות
אלול תשס"ח

משמעות חג השבועות
סיוון תשס"ד

משגל
תשרי תשס"ט

ברכות
אלול תשס"ח
הלכות קבלת שבת מוקדמת
דיני פרשת זכור
מה זה אומר בחזקת בשרי?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
'קבעתי את מושבי – בבית המדרש'
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
מה המשמעות הנחת תפילין?
דיני ברכות בתיקון ליל שבועות
דיני קדימה בברכות
קריעת ים סוף ומשל הסוס
זמן ק"ש ותפילת שחרית
פרק יא
הרב אליעזר מלמד | תשס"ד
תפילת תשלומין
הרב אליעזר מלמד | תשס"ה

ברכות השחר - עדות המזרח
הסידור המהיר | תשרי תשע"ז
הלכות שילוח הקן
הרב אליעזר מלמד | תשנ"ד

בסיס לדבר האסור שעתיד לסור בהמשך השבת
הרב בצלאל דניאל | סיון תשפ"ג

מסכת יומא פרק ג-ד משנה א,יא
רבנים שונים | יז סיון תשפ"ג

הפסקת הנשמה ידנית לחולה
רבנים שונים | סיון תשפ"ג
