- פרשת שבוע ותנ"ך
- וירא
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
אסתר בת רחל
עַם גיבור העקידה
מדוע מעמיד האלקים את אברהם בניסיון כזה ומדוע הוא כל הזמן מעמיד את העם היהודי בניסיונות כאלה? אלה שאלות שאין להן מענה של ממש. אך המצב הזה עודנו עובדה פשוטה ומציאות שנוכחת בחיינו תמיד, על אף שאיננה ניתנת להבנה.
הדרישה שדרש הקב"ה מאברהם להקריב את בנו יחידו היתה בלא ספק הניסיון הגדול ביותר לאמונתו של אברהם. כשאברהם ויצחק יורדים מהר המוריה, חייהם ואיתם גורלו של העם היהודי משתנים לתמיד. העקדה נותרה הסיפור המרכזי בהיסטוריה היהודית ובייעוד של העם היהודי. זאת תזכורת קודרת לפגיעות שתמיד מלווה את עם ישראל. אמנם שרדנו אלפי תקופות של עקידה בהיסטוריה שלנו, אך תמיד היה להן מחיר כבד וכמעט תמיד הן השאירו אחריהן טראומה בעם היהודי.
מדוע מעמיד האלקים את אברהם בניסיון כזה ומדוע הוא כל הזמן מעמיד את העם היהודי בניסיונות כאלה? אלה שאלות שאין להן מענה של ממש. אך המצב הזה עודנו עובדה פשוטה ומציאות שנוכחת בחיינו תמיד, על אף שאיננה ניתנת להבנה.
בפרשות מאוחרות יותר של התורה נראה עד כמה יצחק מושפע מחוויית הכמעט-מוות שלו. היא שולטת באישיותו והופכת אותנו לחידתי ביותר מכל אבות העם היהודי. יצחק ניצל אמנם מהעקדה, אך החוויה גבתה מחיר עצום מנפשו ומנשמתו.
חז"ל מלמדים אותנו: "מעשי אבות סימן לבנים", והעקדה הפכה, בלי ספק, למוטיב שחוזר תכופות בהיסטוריה היהודית. אסור לנו להיות רואי שחורות בעניין מצבנו הנוכחי ועתידנו, אך חובה עלינו להיות מציאותיים וזהירים בכל הנוגע לקשיים שיש לנו כעת ולאלה שיבואו בהמשך.
יש שני עדים לחלק מדרמת העקידה - ישמעאל ואליעזר. הרשמים שלהם מהאירוע אינם מסופרים לנו בתורה עצמה. ישמעאל נשאר יריבו של יצחק וצאצאיו עד עצם היום הזה. צאצאיו של ישמעאל אפילו ניסו להחליף את יצחק באביהם ישמעאל כדמות המרכזית בדרמת העקידה. אך ההיסטוריה של צאצאי ישמעאל איננה מתאימה לדפוס העקידה.
בהיסטוריה, ישמעאל נשאר התוקפן, וההיסטוריה של האנושות הצדיקה שוב ושוב את תיאור דמותו בתורה, דמות של אדם רודף מלחמה וממורמר כל הזמן. זה לא אופי של אדם שחווה עקידה. ישמעאל מוכן להיות גיבור העקדה, אך לא לסבול את החוויה ואת הטראומה.
אליעזר עתיד למלא תפקיד חשוב בחייו של יצחק. הוא האדם שעליו מטיל אברהם למצוא ליצחק אישה מתאימה, והוא מבצע את המטלה בצורה מושלמת. אך אחר-כך הוא נעלם מהתמונה של הסיפור והייעוד של העם היהודי. יש חוסר רציפות באליעזר וצאצאיו שלא מאפשר לו או להם להישאר חלק בלתי נפרד מהסיפור היהודי. יוצא, אם כך, ששני המשתתפים האחרים בסיפור העקידה חוזרים ממקום חווית העקידה בלי להיות מושפעים מהאירוע.
נראה שבהיסטוריה היהודית אלמוות ונצח הם דברים שאפשר להשיג רק כשחווים עקידה. זאת לא מחשבה נעימה, אך זאת מציאות מוכחת. הבה נקווה שהקב"ה לא יעמיד אותנו עוד בניסיונות של עקידה.
מדוע מעמיד האלקים את אברהם בניסיון כזה ומדוע הוא כל הזמן מעמיד את העם היהודי בניסיונות כאלה? אלה שאלות שאין להן מענה של ממש. אך המצב הזה עודנו עובדה פשוטה ומציאות שנוכחת בחיינו תמיד, על אף שאיננה ניתנת להבנה.
בפרשות מאוחרות יותר של התורה נראה עד כמה יצחק מושפע מחוויית הכמעט-מוות שלו. היא שולטת באישיותו והופכת אותנו לחידתי ביותר מכל אבות העם היהודי. יצחק ניצל אמנם מהעקדה, אך החוויה גבתה מחיר עצום מנפשו ומנשמתו.
חז"ל מלמדים אותנו: "מעשי אבות סימן לבנים", והעקדה הפכה, בלי ספק, למוטיב שחוזר תכופות בהיסטוריה היהודית. אסור לנו להיות רואי שחורות בעניין מצבנו הנוכחי ועתידנו, אך חובה עלינו להיות מציאותיים וזהירים בכל הנוגע לקשיים שיש לנו כעת ולאלה שיבואו בהמשך.
יש שני עדים לחלק מדרמת העקידה - ישמעאל ואליעזר. הרשמים שלהם מהאירוע אינם מסופרים לנו בתורה עצמה. ישמעאל נשאר יריבו של יצחק וצאצאיו עד עצם היום הזה. צאצאיו של ישמעאל אפילו ניסו להחליף את יצחק באביהם ישמעאל כדמות המרכזית בדרמת העקידה. אך ההיסטוריה של צאצאי ישמעאל איננה מתאימה לדפוס העקידה.
בהיסטוריה, ישמעאל נשאר התוקפן, וההיסטוריה של האנושות הצדיקה שוב ושוב את תיאור דמותו בתורה, דמות של אדם רודף מלחמה וממורמר כל הזמן. זה לא אופי של אדם שחווה עקידה. ישמעאל מוכן להיות גיבור העקדה, אך לא לסבול את החוויה ואת הטראומה.
אליעזר עתיד למלא תפקיד חשוב בחייו של יצחק. הוא האדם שעליו מטיל אברהם למצוא ליצחק אישה מתאימה, והוא מבצע את המטלה בצורה מושלמת. אך אחר-כך הוא נעלם מהתמונה של הסיפור והייעוד של העם היהודי. יש חוסר רציפות באליעזר וצאצאיו שלא מאפשר לו או להם להישאר חלק בלתי נפרד מהסיפור היהודי. יוצא, אם כך, ששני המשתתפים האחרים בסיפור העקידה חוזרים ממקום חווית העקידה בלי להיות מושפעים מהאירוע.
נראה שבהיסטוריה היהודית אלמוות ונצח הם דברים שאפשר להשיג רק כשחווים עקידה. זאת לא מחשבה נעימה, אך זאת מציאות מוכחת. הבה נקווה שהקב"ה לא יעמיד אותנו עוד בניסיונות של עקידה.

מדוע עשיית חסד גורמת לנו לתחושה טובה?
הרב יוסף צבי רימון | חשוןן תשע"ח
למען אשר יצוה את בניו
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א

פרשת וירא
מתוך הספר "תורה על הפרשה"
הרב מאור צוברי
אסור לוותר
הרב יצחק חי זאגא | י"ג חשוון תשפ"ב
הרב דב בערל וויין
רב בית הכנסת הנשיא בי-ם. לשעבר ראש ארגון ה-OU, ראש ישיבת שערי תורה ורב בית הכנסת "בית תורה" במונסי, ניו-יורק.
עבודת הלויים
סיון תשע"ג
שבועות תשע"ג
סיון תשע"ג
זכויות שבאות עם הזקנה
תשע"ד
המשפחה היהודית - הערובה לקיום העם היהודי
תשע"ג
למה ללמוד גמרא?
האם עדיין צריך לצום בעשרה בטבת?
מה הקשר בין נעמי שמר, האו"ם ובית המקדש?
מה מיוחד בעבודת יום כיפור?
למטר השמיים
מה מברכים על ברקים ורעמים?
כיצד הופכים את צום עשרה בטבת לששון ולשמחה?
איך ללמוד אמונה?
טעינה למחשבה
רכישת ארבעת המינים בשנת השמיטה
איך זוכים לראות את אליהו הנביא?
הלכות גניבה
הרב אליעזר מלמד | ב אדר ב תשס"ח
הלכות גניבה
הרב אליעזר מלמד | ב אדר ב תשס"ח
העמק דבר פרשת בא חלק ב'
הרב חיים כץ | ד שבט תשפ"ג
העמק דבר פרשת בא חלק ב'
הרב חיים כץ | ד שבט תשפ"ג
מה עושה פרשת פדיון חמורים בתפילין
הרב מאיר גולדויכט | ד שבט תשפ"ג
העמק דבר פרשת בא חלק ב'
הרב חיים כץ | ד שבט תשפ"ג
איך מחזקים את קיום המצוות?
עין איה שבת א' פרק שני פסקה ט"ז - י"ז
הרב משה גנץ | ג' שבט תשפ"ג
