- פרשת שבוע ותנ"ך
- פקודי
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
גילה בת רחל
"אלה פקודי המשכן"
"ובצלאל בן אורי בן חור עשה את כל אשר צוה ה' את משה". - לא כדרך שמשה ציוהו, לעשות את הארון ואח"כ את המשכן, אלא כדרך שציוה ה' את משה - לעשות את המשכן ואח"כ את הארון, באמרו אל משה: ארון זה שאני עושהו היכן אכניסו!? ואמנם משה שבחהו: בצלא-ל היית!
ברם כשנעמיק לחשוב נראה לנו שהדרך שציוהו משה הן היא המעשית. המשכן לא הוקם אלא אחרי שנגמרו כל הכלים, כפי שאנו קוראים בתורה: "ויביאו את המשכן אל משה, את האוהל ואת כל כליו", ומשה הוא זה שהקים את המשכן, אם כן מה הועיל בצלאל בזה שהוא עשה את המשכן ואח"כ את הארון וכליו מתוך דאגה: "כלים שאני עושה להיכן אכניסם".
והן הקב"ה באמת ציוהלעשות קודם את המשכן ואח"כ את כליו, דבר שלכאורה אינו מתאים למציאות המעשית כפי שהיא היתה לבסוף, מה רצה ללמדנו בזה? - אולי בא בזה רמז למה שלימדונו רבותינו: "והוי זהיר במצוה קלה כבחמורה", ולא רק מפני ש"אי אתה יודע מתן שכרן של מצוות" כי "לפום צערא אגרא", אלא עלינו לתת משקל שוה לכל ציווי וציווי של הקב"ה. המצוות ניתנו כדי לצרף אותנו, הם ניתנו כדי "לזכות את עם ישראל". נכון שקדושתו של הארון וחשיבותו גדולה מאד, הן מעליו, מבין שני הכרובים, היה הגילוי אל משה והדיבור האלוקי איתו, אבל כשם שהקמח קודם לתורה, מפני שבלי זה אין האדם מסוגל ללמוד, הגם שהתורה חשובה יותר - כך בנינו של המשכן קדם לארון.
(התשנ"ז)
ברם כשנעמיק לחשוב נראה לנו שהדרך שציוהו משה הן היא המעשית. המשכן לא הוקם אלא אחרי שנגמרו כל הכלים, כפי שאנו קוראים בתורה: "ויביאו את המשכן אל משה, את האוהל ואת כל כליו", ומשה הוא זה שהקים את המשכן, אם כן מה הועיל בצלאל בזה שהוא עשה את המשכן ואח"כ את הארון וכליו מתוך דאגה: "כלים שאני עושה להיכן אכניסם".
והן הקב"ה באמת ציוהלעשות קודם את המשכן ואח"כ את כליו, דבר שלכאורה אינו מתאים למציאות המעשית כפי שהיא היתה לבסוף, מה רצה ללמדנו בזה? - אולי בא בזה רמז למה שלימדונו רבותינו: "והוי זהיר במצוה קלה כבחמורה", ולא רק מפני ש"אי אתה יודע מתן שכרן של מצוות" כי "לפום צערא אגרא", אלא עלינו לתת משקל שוה לכל ציווי וציווי של הקב"ה. המצוות ניתנו כדי לצרף אותנו, הם ניתנו כדי "לזכות את עם ישראל". נכון שקדושתו של הארון וחשיבותו גדולה מאד, הן מעליו, מבין שני הכרובים, היה הגילוי אל משה והדיבור האלוקי איתו, אבל כשם שהקמח קודם לתורה, מפני שבלי זה אין האדם מסוגל ללמוד, הגם שהתורה חשובה יותר - כך בנינו של המשכן קדם לארון.
(התשנ"ז)
מה אהבתי תורתך
הרב משה ליב הכהן הלברשטט | אדר תשפ

המטרה: "וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" חלק ב'
הרב יוסף כרמל | כ"ח אדר תשפ"א
פרשת ויקהל פקודי תשס"ז
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ז אדר תשס"ז
ויקהל - פקודי תשע"ה
הרב דב בערל וויין | אדר תשע"ה

הרב אברהם צוקרמן זצ"ל
ראש ישיבת כפר הרוא"ה וראש ישיבות בני עקיבא

"כי תצא למלחמה על אויבך"
התשמ"ב, התשמ"ז

"האזינו השמים ואדברה"
תשנ"ג

"זאת חוקת התורה"
תשמ"ה

"זמן מתן תורתנו"
תשנ"ג
לבדוק את החמץ שבלב
בדיקת פירות ט''ו בשבט
למטר השמיים
סוכת עראי דיגיטלית
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
מה מברכים על ברקים ורעמים?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
על מה בכלל שמחים בט"ו בשבט?
קילוף פירות וירקות בשבת
האם מותר לפנות למקובלים?
הלכות קבלת שבת מוקדמת

הלכות ט"ו בשבט
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | תשס"ב

מהי מהותו של ט"ו בשבט?
רבנים שונים | ט"ו בשבט תשס"ז
סיפורי ט"ו בשבט
הרב נתנאל יוסיפון | טו בשבט תשע"ב

3 דברים קצרים לט"ו בשבט
תשע"ו, גליון 109
רבנים שונים | טו בשבט תשע"ו
על מה בכלל שמחים בט"ו בשבט?
הרב עודד מילר | שבט תשפ"ג

מסכת עירובין פרק ג משנה ה-ו
רבנים שונים | יד שבט תשפ"ג
