- פרשת שבוע ותנ"ך
- ויצא
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
יעקוב בן בכורה
מידת האמת - מידת הנצח
התאספנו כולנו בבית הכנסת הצבאי של המחנה ובקשנו ממנו שידבר. הרב צבי יהודה שאל אותנו איפה בעל הבית דהיינו המפקד של המחנה הצבאי, אמנם לא היה לנו קשר איתו, אבל הרצי"ה אמר שבלי בעל הבית אין לו רשות לדבר.
בשנת תשל"ח, בחודשים הראשונים לשהייתנו בבית אל כשעוד גרנו ליד המחנה הצבאי בקרוונים ובלי מים, ביקְרַנו מו"ר הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל.
התאספנו כולנו בבית הכנסת הצבאי של המחנה ובקשנו ממנו שידבר. הרצי"ה שאל אותנו איפה בעל הבית דהיינו המפקד של המחנה הצבאי, אמנם לא היה לנו קשר איתו, אבל הרצי"ה אמר שבלי בעל הבית אין לו רשות לדבר. רצנו להביא אותו, ולאחר שהתיישב ליד הרב ושוחח עמו, הרצי"ה ביקש ממנו רשות לדבר. בלי שום הכנות מראש נתן רבינו שיעור נפלא על יעקב אבינו ועל בית אל. הוא התחיל באברהם, המשיך ביצחק והגיע ליעקב. הוא עמד על כך שמידתו של יעקב זו מידת האמת. מידה של נצחיות. חז"ל (תענית ה') אומרים שיעקב אבינו לא מת, ובדברי חז"ל נאמר גם על בית אל שיש בה סגולה של חיים ארוכים כמו שאומר המדרש (בראשית רבה ס"ט ח'): "ואולם לוז שם העיר לראשונה... היא לוז שצובעין בה את התכלת, היא לוז שעלה סנחריב ולא בלבלה נבוכדנצר ולא החריבה, היא לוז שלא שלט בה מלאך המות מעולם. הזקנים שבה מה עושין להם? כיון שהם זקנים הרבה מוציאין אותם חוץ לחומה והם מתים". בעיר הזאת החיים לא נפסקים, אי אפשר שיהיו בה מתים.
חכמים גם מעירים שיש עצם כזאת שנקראת "עצם הלוז". זו עצם מיוחדת שיש באדם שהיא קיימת תמיד, גם כאשר האדם עובר מן העולם, העצם הזאת לא מתפוררת אלא היא נשארת לעולם, וממנה לעתיד לבוא תהיה תחיית המתים. כלומר, יש לה איזה קיום מתמיד בלתי פוסק.
שוב אנחנו רואים שיש כאן קשר בין עניינו של המקום לבין אריכות ימים, וזה העניין של מידת האמת. מידת האמת איננה מידה חד צדדית היא מידה אמצעית והיא נצחית. וזו היא מידתו של יעקב.
הגמרא (שם) שואלת איך יכול להיות שיעקב אבינו לא מת, הרי התורה מספרת לנו שספדו אותו וחנטו אותו וכו'? עונה הגמרא יש היקש: מה זרעו בחיים אף הוא בחיים, ניתן לבאר שיעקב אבינו הוא כלל ישראל, הוא בחיר האבות שכן כל זרעו חי, בזמן שזרעו קיים אף הוא נחשב חי. "נצח ישראל לא ישקר" - נצח ישראל תמיד קיים.
לעיר הזו יש עוד תכונה מיוחדת. מסביר המדרש: לוז הייתה עיר בעלת כניסה נסתרת שהייתה חבויה בין הרים, ואורחים שלא הכירו את העיר לא ידעו איך להיכנס אליה. הכניסה הייתה דרך עץ לוז, ולכן נקרא שמה לוז. למקום נסתר יש קיום. "אין הברכה שורה אלא בדבר הסמוי מן העין". אם כן עניינה של בית אל הוא עניינו של יעקב אבינו. "והנה סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמיימה" - מידת האמת שהיא נצחית.
התאספנו כולנו בבית הכנסת הצבאי של המחנה ובקשנו ממנו שידבר. הרצי"ה שאל אותנו איפה בעל הבית דהיינו המפקד של המחנה הצבאי, אמנם לא היה לנו קשר איתו, אבל הרצי"ה אמר שבלי בעל הבית אין לו רשות לדבר. רצנו להביא אותו, ולאחר שהתיישב ליד הרב ושוחח עמו, הרצי"ה ביקש ממנו רשות לדבר. בלי שום הכנות מראש נתן רבינו שיעור נפלא על יעקב אבינו ועל בית אל. הוא התחיל באברהם, המשיך ביצחק והגיע ליעקב. הוא עמד על כך שמידתו של יעקב זו מידת האמת. מידה של נצחיות. חז"ל (תענית ה') אומרים שיעקב אבינו לא מת, ובדברי חז"ל נאמר גם על בית אל שיש בה סגולה של חיים ארוכים כמו שאומר המדרש (בראשית רבה ס"ט ח'): "ואולם לוז שם העיר לראשונה... היא לוז שצובעין בה את התכלת, היא לוז שעלה סנחריב ולא בלבלה נבוכדנצר ולא החריבה, היא לוז שלא שלט בה מלאך המות מעולם. הזקנים שבה מה עושין להם? כיון שהם זקנים הרבה מוציאין אותם חוץ לחומה והם מתים". בעיר הזאת החיים לא נפסקים, אי אפשר שיהיו בה מתים.
חכמים גם מעירים שיש עצם כזאת שנקראת "עצם הלוז". זו עצם מיוחדת שיש באדם שהיא קיימת תמיד, גם כאשר האדם עובר מן העולם, העצם הזאת לא מתפוררת אלא היא נשארת לעולם, וממנה לעתיד לבוא תהיה תחיית המתים. כלומר, יש לה איזה קיום מתמיד בלתי פוסק.
שוב אנחנו רואים שיש כאן קשר בין עניינו של המקום לבין אריכות ימים, וזה העניין של מידת האמת. מידת האמת איננה מידה חד צדדית היא מידה אמצעית והיא נצחית. וזו היא מידתו של יעקב.
הגמרא (שם) שואלת איך יכול להיות שיעקב אבינו לא מת, הרי התורה מספרת לנו שספדו אותו וחנטו אותו וכו'? עונה הגמרא יש היקש: מה זרעו בחיים אף הוא בחיים, ניתן לבאר שיעקב אבינו הוא כלל ישראל, הוא בחיר האבות שכן כל זרעו חי, בזמן שזרעו קיים אף הוא נחשב חי. "נצח ישראל לא ישקר" - נצח ישראל תמיד קיים.
לעיר הזו יש עוד תכונה מיוחדת. מסביר המדרש: לוז הייתה עיר בעלת כניסה נסתרת שהייתה חבויה בין הרים, ואורחים שלא הכירו את העיר לא ידעו איך להיכנס אליה. הכניסה הייתה דרך עץ לוז, ולכן נקרא שמה לוז. למקום נסתר יש קיום. "אין הברכה שורה אלא בדבר הסמוי מן העין". אם כן עניינה של בית אל הוא עניינו של יעקב אבינו. "והנה סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמיימה" - מידת האמת שהיא נצחית.
מי הרכיב את הפזל?
הרב נתנאל יוסיפון | כסליו תשע"ב
וַהֲרִיקֹתִי לָכֶם בְּרָכָה עַד בְּלִי דָי
תענית ותפילות על הפסקת גשמים - קול צופייך ויצא תשפ"ב
הרב שמואל אליהו | כ"ז חשוון תשפ"ב
מרחל אמנו עד ימי החנוכה
הרב מאיר גולדויכט | ז כסלו תשפ"ג
הצלחת יעקב
הרב דב בערל וויין | תשע"א
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל .
שמחת ארץ ישראל
שיחת מוצאי שבת שלח לך תשע"ו
סיון תשע"ז
דרישת המדינה היהודת מישראל ומאומות העולם
לנתיבות ישראל - עמוד קכא - "נצח אומתנו"
ח' שבט תשפ"ב
הפצת תורה ברשתות החברתיות
תמוז תשפ"ב
למה היתה שואה?
לנתיבות ישראל - מאמר "אמונת עתנו" - המשך
כ"ז טבת תשפ"ג
דיני פלסטר בשבת
האם מותר לפנות למקובלים?
למה משתכרים בפורים? איך עושים זאת נכון?
דיני פרשת זכור
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
מה חשוב לשים לב כשמדליקים נרות שבת?
איך ללמוד גמרא?
איפה מדליקים נרות חנוכה בבניין?
בדיקת פירות ט''ו בשבט
מהו הסוד של פורים בשנה מעוברת?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
ארבעה בנים, ארבע תשובות
הרב אליעזר מלמד
כללי הלכות הגעלת כלים
פרק י
הרב אליעזר מלמד | תשפ
חַיָּב אָדָם לִרְאוֹת אֶת עַצְמוֹ כְּאִילּוּ הוּא יָצָא מִמִּצְרָיִם
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א

האם מותר לתרום איברים, ולחתום על כרטיס "אדי"?
רבנים שונים | שבט תשס"ז
הדרך לתיקון כל חלקי העולם
אורות ישראל - פרק ג' פסקה ט' - י"א
הרב ש. יוסף וייצן | כ"ז אדר תשפ"ג
ביטול חמץ והשבתתו
שיעור בעיון לפסח
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ח אדר תשפ"ג
שבנו ליישב את ארצנו
לנתיבות ישראל - מאמר "למצות הארץ" המשך
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ד אדר תשפ"ג
