ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

ועוד על 'אֱלֹהִים' ומנהיגים לאומיים

דף הבית בית מדרש פרשת השבוע חומש בראשית וישלח Bookmark and Share
גירסת הדפסה
שלח לחבר

כסלו תשס"ט

ועוד על 'אֱלֹהִים' ומנהיגים לאומיים


מתוך העלון חמדת ימים
www.eretzhemdah.org


מוקדש לעלוי נשמת
רבי יעקב בן אברהם ועיישה סבג

פגישתם של יעקב ועשיו מתוארת בתורה שלש פעמים, בכל פעם מבחינה אחרת. המשותף לשלשת הפגישות הוא השימוש המודגש בכינוי 'אֱלֹהִים'.

הפגישה הראשונה מסתתרת בסוף פרשת ויצא (ראשונים ואחרונים רבים ממליצים להתחיל לקרא את הפרשה הנוכחית מסוף (כולל) הפרשה הקודמת), וז"ל הכתוב:
"וְיַעֲקֹב הָלַךְ לְדַרְכּוֹ וַיִּפְגְּעוּ בוֹ מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים: וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב כַּאֲשֶׁר רָאָם מַחֲנֵה אֱלֹהִים זֶה וַיִּקְרָא שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא מַחֲנָיִם" (בראשית ל"ב ב-ג).
יש אומנם בחז"ל וגם בראשונים כדוגמת דברי רש"י) הקושרים את סוף פרשת ויצא לתחילתה, אבל אי אפשר להתעלם מהקשר גם לפרשת וישלח (כדוגמת דברי הרמב"ן החולק על רש"י), עיינו בדברינו לפרשת ויצא "חמדת ימים" תשס"ז באתר 'ארץ חמדה' .

הפגישה השניה היא עדיין עם מלאך - שרו של עשיו, וז"ל הכתוב:
"וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב לְבַדּוֹ וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר:... וַיֹּאמֶר אֵלָיו מַה שְּׁמֶךָ וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב: וַיֹּאמֶר לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ כִּי אִם יִשְׂרָאֵל כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים וְעִם אֲנָשִׁים וַתּוּכָל:... וַיִּקְרָא יַעֲקֹב שֵׁם הַמָּקוֹם פְּנִיאֵל כִּי רָאִיתִי אֱלֹהִים פָּנִים אֶל פָּנִים וַתִּנָּצֵל נַפְשִׁי" (שם, שם כה-לא).

הפגישה השלישית והאחרונה מתקיימת פנים אל פנים עם עשיו, והכתוב מדגיש:
"וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אַל נָא אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ וְלָקַחְתָּ מִנְחָתִי מִיָּדִי כִּי עַל כֵּן רָאִיתִי פָנֶיךָ כִּרְאֹת פְּנֵי אֱלֹהִים וַתִּרְצֵנִי"
(שם ל"ג י).
לביטוי "אֱלֹהִים" יש במקרא שלש משמעויות.
* הראשונה: כשמו של הקב"ה ואז יש המקפידים לבטאו "אלקים".
* השניה: דיין כמו בפסוק:
"... עַד הָאֱלֹהִים יָבֹא דְּבַר שְׁנֵיהֶם אֲשֶׁר יַרְשִׁיעֻן אֱלֹהִים יְשַׁלֵּם שְׁנַיִם לְרֵעֵהוּ" (שמות כ"ב ח).
* השלישית: מנהיג מדיני, שר, נשיא או מלך כמו בתקבולת:
"אֱלֹהִים לֹא תְקַלֵּל וְנָשִׂיא בְעַמְּךָ לֹא תָאֹר" (שם, שם כז).

יעקב יצא לדרך כבודד-אדם פרטי, והוא חוזר לארץ ישראל כמנהיג של כמה מחנות. המחנה שלו הוא מחנה עם מנהיג - "מַחֲנֵה אֱלֹהִים". לכן, שאלת הפגישה עם עשיו, איננה שאלת שלום הבית הפנימי בתוך משפחת יצחק ורבקה, כי אם השאלה הלאומית! מי הוא המנהיג הלאומי באזור, במזרח התיכון בכלל ובארץ ישראל בפרט?
שאלת הבכורה ושאלת הברכות איננה עניינם של שני אחים אלא של שני לאומים, כמו שהתבאר בנבואת רבקה. המאבק המתואר בפגישה השניה, הוא לכל הדעות מאבק לאומי, שבסופו ברור שיעקב הוא מנהיג לאומי "כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים" גם "שָׂרִיתָ" מלשון שר ושררה. המאבק לא הוכרע סופית כיון שיעקב לא יצא מנצח גמור מן המאבק.
לצערנו הרב, גם הפגישה השלישית איננה מביאה לידי הכרעה את השאלה הלאומית. אחרי ששרו של עשיו קורא ליעקב ישראל, "כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים", יעקב הוא זה שקורא לעשיו 'אֱלֹהִים' - "רָאִיתִי פָנֶיךָ כִּרְאֹת פְּנֵי אֱלֹהִים".
אף על פי שמבחינה פרטית, קנה יעקב את הבכורה ולקח את הברכות, שאלת ההנהגה הכללית-הלאומית נשארה ללא הכרעה וחזרנו אל נקודת המוצא "שְׁנֵי גוֹיִם בְּבִטְנֵךְ וּשְׁנֵי לְאֻמִּים מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ וּלְאֹם מִלְאֹם יֶאֱמָץ".

הבה נתפלל כי בקרוב נגיע גם לנקודת הסיום: "וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר"
"וְעָלוּ מוֹשִׁעִים בְּהַר צִיּוֹן לִשְׁפֹּט (=להנהיג) אֶת הַר עֵשָׂו וְהָיְתָה לַיקֹוָק הַמְּלוּכָה" (עובדיה א' כא).





חזרה למעלה

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il