- משנה וגמרא
- מכות
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
יוסף בן גרסיה
הדף היומי הקצר
מכות - דף כ"א
שיעור דף יומי בקיצור
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
א. איסור שריטה
A. הקדמה: רבנן - שריטה וגדידה הם שני איסורים. רי"ס - איסור אחד (ועובר על שניהם, וניתן ללמוד מאחד לשני) (וכן שמואל).
B. הדינים במשנה: 1. דווקא על מת. 2-3. במשנה – שריטה אחת על חמישה מתים או להפך – חייב חמש פעמים.
מקור:
ושרט – גם 5 על 1.
לנפש – 1. לרבנן - דווקא על מת. 2. לרי"ס - גם 1 על 5 (ודווקא על מת לומד מגדידה).
ב. איסור כתובת קעקע
A. תנאים - כתיבה + חירור העור. ורב מלכיא מחמיר מדרבנן גם באפר על פצע, ורב אשי מתיר.
B. דעת ר"ש - רק בכתיבת השם, רב אשי - הכוונה לשם עבודת כוכבים.
ג. עושה אותו איסור כמה פעמים
A. ההתראה מחלקת לחיבוי מלקות שונים, דוגמאות - איסורי נזיר ולבישת כלאיים.
B. לגבי לבישת כלאיים - האם ועד כמה צריך גם פעולות נפרדות או שההתראה עצמה מספיקה כדי לחלק (3 דעות שונות מהמקל למחמיר): 1. צריך לפשוט וללבוש ממש. 2. מספיק שמוציא את ידו מהשרוול ומחזיר. 3. רב אשי - לא צריך פעולות נפרדות, אלא רק לחכות זמן שמספיק לפשיטה ולבישה.
ד. עושה פעולה אחת ומתחייב כמה איסורים
A. הדוגמא במשנה - חורש בשדה: 1. שור וחמור יחידיו. 2-3. עובד בבכורות. 4. כלאיים. 5. שמיטה. 6. יו"ט. 7-8. בבית הקברות (כהן ונזיר) . חנניא בן חכינאי - גם יכול ללבוש כלאיים (אך רבנן - זה לא חלק מהחרישה).
B. לגבי כלאיים - לר"ע עובר כי מקיים, ומחדש ר' ינאי שגם לרבנן שלא מחייבים על קיום, עובר כזורע.
שיעור דף יומי בקיצור באדיבות אתר סיני
A. הקדמה: רבנן - שריטה וגדידה הם שני איסורים. רי"ס - איסור אחד (ועובר על שניהם, וניתן ללמוד מאחד לשני) (וכן שמואל).
B. הדינים במשנה: 1. דווקא על מת. 2-3. במשנה – שריטה אחת על חמישה מתים או להפך – חייב חמש פעמים.
מקור:
ושרט – גם 5 על 1.
לנפש – 1. לרבנן - דווקא על מת. 2. לרי"ס - גם 1 על 5 (ודווקא על מת לומד מגדידה).
ב. איסור כתובת קעקע
A. תנאים - כתיבה + חירור העור. ורב מלכיא מחמיר מדרבנן גם באפר על פצע, ורב אשי מתיר.
B. דעת ר"ש - רק בכתיבת השם, רב אשי - הכוונה לשם עבודת כוכבים.
ג. עושה אותו איסור כמה פעמים
A. ההתראה מחלקת לחיבוי מלקות שונים, דוגמאות - איסורי נזיר ולבישת כלאיים.
B. לגבי לבישת כלאיים - האם ועד כמה צריך גם פעולות נפרדות או שההתראה עצמה מספיקה כדי לחלק (3 דעות שונות מהמקל למחמיר): 1. צריך לפשוט וללבוש ממש. 2. מספיק שמוציא את ידו מהשרוול ומחזיר. 3. רב אשי - לא צריך פעולות נפרדות, אלא רק לחכות זמן שמספיק לפשיטה ולבישה.
ד. עושה פעולה אחת ומתחייב כמה איסורים
A. הדוגמא במשנה - חורש בשדה: 1. שור וחמור יחידיו. 2-3. עובד בבכורות. 4. כלאיים. 5. שמיטה. 6. יו"ט. 7-8. בבית הקברות (כהן ונזיר) . חנניא בן חכינאי - גם יכול ללבוש כלאיים (אך רבנן - זה לא חלק מהחרישה).
B. לגבי כלאיים - לר"ע עובר כי מקיים, ומחדש ר' ינאי שגם לרבנן שלא מחייבים על קיום, עובר כזורע.
שיעור דף יומי בקיצור באדיבות אתר סיני
איך מגדירים כללי מלחמה?
מה מחבר שמיים וארץ?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
איך זוכים לראות את אליהו הנביא?
איך ללמוד אמונה?
בצלאל ואהליאב - חיבור של קצוות
אחדות זו מעבדה של בירורים
כל ההתחלות קשות
למה אנחנו ממש דומים לשמן?
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד