- משנה וגמרא
- מנחות
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
יוסף בן שמחה
הדף היומי הקצר
מנחות - דף ט'
שיעור דף יומי בקיצור
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
(ט. שורה 7 - ט: 9 שורות לפני סוף עמוד ב)
א. מיקום הבלילה והיציקה
(אגב הדיבור על מקום הקמיצה)
אם בלל חוץ לעזרה -
ר"ל - כשר (העבודה מתחילה בקמיצה, שהרי היציקה והבלילה נעשים בזר ),
רי"ח - פסול (העבודה מתחילה בבלילה, שהרי צריך כלי שרת )
ב. מנחה שחסרה (הזכרנו בדף ח)
A. חסרה לפני הקמיצה -
לפי כולם כרגע א"א לקמוץ,
אך האם ניתן להשלים? ר"ל - לא, רי"ח - כן.
ראיה לרי"ח - בלוג שמן של מצורע שחסר - ניתן להשלים. תיובתא לר"ל.
B. השיריים חסרו אחרי הקמיצה
a. האם ניתן להקטיר הקומץ?
אם אבדו לגמרי - (משנה בדף כו.) -
ר"א - כשרה,
ר' יהושע - פסולה
(במקביל למחלוקתם לגבי זריקת הדם כשאין בשר בזבחים קד.).
אם רק חסרו -
לר"א - ודאי כשירה.
לר' יהושע - ר"ל - פסול, רי"ח - כשר (כי מודה ר' יהושע כשנשאר קצת).
b. ראיות מברייתות
ראיות לרי"ח -
1. ברייתא שבה ר' יהושע מודה בנשאר כזית בשר.
תשובה לר"ל- במנחה יש לימוד מיוחד שצריך הכל - "והרים הכהן מן המנחה את אזכרתה" (ורי"ח - הכוונה שהמנחה היתה שלימה).
2. ברייתא לגבי שולחן לחם הפנים (ראינו גם אתמול) -
אחרי פירוק הבזיכין (="קמיצה") - אם הלחם חסר עדיין מקטיר את הבזיכין.
תשובות:
1. תשובת ר"ל - זה כר"א שמכשיר.
דוחה רי"ח - אם הברייתא כר"T - למה דיברה על נפרס ולא נשרפה לגמרי?! אישתיק.
2. גמרא (ולימא ליה-) - ציבור שאני (כיון שהותרה בטומאה, הותרה גם בחיסרון).
דחייה - רב אדא ב"א - חיסרון זה כמו מום, שלא הותר בציבור, וכן רב יוסף בר שמעיה - ר"ל דיבר במנחה סתם - גם מנחת ציבור.
רב מלכיו - ראיה לר"ל -
שתי ברייתות שלומדות משני מקורות שצריך מנחה שלימה "מסלתה" + "והנותרת מן המנחה יאכלו..." - בא ללמד שפסול בין אם חסרה לפני הקמיצה ובין אם חסרה אחרי.
דחייה - לפני הקמיצה - פסול אך רק עד שישלימו. אחרי הקמיצה - השיריים פסולים, אך הקמיצה כשירה.
b. איבעיא להו - האם לפי רי"ח הקטרת הקומץ מתירה השיריים?
זעירי - לא - "והנותרת מן המנחה לאהרן ולבניו" - נותרת, ולא נותרת מנותרת.
ר' ינאי - כן - "מן המנחה" - מנחה שהיתה כבר - אוכלים ממנחה שחסרה פעם אחת (בקמיצה) ולא ממנחה שחסרה שוב מאז חיסרון הקמיצה.
שיעור דף יומי בקיצור באדיבות אתר סיני
א. מיקום הבלילה והיציקה
(אגב הדיבור על מקום הקמיצה)
אם בלל חוץ לעזרה -
ר"ל - כשר (העבודה מתחילה בקמיצה, שהרי היציקה והבלילה נעשים בזר ),
רי"ח - פסול (העבודה מתחילה בבלילה, שהרי צריך כלי שרת )
ב. מנחה שחסרה (הזכרנו בדף ח)
A. חסרה לפני הקמיצה -
לפי כולם כרגע א"א לקמוץ,
אך האם ניתן להשלים? ר"ל - לא, רי"ח - כן.
ראיה לרי"ח - בלוג שמן של מצורע שחסר - ניתן להשלים. תיובתא לר"ל.
B. השיריים חסרו אחרי הקמיצה
a. האם ניתן להקטיר הקומץ?
אם אבדו לגמרי - (משנה בדף כו.) -
ר"א - כשרה,
ר' יהושע - פסולה
(במקביל למחלוקתם לגבי זריקת הדם כשאין בשר בזבחים קד.).
אם רק חסרו -
לר"א - ודאי כשירה.
לר' יהושע - ר"ל - פסול, רי"ח - כשר (כי מודה ר' יהושע כשנשאר קצת).
b. ראיות מברייתות
ראיות לרי"ח -
1. ברייתא שבה ר' יהושע מודה בנשאר כזית בשר.
תשובה לר"ל- במנחה יש לימוד מיוחד שצריך הכל - "והרים הכהן מן המנחה את אזכרתה" (ורי"ח - הכוונה שהמנחה היתה שלימה).
2. ברייתא לגבי שולחן לחם הפנים (ראינו גם אתמול) -
אחרי פירוק הבזיכין (="קמיצה") - אם הלחם חסר עדיין מקטיר את הבזיכין.
תשובות:
1. תשובת ר"ל - זה כר"א שמכשיר.
דוחה רי"ח - אם הברייתא כר"T - למה דיברה על נפרס ולא נשרפה לגמרי?! אישתיק.
2. גמרא (ולימא ליה-) - ציבור שאני (כיון שהותרה בטומאה, הותרה גם בחיסרון).
דחייה - רב אדא ב"א - חיסרון זה כמו מום, שלא הותר בציבור, וכן רב יוסף בר שמעיה - ר"ל דיבר במנחה סתם - גם מנחת ציבור.
רב מלכיו - ראיה לר"ל -
שתי ברייתות שלומדות משני מקורות שצריך מנחה שלימה "מסלתה" + "והנותרת מן המנחה יאכלו..." - בא ללמד שפסול בין אם חסרה לפני הקמיצה ובין אם חסרה אחרי.
דחייה - לפני הקמיצה - פסול אך רק עד שישלימו. אחרי הקמיצה - השיריים פסולים, אך הקמיצה כשירה.
b. איבעיא להו - האם לפי רי"ח הקטרת הקומץ מתירה השיריים?
זעירי - לא - "והנותרת מן המנחה לאהרן ולבניו" - נותרת, ולא נותרת מנותרת.
ר' ינאי - כן - "מן המנחה" - מנחה שהיתה כבר - אוכלים ממנחה שחסרה פעם אחת (בקמיצה) ולא ממנחה שחסרה שוב מאז חיסרון הקמיצה.
שיעור דף יומי בקיצור באדיבות אתר סיני
האם מותר לפנות למקובלים?
תכלת, שושנה, ופרץ שמחה, איך הכל קשור?
למה אדר ב' הוא החודש המיוחד ביותר?
למה ללמוד גמרא?
אוצרות בלב הים
סינון פסולת בשבת
מה המשמעות הנחת תפילין?
איך ללמוד גמרא?
הפלונטר בצד ימין של הלוחות
מסירות או התמסרות?
הלכות קבלת שבת מוקדמת