- משנה וגמרא
- ברכות
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
יוסף בן שמחה
הדף היומי הקצר
ברכות - דף יג
שיעור דף יומי בקיצור
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
(יב: במשנה – יג: 3 שורות מלמטה)
חלק א - מזכירין יציאת מצרים בלילות
א. המחלוקת והמקור – "למען תזכור את יום צאתך מארץ מצרים כל ימי חייך"
ר"א ב"ע ובן זומא – מזכירים בלילות ("כל"),
חכמים – לא ("כל" – להביא לימות המשיח)
ב. קושית בן זומא על חכמים - "ולא יאמרו.. אשר העלה מארץ מצרים, כי אם... אשר מארץ צפונה".
תשובה – אכן העיקר יהיה הגאולה משעבוד מלכויות, וזה ישכיח קצת את יצא"מ, אבל לא לגמרי.
[חיזוקים לתשובה:
- לא יקרא שמך יעקב כי אם ישראל.
- אל תזכרו ראשונות (מלכויות) וקדמוניות אל תתבוננו (יצא"מ), הנני עושה חדשה – גוג ומגוג.
- וההגיון – צרות אחרונות משכיחות את הראשונות (אבל לא לגמרי) – זאב-ארי-נחש].
[ג. כיון שהזכרנו את שינוי שם יעקב, הגמרא דנה באברהם (ובסוף גם ביעקב):
"וְלֹא יִקָּרֵא עוֹד אֶת שִׁמְךָ, אַבְרָם; וְהָיָה שִׁמְךָ אַבְרָהָם, כִּי אַב הֲמוֹן גּוֹיִם נְתַתִּיךָ".
- A. הסבר השינויים -
אברם – אב לארם, אברהם – אב המון גוים,
שרי – לאומתה, שרה – לכל העולם,
- B. מי שקורא לאברם אברהם -
בר קפרא – עשה, ר' אליעזר – גם לאו.
- מה עם אחרים?
שרה? שם הצווי רק לאברהם.
יעקב? ה' עצמו קורא לו יעקב.
- בנחמיה כתוב "בחרת באברם"? שם מתוארת ההיסטוריה.
(אגב, בדף הבא (יד:) נעסוק עוד ב"ויאמר" בלילה).
חלק ב – דיני ק"ש
א. כוונה בק"ש
הקדמה:
1. רמות של כוונה – כוונה לפעולה, כוונה לצאת ידי חובה, כוונה במילים.
2. לגבי כוונה לצאת, יש מחלוקת האם מצוות צריכות כוונה.
3. כוונה להבנת המילים.
א. במשנה – היה קורא בתורה בפרשת שמע, אם כיוון לבו – יצא.
בהו"א – צריך כוונה לצאת,
דחייה – הכוונה שצריך כוונה לפעולה (מדובר בקורא להגיה).
ב. כוונת המילים
(מדלגים משורה 2 בגמרא עד 2-)
A. עד איפה?
1. "על לבבך" – כוונה,
עד איפה?
ר"א – עד "האלה"
ר"ע – כל הפרשה (אשר אנוכי מצוך היום על לבבך) – רבה בב"ח-רי"ח – הלכה.
(יג: 4+)
2. רב אחא-ר"י – מספיק בפרק ראשון. רבה בב"ח-רי"ח – הלכה.
ת"ק – צריך לכוון ליבו (משמע שגם פרק שני)
3. על לבבך -
ר' זוטרא ור' יאשיה -
לשניהם הפרשייה הראשונה צריכה קריאה + כוונה (על לבבך + ודברת בם).
הפרשייה השנייה –
רב זוטרא – רק קריאה (ודורש את "על לבבכם" לגבי מיקום התפילין),
ר' יאשיה – רק כוונה (ודורש את "לדבר בם" – לדברי תורה).
(יג: באמצע)
4. ר"מ – פסוק ראשון צריך כוונת הלב. וכן פסק רבא.
(יג: 3 בבינוניות)
B. השלכות נוספות לכוונה
1. הארכה באחד
רש"י – לצורך הכוונה.
סומכוס – מאריכין ימיו,
הגבלות:
רב אחא ב"י – בדל"ת,
רב אשי – שלא יקצר את החי"ת.
ר' חייא ב"א לרב ירמיה – לא להאריך מדי (כיון שכיוונת להמלכת ה', אפשר לעצור)
2. עמידה
רש"י – גם לב"ה (י:) שאפשר ללכת, כשצריך כוונה לא יזוז ממקומו. ממילא:
רב נתן במ"ע- רב יהודה – עד על לבבך.
רי"ח – כל הפרשה הראשונה.
3. להוסיף - בדף טז. נראה עוד השלכות (ק"ש על עץ, חתן וכו').
ג. משמעות המשפט הראשון
לעיל רבא פסק שרק בו צריך כוונה,
עכשיו נראה שמספיק לומר רק את זה:
1. רבי – לכתחילה
- ת"ר – זו ק"ש של רבי.
- ר' חייא לרב – בשיעור רבי שמעביר ידיו על עיניו ואומר פסוק ראשון.
האם אח"כ משלים?
בר קפרא – לא (ולכן הזכיר בשיעור את יצא"מ)
ר"ש ברבי – כן, אחרי הזמן (והזכיר את יצא"מ כדי להזכירה בזמנה).
2. אמוראים – בדיעבד –
- בשם רב – אמר פסוק ראשון ונאנס בשינה – יצא.
- ר"נ – ביקש מעבדו להעירו רק לפסוק ראשון,
- וכן רבה (לפי רב יוסף בנו).
ד. פרקדן
רב יוסף – פרקדן לא יקרא.
והרי ריב"ל קילל גם את מי שסתם שוכב פרקדן?
תשובה – מוטה – סתם מותר, ק"ש אסור (ורי"ח שקרא כך, כי היה בעל בשר).
(הקטע שדילגנו בעמוד א)
ה. דינים נוספים – עברית, השמעה, למפרע
A. ת"ר -
המחלוקות
| שפה | השמעה לאוזניים | למפרע? |
רבי | עברית | צריך | אסור (והיו הדברים) |
רבנן | בכל לשון | לא צריך | אסור (והיו - בהוייתן) |
הלימודים
| שמע | והיו - בהוייתן | הדברים |
רבי | השמע לאזנך | עברית | לא למפרע |
רבנן | בכל לשון | לא למפרע |
|
B. "כל לשון" בשאר התורה?
מכך שרבנן ורבי צריכים לימוד לק"ש,
מכאן שבשאר התורה (מקרא ביכורים, וידוי מעשרות, עמלק) זה להפך (רבנן – עברית, רבי – כל לשון)?
דחייה – צריך לימוד לאפוקי מהצד השני.
מסכת ברכות דף סא'
לימוד הדף היומי
הרב אשר חזיזה | טו' תשרי התשע"ג
אמן – חלק מן הברכה?
ברכות דף מז ע"א
הרב יאיר וסרטיל | אלול תשע"ו
חיוב ברכת המזון לנשים ודין 'ערבות' בין נשים לגברים
אליבא דהלכתא 5
הרב ישראל שווץ | סיון תשע"ד
"נחש כרוך על עקבו"- חלק ב'
שיעורים באגדות חז"ל
הרב ניר טיבי | ט"ו חשוון תשע"ז
למה ללמוד גמרא?
למה אדר ב' הוא החודש המיוחד ביותר?
מה המשמעות הנחת תפילין?
איך יוצרים את השבת ?
מה מחבר שמיים וארץ?
האם מותר לפנות למקובלים?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
ארץ החיים – הקשר המיוחד שלנו לארץ
למה ללמוד גמרא?
איך עושים קידוש?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?