- משנה וגמרא
- ברכות
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
יוסף בן שמחה
הדף היומי הקצר
ברכות - דף לא
שיעור דף יומי בקיצור
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
פרק אין עומדים
(ל: תחילת הפרק – לב. שליש עליון)
א. המקור לתפילה בכובד ראש (הדחייה בסוגריים)
- 1. והיא מרת נפש (דווקא חנה)
- 2. אשתחווה אל היכל קדשך ביראתך (דווקא דוד)
- 3. השתחוו לה' בהדרת קדש – חרדת קודש (אולי כפשוטו – הידור)
- 4. עבדו את ה' ביראה וגילו ברעדה.
ב. אגב זה – המעטת השמחה בעוה"ז
- 1. שני סיפורים על אביי ור' ירמיה ששמחו יותר מדי (וגילו ברעדה, בכל עצב יהיה מותר), ותירצו שהם עם תפילין.
- 2. שני סיפורים על שמחה יתירה בחתונה, ואבי החתן (שברו כוס יקרה כדי להרגיע).
- 3. השיר של רב המנונא בחתונות – וי לן דמיתנן.
- 4. רי"ח – אסור למלא שחוק פיו בעוה"ז, עד שיהיה "הגדיל ה' לעשות עם אלה".
(נשים לב שבהתחלה אין קשר לחורבן, ורק ב-4 יש).
(לא . רבע)
ג. תפילה מתוך -
- 1. במשנה – כובד ראש.
- 2. ברייתא א – מתוך הלכה פסוקה.
(3 דוגמאות להלכה פסוקה – ההחמרה של בנות ישראל גם על דם נידה כזיבה, ההיתר לפטור ממעשר תבואה למאכל בהמה, מועלים בדם הקזה).
- 3. מתוך שמחה של מצווה.
אגב – כשנפרד מחברו ייפרד בדבר הלכה/דרשה, ומתוך כך זוכרהו.
(דוגמא – רב כהנא ורב שימי בר אשי).
(לא. רבע תחתון)
ד. הנהגות בתפילה –
A. ת"ר – צריך שיכוון לבו (תכין לבם, תקשיב אזנך). דוגמא מר"ע.
B. ר' חייא בר אבא
מדניאל -
- 1. חלונות.
- 2. 3 פעמים ולא כל היום.
- 3. לירושלים ולא לכל כיוון.
עוד -
- 4. דוד – ערב ובוקר וצהריים ולא יחד,
- 5. חנה – לא ישמיע קולו
- 6. שלמה - קודם רינה (שבח) ואז תפילה (בקשת צרכים) (לשמוע אל הרינה ואל התפילה)
C. לימודים חנה
רב המנונא -
- 1. לכוון לבו ("היא מדברת על לבה")
- 2. יחתוך בשפתיו
- 3. לא יגביה קולו
- 4. שיכור אסור להתפלל
אגב, עוד לימודים מחנה –
ר' אלעזר – דרשות עם מוסר
- 1. הרואה דבר בחברו צריך להוכיחו
- 2. ומצד שני – הנחשד ואין בו, צריך להודיעו
- 3. החושד בכשר צריך לברכו (עלי ברך את חנה).
- 4. שכור המתפלל = ע"ז (בת בליעל)
דרשות על הסיפור
- 5. ה' צבקות – חנה הראשונה שפנתה כך, ואמרה מכל צבאי צבאות שבראת – קשה לך לתת לי בן אחד?!
- 6. אם ראה תראה –
["ונקתה ונזרעה זרע – ר' ישמעאל – עקרה נפקדת, ר"ע – הלידה/עובר משתפרים].
לרי"ש - חנה איימה שתיסתר וישקו לה מי סוטה ותתברך בילד,
לר"ע – דיברה כלשון בני אדם.
נוספים (לא: באמצע) -
- 7. 3 פעמים "אמתך" - לא עברתי על 3 בדקי מיתה (נידה, חלה, הדלקת הנר).
- 8. "זרע אנשים" -
מצד אחד – יוצא דופן – 1. רב – גבר שגברים. 2. שמואל – שמושך שני מלכים (שאול ודוד), 3. רי"ח – ששקול כמשה ואהרן.
מצד שני – רבנן – שמובלע בין אנשים (רב דימי – לא גבוה/נמוך, חכם/טיפש וכו').
- 9. אני האשה הניצבת עמכה – שגם עלי עמד – אסור לשבת בד"א של המתפלל.
עוד מר' אלעזר -
10. אל הנער הזה התפללתי – שרצו לדונו למיתה על שפסק הלכה בפני רבו עלי ששחיטה כשרה בזר.
11. וחנה היא מדברת על ליבה – למה נתת לי דדים אם איני מניקה?
12. חנה הטיחה דברים כלפי מעלה (ותתפלל על ה'). (לא: 2-)
וכן אליהו ומשה הטיחו דברים בכך שכביכול האשימו את ה' בחטאי עם ישראל (יצה"ר, יותר מדי שפע גשמי).
ברכות - דף טו
הדף היומי הקצר
הרב אורי בריליאנט | כח' אב התשע"ב
ברכות - דף ב
הדף היומי הקצר
הרב אורי בריליאנט | טו' אב התשע"ב
מעשה בתלמיד אחד שבא לפני ר' יהושע ורבן גמליאל
שיעורים באגדות חז"ל
הרב ניר טיבי | כסלו תשע"ז
דין ערבות במצוות
ראש השנה דף כט ע"א; ברכות דף כ ע"ב
הרב יאיר וסרטיל | חשוון תשפ"א
במה נעבוד כשהבינה המלאכותית תחליף את כולנו?
קילוף פירות וירקות בשבת
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
מהות ספר ויקרא ופרשת זכור
מה מברכים על ברקים ורעמים?
הלכלוך הקדוש
מה כבד לך?
איך עושים קידוש?
איך ללמוד גמרא?
לאן נעלמה האמת?
למה ללמוד גמרא?