בית המדרש

  • משנה וגמרא
  • שבת
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

יוסף בן שמחה

הדף היומי הקצר

שבת - דף טז'

שיעור דף יומי בקיצור

undefined

הרב אורי בריליאנט

ג' חשוון התשע"ג
2 דק' קריאה 17 דק' האזנה

(טו: רבע תחתון – טז: 2-).

א. טומאת כלי זכוכית

סוג הכלי[1]

טהרה במקוה?

טומאה מגבן

טומאה מאוירן

האם חוזרים לטומאה ישנה

האם פשוטי כלים מקבלים?

עץ, עור ועצם

כן

כן

לא

לא

לא

מתכת

כן

כן

לא

כן

כן

חרס

לא

לא

כן

לא

לא

זכוכית

כן

כן

לא

לא

כמו:

גזרו כי דומה לחרס

כמו מתכת

כמו מתכת

כמו עץ

כמו עץ

תשובה:

מדובר שהיה חור, ובטל מתורת כלי, וסתמו במתכת, וכעת נחשב כלי מתכת (כר"מ)

1. גם כחרס (חול) וגם כמתכת (כי אפשר לתקן אם נשברו)

טומאה ישנה דרבנן ולא גזרו גזירה לגזירה

עשו היכר שלא ישרפו תרומה (כי זה רק דרבנן)

2. רב אשי (טז: 1+) – רק כחרס, אך מטמא מגבו כי הוא שקוף.

(ולמה לא מטמא מאוירו?)

כחרס

כחרס

 (טז: 3+)

ב. (יד:) תקנת שמעון בן שטח שכלי מתכות יחזרו לטומאה ישנה

טעם הגזירה ונפקא מינה:

1. גזירה שלא ישכחו מי חטאת

2. אביי - שמא לא ישבור מספיק

3. רבא - שלא יאמרו שנטהרים בלי הערב שמש

באיזו טומאה
(זה מחלוקת, אך רש"י לא יודע איפה)

דווקא בטומאת מת

בכל הטומאות

ריתך לגמרי

לא גזרו

גזרו

גזרו בכל מקרה

(לא גזרו – כי ניכר)

(טז: באמצע)

המשך 18 הגזרות

ג. גזירה על כלים ששכח והתמלאו מי גשמים - שנחשבים מים שאובים (מקואות ד,א)

A. מתי נחלקו - רב משרשיא דבי רב -
אם השאיר בכוונה שיכנס הגשם – פוסל,
אם השאיר בשמיים בהירים – לא פוסל,
אם היו עננים, התפזרו וחזרו – ב"ש פוסלים וב"ה מכשירים.

סוף המחלוקת -
ר"מ – נמנו וגמרו כבית שמאי.
ר"יס – עדיין היא מחלוקת.

יוצא שלר' יוסי חסרה לנו גזירה.

B. גזירה נוספת – כותיות טמאות נידה משעת לידתן

כי לא שמעו לדרשת חז"ל שגם תינוקת יכולה להיטמא נידה, וממילא מספק יש להחמיר בכל תינוקותיהם.



[1] יש עוד סוגי כלים:
כלי אבנים גללים ואדמה לא נטמאים כלל,
כלי עצמות כמו ____

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il