- הלכה מחשבה ומוסר
- בין אדם לחברו
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
אריה יעקב בן משה יוסף ז"ל
19. לא תיקום ולא תיטור
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
יש דברים שבין אדם לחברו שדורשים עבודה גדולה במיוחד ע"מ לשפר את האופי, לשכלל את המידות ולנקות אותם מכל שמץ של קלקול. הנה כמה גדולה היא הדרישה להתרחק מנקמה: "לא תיקום ולא תיטור את בני עמך". אדם שנפגע ע"י אדם אחר, נעלב ומצטער צער גדול, חש רצון לנקום בפוגע, להשיב לו כגמולו, וכלשון ה"מסילת-ישרים": "הנקמה אז מתוקה מדבש, היא מנוחתו לבדה". הנה הוא נדרש להתגבר על יצר הנקמה הטבעי, לעבור על מידותיו ולא ליקום כאשר מזדמנת לו האפשרות להתנקם, ולא רק לא ליקום אלא גם לא ליטור, אלא לשכוח הכל, להסיר מהלב כל שנאה כלפי הפוגע, כאילו לא היה דבר. זה לא קל לעמוד בדרישה זו. מי שעומד בזה, הרי הוא חזק ואמיץ. מלאכי השרת אין בהם מידות הללו, אבל בני אדם קשה להם מאד להתעלות, אך זו גזירת התורה: "לא תשנא את אחיך בלבבך, לא תיקום ולא תיטור את בני עמך". הנקמה היא להשיב לפוגע בגמולו. אסור להימנע מלהטיב למי שלא רוצה לעשות לך טובה, או שעשה לך רעה.
נטירה היא כאשר אתה לא נמנע מלהטיב למי שלא היטיב לך כאשר היית זקוק לכך, אתה אמנם לא נוהג כמותו, ואתה אומר לו: "אני איני כמותך, אתה סרבת לעזור לי כשהייתי זקוק לעזרתך, אני איני כמותך, אני כן עוזר לך". דיבור זה הוא נטירה, ועל זה נאמר: "לא תיטור". גם אם אתה מתגבר ואינך אומר לו את אשר בלבבך עליו, אבל אתה עדיין פגוע ואינך מסוגל להאיר פנים ולעזור לו בסבר פנים יפות, או אינך מסוגל לעזור לו עזרה גדולה ואתה עושה את המינימום, או אפילו אתה עושה את כל מה שצריך אבל אתה חושב בליבך: "אי אפשר לשוב לידידות שבעבר, ולעבור על הפגיעה שפגע בי ולשכוח כאילו לא קרה דבר". כנגד זה באה התורה ואמרה, כלל שהכל כלול בו: "לא תיקום ולא תיטור את בני עמך ואהבת לרעך כמוך". כמוך - בלי שום הפרש, בלי תחבולות ומזימות. התורה מדברת אל אדם שיש לו סיבה לנקום ולנטור, מישהו פגע בו ואליו אומרת התורה: "לא תיקום ולא תיטור את בני עמך ואהבת לרעך כמוך". ראה את חברך כאילו זה אתה בעצמך. היש טעם לנקום בעצמך אם הזקת לעצמך? אם יד שמאל פגעה ביד ימין, היש הגיון שיד ימין תכה את יד שמאל? על כן, אם מישהו פגע בך, לא נהג כלפיך כהוגן, התרומם מעל הקטנות של המריבות, התעלה, הרי הוא הפוגע עשה זאת מחולשה. אם הוא לא יודע להטיב, הרי בראש וראשונה הוא פוגע בעצמו. אתה אל תגרר אחריו, אלא התעלה והתנהג כלפיו באהבה, כאילו לא קרה דבר, באהבה גמורה, וסוף דבר שגם הוא יחזיר לך אהבה. זו לא חולשה לוותר, זו גבורה גדולה: "איזהו גיבור הכובש את יצרו". מצוות "לא תיקום ולא תיטור את בני עמך", היא דרישה גדולה מאדם להתעלות לגובה עליון, ובני ישראל מסוגלים לכך: "ואהבת לרעך כמוך זה כלל גדול בתורה".
נטירה היא כאשר אתה לא נמנע מלהטיב למי שלא היטיב לך כאשר היית זקוק לכך, אתה אמנם לא נוהג כמותו, ואתה אומר לו: "אני איני כמותך, אתה סרבת לעזור לי כשהייתי זקוק לעזרתך, אני איני כמותך, אני כן עוזר לך". דיבור זה הוא נטירה, ועל זה נאמר: "לא תיטור". גם אם אתה מתגבר ואינך אומר לו את אשר בלבבך עליו, אבל אתה עדיין פגוע ואינך מסוגל להאיר פנים ולעזור לו בסבר פנים יפות, או אינך מסוגל לעזור לו עזרה גדולה ואתה עושה את המינימום, או אפילו אתה עושה את כל מה שצריך אבל אתה חושב בליבך: "אי אפשר לשוב לידידות שבעבר, ולעבור על הפגיעה שפגע בי ולשכוח כאילו לא קרה דבר". כנגד זה באה התורה ואמרה, כלל שהכל כלול בו: "לא תיקום ולא תיטור את בני עמך ואהבת לרעך כמוך". כמוך - בלי שום הפרש, בלי תחבולות ומזימות. התורה מדברת אל אדם שיש לו סיבה לנקום ולנטור, מישהו פגע בו ואליו אומרת התורה: "לא תיקום ולא תיטור את בני עמך ואהבת לרעך כמוך". ראה את חברך כאילו זה אתה בעצמך. היש טעם לנקום בעצמך אם הזקת לעצמך? אם יד שמאל פגעה ביד ימין, היש הגיון שיד ימין תכה את יד שמאל? על כן, אם מישהו פגע בך, לא נהג כלפיך כהוגן, התרומם מעל הקטנות של המריבות, התעלה, הרי הוא הפוגע עשה זאת מחולשה. אם הוא לא יודע להטיב, הרי בראש וראשונה הוא פוגע בעצמו. אתה אל תגרר אחריו, אלא התעלה והתנהג כלפיו באהבה, כאילו לא קרה דבר, באהבה גמורה, וסוף דבר שגם הוא יחזיר לך אהבה. זו לא חולשה לוותר, זו גבורה גדולה: "איזהו גיבור הכובש את יצרו". מצוות "לא תיקום ולא תיטור את בני עמך", היא דרישה גדולה מאדם להתעלות לגובה עליון, ובני ישראל מסוגלים לכך: "ואהבת לרעך כמוך זה כלל גדול בתורה".
18. אבק לשון הרע
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כסלו ה'תשס"ב
13. אבק גזל בעבודה ובכלל
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | אלול ה'תשס"א
20. מדבר שקר תרחק
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כסלו ה'תשס"ב
12. נטיית חמדת הממון ואיסור גזל
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | אלול ה'תשס"א
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל .
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז (4)
שיעור מס' 93
י"ח סיון תשפ"ג
דרישת המדינה היהודת מישראל ומאומות העולם
לנתיבות ישראל - עמוד קכא - "נצח אומתנו"
ח' שבט תשפ"ב
שמחת ארץ ישראל
שיחת מוצאי שבת שלח לך תשע"ו
סיון תשע"ז
בזכות מה נקרע הים?
שיחת מוצ"ש פרשת בשלח תשפ"ב
י"ג שבט תשפ"ב
תכלת, שושנה, ופרץ שמחה, איך הכל קשור?
החשיבות של לימוד אמונה
הפלונטר בצד ימין של הלוחות
מה מחבר שמיים וארץ?
מהות ספר ויקרא ופרשת זכור
מדוע פורים גדול מכיפורים?
במה נעבוד כשהבינה המלאכותית תחליף את כולנו?
איך עושים קידוש?
הכוח המיוחד של שבת שובה
איך מגדירים כללי מלחמה?
מהפרי ועד הגאולה