בית המדרש

x
x
סינון על פי מדיה
סינון על פי אורך שיעור
16 שיעורים
    undefined
    שמיני

    עבודת הדבקות או עבודת ה'?

    משימת חייו של האדם היא לעשות את רצון ה'. עקרונית משימה זו מכתיבה פקודת הזדככות והתעלות רוחנית לדבקות בה' - "ובו תדבק". אך אין לשכוח את אבי הפקודה, משימת חיי האדם - עשיית רצון הבורא.

    הרב אריאל פרג'ון | ניסן תשס"ז
    undefined
    בשלח

    ניצני הסכסוך הישראלי פלשתי

    בהיות ישראל במצרים, וכל שכן אחר כך בהכות ה' את מצרים מכות מופתיות וניסיות, נקהלו מעמים רבים סביב ישראל, והיוו כעין קהל אוהדים לקבוצה המנצחת במאבק ישראל-מצרים. המון זה קרוי "ערב רב". קיומם של מציאות ערב רב לא נפסקה בדור המדבר.

    הרב אריאל פרג'ון | שבט תשס"ז
    undefined
    ויצא

    על הורים וילדים

    "הלך הלכת" - הכפילות באה להדגיש את גודל ההליכה. "נִכְסֹף נִכְסַפְתָּה לְבֵית אָבִיךָ" - מה עניין כפילות זו?

    הרב אריאל פרג'ון | כסלו תשס"ז
    undefined
    חיי שרה

    לא אכל עד אם דברתי דברי

    לבן רצה לחסל את אליעזר ולקחת את כל הרכוש, על ידי סעודה שתסיח את דעתו של אליעזר מהשליחות, ותעמעם את זהירותו.

    הרב אריאל פרג'ון | חשוון תשס"ז
    undefined
    כי תבוא

    לא ניתנה התורה לדרוש אלא לאוכלי המן

    הצועד באמת בדרכו להגיע לאותו הגמול הטוב ופורש מהחומר עד כמה שיכול; פרישה זו, במקביל לעבודת ה', תברר את הרוחניות שבנו ותעצים אותה ובסופו של תהליך הנשמה תאיר באור יקרות עד כדי כך שתשאב את הגוף למעלה. או אז יחיו לנצח והחומר יעצים את הופעת הרוח.

    הרב אריאל פרג'ון | תשס"ו
    undefined
    כי תצא

    מלחמה? - על אויבך

    בבואנו להתמודד מול שאר אויבנו, אין די בטנקים ומטוסים. בכדי שננצח במלחמה, יש להסיר מתוכנו כל לגיטימציה כלפי האויב; יש להפנים ולהכיר בכך שהנלחם בעם הקודש, הוא אוייבנו ואויב ה'; כאשר נראה כך את פני הדברים נסיר מתוכנו כל השפעה אליהם הן רוחנית, והן גשמית.

    הרב אריאל פרג'ון | אלול תשס"ו
    undefined
    עקב

    בטח בה'

    מצות הביטחון, מצווה יסודית היא בעבודת ה'. פעמים רבות נזכרת מצווה זו בתורה, ואף מתגלגלת היא תדיר בפי בני אדם. אמנם נראה שעל אף מרכזיותה ושכיחותה של מצות הביטחון, הגדרתה טעונה הבהרה;

    הרב אריאל פרג'ון | אב תשס"ו
    undefined
    פקודי

    לכתך אחרי במדבר

    כאשר אנו באים לבחון את דור המדבר, אל לנו לשכוח באיזה מתח רוחני עצום היו שרויים. זהו דור של עבדים אחרי מאתים ועשר שנות עבדות, דור שעבר את זוועות המצרים האכזריים, ואינו מכיר את ה': שמא ח"ו ימאס ה' בהם ויעזבם? ומה יקרה אחרי מות משה? ומדוע בכלל רוצה בהם ה'?

    הרב אריאל פרג'ון | תשס"ו
    undefined
    דברים

    האמינו בנפלאותיו!

    הרב אריאל פרג'ון | אב תשס"ו
    undefined
    פנחס

    צרור את המדיינים - גדול המחטיאו

    בפרשתנו מצווה הקב"ה את בני ישראל, לראות בבני מדין צרים ואויבים ולהכות בהם. האדומים שאיימו לצאת בחרב לקראת בני ישראל, נא' בהם: "לא תתעב אדומי" ומה עשו בני מדין יותר מהם? כל פשעם של המדיינים היה להציע לבני ישראל לזנות אחר בנותיהם וללכת בדרכם, הרי הבחירה הרי נותרה ביד בני ישראל אם לחטוא או לא.

    הרב אריאל פרג'ון | תמוז תשס"ו
    undefined
    שלח לך

    שמותם של מקומות בארץ

    מיהו טבריאנוס ומדוע קרא לעיר טבריה על שמו? איך קראו לנחל אשכול לפני שכרתו ממנו המרגלים את האשכול? דברי תורה עניים במקום אחד ועשירים במקום אחר - עניים בעבר ומתעשרים והולכים מההווה.

    הרב אריאל פרג'ון | סיון התשס"ו
    undefined
    נשא

    קינאה טהורה

    הרב אריאל פרג'ון | סיון תשס"ו
    undefined
    נשא

    רוח שטות

    הרב אריאל פרג'ון | סיון תשס"ו
    undefined
    קדושים

    ושפתך מדבר

    הרב אריאל פרג'ון | אייר תשס"ו
    undefined
    תזריע

    כלו הפך לבן - טהור הוא!

    כאשר הנגע הופך ללבן, הרי הוא נגע צרעת וטמא האדם. ומאידך למרבה הפלא כאשר כולו הפך לבן האדם טהור. כיצד זה כאשר נתגלה בו מעט לבן, נטמא, וכאשר כולו לבן הרי הוא טהור?

    הרב אריאל פרג'ון | אייר תשס"ו
    undefined
    כי תשא

    לא עוד "בדה לך דת"

    על בסיס הנחות יסוד הרואות בחיוב את הנהנתנות, ניתן למצוא לגיטימציה כמעט לכל מעשה מקולקל. עלינו מוטלת המשימה הקדושה להסיר מתוכנו את רדיפת ההנאות.

    הרב אריאל פרג'ון | תשס"ו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il