בית המדרש

x
x
סינון על פי מדיה
סינון על פי אורך שיעור
11 שיעורים
    undefined
    תצוה

    פרשת תצוה

    המעיל של הכהן הגדול היה מצוייד בפעמונים ורימונים, כדי שנוכל לשמוע אותו ב"בואו אל הקודש ובצאתו". למה גם בצאתו??

    הרה"ג אברהם יצחק הלוי כלאב | תשס"ג
    undefined
    פקודי

    פרשת פקודי

    בריאת העולם נעשית בצורה מדורגת, היא מתחילה בגרמי השמים והיא נמשכת בחומרים שעל פני הארץ בבעלי החיים, והיא מגיעה לבסוף לבריאת האדם, תכלית הבריאה, וליצירת השבת - גמר מעשי החומר. והמשכן, המשך הוא לבריאת עולם זה. אותה מטרה המתגלמת בכהן גדול העומד במשכן ומקריב לבורא העולם

    הרה"ג אברהם יצחק הלוי כלאב | אדר ב', תשס"ג
    undefined
    ויקהל

    פרשת ויקהל

    על הפסוק הראשון בפרשתינו, עלינו לשאול 2 שאלות: 1. מדוע הציווי על השבת הוקדם לציווי על המשכן? מה הדבר בא ללמדינו? 2. מדוע הקמת המשכן לא דוחה את השבת?

    הרה"ג אברהם יצחק הלוי כלאב | אדר א' תשס"ג
    undefined
    כי תשא

    פרשת כי תשא

    מדוע הצווי על בניית הכיור מופיע רק בפרשתינו, ולא מופיע כבהר בפרשת תרומה, בה מופיעים כל ציוויי הכלים?? וכן, על ההבדל בין 3 התרומות שנצטווינו לתת בתחילת הפרשה.

    הרה"ג אברהם יצחק הלוי כלאב | אדר א', תשס"ג
    undefined
    תרומה

    פרשת תרומה

    ביאור חובת התרומה למשכן המובאת בתחילת פרשתינו, וביאור הפסוקים והמדרשים העוסקים בעניין.

    הרה"ג אברהם יצחק הלוי כלאב | שבט תשס"ג
    undefined
    משפטים

    פרשת משפטים

    פרשת משפטים נסמכה לפרשיית "מזבח אדמה תעשה לי". מדוע? מה המיוחד במשפט העברי ובדיינים?

    הרה"ג אברהם יצחק הלוי כלאב | שבט תשס"ג
    undefined
    יתרו

    פרשת יתרו

    כשבני ישראל הגיעו וחנו לפני הר סיני, נאמר "ויחן", בלשון יחיד, ופירשו שזה היה "כאיש אחד בלב אחד". והרי זהו לא המקום היחיד שבו נאמר "ויחן", אז מהו החידוש בכך דווקא לפני קבלת התורה?

    הרה"ג אברהם יצחק הלוי כלאב | תשס"ג
    undefined
    בשלח

    פרשת בשלח

    בני ישראל על שפת הים, ברואם את המצרים, נבהלו מאוד, עד כדי קריאתם "לקחתנו למות במדבר". אומנם, ברור שהקב"ה רצה להעניש את המצרים אך מדוע דווקא בים? ומדוע בצורה כזו להבהיל את בני ישראל??

    הרה"ג אברהם יצחק הלוי כלאב | תשס"ג
    undefined
    בא

    פרשת בא

    עשרת המכות שה' נתן למצרים - מדוע ולמה הם ניתנו, ולמה דווקא בסדר הזה שבו הם ניתנו?. "אור במושבותם" - למה הכוונה? מושבותם של מי? למה התורה צריכה להדגיש זאת? ולמה לא לכתוב "מושבם"?

    הרה"ג אברהם יצחק הלוי כלאב | טבת תשס"ג
    undefined
    וארא

    פרשת וארא

    כתוב במדרש שמשה נענש על כך שהרהר אחר מידותיו של הקב"ה, בניגוד לאבות. וצריך להבין, מדוע קיים כעס כזה על משה? והרי, מאז הוא נשלח אל פרעה, באמת הורע מצבם של בני ישראל, ולכאורה משה צודק בכעסו? ניתן לשאול גם הפוך, האם משה לא ידע שגאולתם של ישראל היא קמעה קמעה?

    הרה"ג אברהם יצחק הלוי כלאב | תשס"ג
    undefined
    שמות

    משה רבנו כנביא וכמנהיג

    משה רבינו, בקבלתו את תפקיד ההנהגה, נבחן כרועה צאן, כמו דוד המלך, ומוצא את זיווגו ליד הבאר, כיצחק ויעקב (כך על פי המדרשים השונים). מה הדבר בא ללמדינו, ומה הוא אומר לגבי כישורי מנהיג? שלבי ההתקדמות וההתפתחות של משה בכנביא וכמנהיג.

    הרה"ג אברהם יצחק הלוי כלאב | תשס"ג
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il