בריאת העולם נעשית בצורה מדורגת, היא מתחילה בגרמי השמים והיא נמשכת בחומרים שעל פני הארץ בבעלי החיים, והיא מגיעה לבסוף לבריאת האדם, תכלית הבריאה, וליצירת השבת - גמר מעשי החומר. והמשכן, המשך הוא לבריאת עולם זה. אותה מטרה המתגלמת בכהן גדול העומד במשכן ומקריב לבורא העולם
מדוע הצווי על בניית הכיור מופיע רק בפרשתינו, ולא מופיע כבהר בפרשת תרומה, בה מופיעים כל ציוויי הכלים??
וכן, על ההבדל בין 3 התרומות שנצטווינו לתת בתחילת הפרשה.
כשבני ישראל הגיעו וחנו לפני הר סיני, נאמר "ויחן", בלשון יחיד, ופירשו שזה היה "כאיש אחד בלב אחד". והרי זהו לא המקום היחיד שבו נאמר "ויחן", אז מהו החידוש בכך דווקא לפני קבלת התורה?
בני ישראל על שפת הים, ברואם את המצרים, נבהלו מאוד, עד כדי קריאתם "לקחתנו למות במדבר". אומנם, ברור שהקב"ה רצה להעניש את המצרים אך מדוע דווקא בים? ומדוע בצורה כזו להבהיל את בני ישראל??
עשרת המכות שה' נתן למצרים - מדוע ולמה הם ניתנו, ולמה דווקא בסדר הזה שבו הם ניתנו?. "אור במושבותם" - למה הכוונה? מושבותם של מי? למה התורה צריכה להדגיש זאת? ולמה לא לכתוב "מושבם"?
כתוב במדרש שמשה נענש על כך שהרהר אחר מידותיו של הקב"ה, בניגוד לאבות. וצריך להבין, מדוע קיים כעס כזה על משה? והרי, מאז הוא נשלח אל פרעה, באמת הורע מצבם של בני ישראל, ולכאורה משה צודק בכעסו? ניתן לשאול גם הפוך, האם משה לא ידע שגאולתם של ישראל היא קמעה קמעה?
משה רבינו, בקבלתו את תפקיד ההנהגה, נבחן כרועה צאן, כמו דוד המלך, ומוצא את זיווגו ליד הבאר, כיצחק ויעקב (כך על פי המדרשים השונים). מה הדבר בא ללמדינו, ומה הוא אומר לגבי כישורי מנהיג? שלבי ההתקדמות וההתפתחות של משה בכנביא וכמנהיג.