גם בשעת הנהגת המזל , הקב"ה מסובב שיגיע גם שכר ועונש.
כרגע איינו מבינים את דרכי הנהגתו, אך לעתיד לבוא ה' יגלה לנו יושר משפטו.
על ידי הכוכבים ה' משפיעה השפעה פרטנית לכל בריאה, וחוץ מזה יש להם השפעה על כלל הבריאה בזמן
כרגע הצדיקים אומנם סובלים בגלל ההנהגה שנותנת לרע להתגבר, אך כנגד זה לעתיד ההנהגה תשתנה ותמחק את הרע מכל העולם, לא רק כלפיהם.
אפשר לראות בבירור שמכל מה שעושה ה' יוצא טוב לעולם, כדי להביא הארה לעולם צריך גם מיעוט הארה.
ה"מזל" זה התפקיד שיועד לאדם בתיקון הבריאה, שלעיתים הוא כולל מיעוט הארה כלפיו, הקב"ה לא תמיד מנהיג לפי הנהגת המזל, אלא לפעמים מנהיג בהנהגת שכר ועונש כבר בעולם הזה
*כאשר הצדיקים עובדים את ה' מתגלה הייחוד העליון ונדבקות בו הנשמות, והוא משםיע עליהם שפע רוחני וגשמי.
* לזמנים יש עיקר וטפל, עיקר השבוע הוא השבת ועיקר היום הוא הבוקר. וגם בהנהגת העולם העיקר הוא לפי מעשי עמ"י, לא סגולתם.
*צדיק ורע לו - מה הסיבה בכלל שיש הנהגת רע?
כשהאדם מתקן את הבריאה עם הקב"ה הוא מקבל שפע ושכר ממנו בלי בושה.
הקב"ה הכין את ישראל שיהיו ראויים להצטוות לתקן את העולם, מאז מתן תורה זכו בני ישראל לתקן את הבריאה.
ישנן מידות שונות בהנהגת העולם, ובניהן יש קשרים של סיבה ומסובב, של שותפות, או של משפיע ומושפע.
בכל מידה יש מעט מהמידה שמעליה.
גם עצם קיום הבריות תלוי בהשגחתו.
ככל שדבר יותר גשמי יש יותר העלם טוב ה', והרוחניות היא גילוי אור בעולם.
חבל שיש אנשים שמשקיעים חייהם בחומר במקום השגת המושכלות האלוקית.
יחס הגוף לנשמה מקבל ומשפיע על יחס ה' והעולם.
באיחוד גוף ונשמה, הנשמה מעלה ומזככת את הגוף ע"י תורה ומצוות, בעקבות חטא אדה"ר הזיכוך חייב לעבור דרך מוות.
'לכי מעטי את עצמך' 'והיה אור הלבנה כאור החמה', תפקיד המוות.
גם הנהגת הטוב והרוע משתלשלת מהנהגת השלמות. העולם תלוי בה', לא ה' בעולם. ה' מקומו של עולם.
האם לפני הבריאה היה חסר? גם כללי ההנהגה הם ברואים. תחילת ברור עניין האדם.