55 שיעורים

סוכה ולולב לעם סגולה
הלולב והסוכה הם דרכי הודיה בפרסום על ישועת ד' במחילת העוונות ובברכה על האסיף
הגאון הרב אברהם שפירא זצוק"ל | תשרי תש"ע

המצוות בכניסה לארץ
שלוש מצוות נצטוו ישראל בכניסתן לארץ.
הגאון הרב אברהם שפירא זצוק"ל | תשס"ז

האם יש נבואה בימינו?
כיום אנו לא מרגישים בחסרון הנבואה מפני שאנו יותר מגושמים וריקים, מבחינה זו כיום אנו במצב לא נורמלי, וכמו שכתבו חז"ל בסוף מסכת סוטה - לאותו דור נודע שהנבואה מסתלקת והיה קשה להם מאד כיצד יחיו כלל ישראל בלי נבואה, על כך באה הנבואה האחרונה לחזקם: "אז נדברו" ובסוף "זכרו תורת משה עבדי"
הגאון הרב אברהם שפירא זצוק"ל | יא בניסן תשס"ז

טהרתם של נביאים
בלעם היה ההיפוך הגמור ממידות אלו: צר עין, רודף כבוד וממון, ואם כן איך שרתה עליו הנבואה?
הגאון הרב אברהם שפירא זצוק"ל | יג תמוז תשס"ז

תורה ותשובה
אנו לא מתוודי'ם בראש השנה, כי בראש השנה עבודת התשובה גם מתייחסת לדרך, לגורמי החטא, ולא רק לחטאים עצמם
הגאון הרב אברהם שפירא זצוק"ל | אלול תשס"ז

תורה ותשובה
מצות תלמוד תורה והעיסוק בה, היא ההשלמה האמיתית לתהליך התשובה, תשובת אמת בא תבוא יחד עם העיסוק והעמל בדברי התורה,
הגאון הרב אברהם שפירא זצוק"ל | אלול תשס"ז

שופר של ראש השנה
למה תוקעין ומריעין כשהן יושבים ותוקעים ומריעין כשהן עומדין?
הגאון הרב אברהם שפירא זצוק"ל | תשרי תשס"ח

אין יאוש מתיקון
חלילה לנו מלהתייאש בכל מצב שהוא. ע"י דלתות תשובה הנפתחות לנו, אנו זוכים להתעלות ולעמוד לפני ד' ואין לאבד תקווה מתיקון רוחני
הגאון הרב אברהם שפירא זצוק"ל | יב אלול תשס"ז

תורה ומלכות
בעמדנו בחודש אלול, ימי ההכנה לקראת קבלה מחדש של מלכות ד' עלינו, יש לשנן ולזכור מהותה של מלכות
הגאון הרב אברהם שפירא זצוק"ל | ו אלול תשס"ז

תפילה וזכות אבות
פעולת התפילה, העבודה שבלב, היא כשאדם מזדהה ומשתף עצמו ומבין את הצורך של הדבר, ואת החיבור שיש לו עם האבות, ואז עומדת לו זכותם.
הגאון הרב אברהם שפירא זצוק"ל | כא אב תשס"ז

בין הזמנים
ישנם כאלו שמתלבטים האם אצליח בלימוד? התשובה לכך היא, הִכנס פנימה, תנשום את הלימוד ואת התורה בעצמך, בפנימיותך לא בהסתכלות מבחוץ
הגאון הרב אברהם שפירא זצוק"ל | ה באב תשס"ז

פנחס זה אליהו
הגאון הרב אברהם שפירא זצוק"ל | טז תמוז תשס"ז

התורה מעל לשכל
"זאת חוקת התורה", לשון חוקה מלמדנו, כי על אף שאיננו יודעים טעמה של המצוה, מצווים אנו לקיימה.
הגאון הרב אברהם שפירא זצוק"ל | תמוז תשס"ז

"ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם"
בפרשת השבוע נסמכו כמה פרשיות זו לזו, פרשת המרגלים ולאחריה חיוב קרבן נסכים, פרשת שגגה בחטא עבודה זרה ופרשת ציצית. ויש בהם שייכות בין גורמי החטא של המרגלים לבין תיקונו על ידי פרשת נסכים, עבודה זרה ופרשת ציצית.
הגאון הרב אברהם שפירא זצוק"ל | סיוון תשס"ז

"מי יאכילנו בשר?"
הטענה על חוסר גשמיות, נובעת ביסודה מריקנות רוחנית, וע"כ בשעה שיתמנו הסנהדרין, כאלו שיזכו שתנוח עליהם הרוח אשר עליך, הם הם יהיו התשובה ומרפא היסודי והשורשי. אולם כרגע שהעם מרגיש שחסר לו הבשר, ינתן להם גם מחסורם זה, אולם בנתינת הבשר אין מזור אמיתי לחסרונו.
הגאון הרב אברהם שפירא זצוק"ל | סיוון תשס"ז

אילו קרבנו לפני הר סיני ולא נתן לנו את התורה - דיינו
מה מיוחד בעמידה לפני הר סיני מבלי לקבל את התורה? עמידה זה לשון של יציבות וקביעות, התורה מיצבת את האדם להיות קביעא וקיימא.
הגאון הרב אברהם שפירא זצוק"ל | סיוון תשס"ז

תורתו של רבי שמעון בן יוחאי
גם דאגה למשפט התורה בישראל צריך שייעשה מתוך כינוסה ואיחודה של תורה, ולא בפיזורה.
הגאון הרב אברהם שפירא זצוק"ל | אייר תשס"ז

תורה ומידות
נחלקו חכמים למה מתו נדב ואביהו, בפסוק נאמר: "בקרבתם לפני ד'", וישנה דעה בחז"ל שמתו על שהורו הלכה בפני רבם. וצריך ביאור איך איסור זה מרומז בפסוק? ובפשט הדברים נראה שלא היתה כוונתם מתוך לעג למשה ואהרון, אלא שנדחפו לתחום שלא היה מסור בידם, מתוך רצון להתקרב אל ד'.
הגאון הרב אברהם שפירא זצוק"ל | אייר תשס"ז

ההודיה לה' על מדינת ישראל
אינני יכול להתחיל להבין את חוסר הדעת הנורא הזה. מדינת ישראל היא יצירה שהוקמה ע"י הקב"ה, וכי לא נודה לו? מה כל הדיבורים המשונים האלו לומר חצי הלל, או רבע הלל, המדינה היא דבר קבוע וקיים, כמו כל דבר שאנו מאמינים שניתן לנו בס"ד.
הגאון הרב אברהם שפירא זצוק"ל | אייר תשס"ז
