137 שיעורים
מעלת האחדות
שיחת מוצ"ש פרשת ויקהל - פקודי תשפ"ג
יש מעלה בכינוס ואחדות של עם ישראל, וככל שיש יותר אנשים הופעת ה' בעולם גדולה יותר | על ידי שמיעת דעות נוספות, של כל שבעים הפנים של התורה, נוצר קיום של כל התורה כולה לכל פרט ופרט | רק משה רבנו יכול להקים את המשכן, מה שמסמל את הקשר המיוחד המתפתח בין עם ישראל לקב"ה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ה אדר תשפ"ג
תקראו ותרקדו כל הלילה!
הרב נתנאל יוסיפון | כג אדר תשפ"ג
העמק דבר פרשת ויקהל - פקודי
חידושו של הנצי"ב שבצלאל התחיל כל מלאכה ע"ד למוסרה לאחרים. (ואין בכך בעיה של "המתחיל במצווה אומרים לו גמור) חידושו של הנצי"ב שבמחשבה כיצד לעשות הצטיין בצלאל ובעשייה בצלאל ואהליאב היו שווים. באור המילים הבאות: "חכמת לב", עשי כל מלאכה", "וחשבי מחשבות". באורו של הנצי"ב למילים "חכם לב". באור המילים "לכל אשר ציווה ה' ". "אשר נתן ה' חכמה בלבו" לפי באור המילים "חכם לב" שואל הנצי"ב כיצד הקב"ה נתן חכמה בליבם הרי "הכל בידי שמיים חוץ מיראת שמיים"? תירוץ הנצי"ב לשאלה. " ויצו משה ויעבירו קול ...איש ואשה אל יעשו עוד מלאכה.... ויכלא העם מהביא" שואל הנצי"ב מדוע התורה השתמשה בתחילה בלשון מלאכה ובסוך בלשון הבאה? באורו של הנצי"ב ללימוד הגמרא מן הפסוק הנ"ל את מלאכת הוצאה. והסברת פשט הפסוק שהפסוק מחולק ל2 חלקים 1- שמשה רבנו ציווה את האומנים שלא יעשו עוד מלאכה ע"ש כוונת קדושה. 2- וממילא "ויכלא העם מהביא".
הרב חיים כץ | כ"ב אדר תשפ"ג
חנוכת המשכן והשראת שכינה
חנות המשכן זה בהדרגתיות, הקב"ה מלמד את משה להתפלל ואז השכינה שורה על מעשה משה ואח"כ על עם ישראל.
הרב חיים בן שושן | כ"ב אדר תשפ"ג

מה פשר המכונות שעמדו בחצר המקדש?
מה רצה שלמה המלך שנראה?
הרב יוסף כרמל | אדר א תשפ"ב
ההבדל בין ציווי לביצוע
ההבדל והפער בין פרשיות תרומה תצווה לפרשיות ויקהל פקודי. איך יכול להיות שישראל חטאו בעגל? פרשת שקלים - להיות חלק מהכלל.
הרב אליהו ברין | כ"ב אדר א' תשפ"ב

רמב''ן על פרשת ויקהל - חלק ב'
מהו השבח הכפול בכך שהעם תרמו יותר מהצורך? מדוע התורה חוזרת על מעשה המשכן חמש פעמים? מדוע משה רבינו התקשה לקבל את המראות הצובאות אך לא את הכומז שהוא כביכול גנאי גדול יותר?
הרב חיים כץ | כ"ג אדר א' תשפ"ב
רמב''ן על פרשת ויקהל - חלק א'
היכן בוני המשכן למדו את החוכמות המיוחדות? מי הזדרז יותר בתרומה למשכן - הנשים או הגברים? מדוע מי שהביא זהב הניף את ידו?
הרב חיים כץ | כ"ב אדר א' תשפ"ב
מעין עולם הבא
הרב יוסף נווה | אדר א תשפ"ב
מעלת העלייה לארץ ישראל והישיבה בה
קול צופייך ויקהל תשפ"ב
מי שמתבונן בסיפור העגל בספר שמות ובספר דברים רואה כי כל הסיפור הוא מי ילך לפני עם ישראל לארץ ישראל. בוודאי שלא עגל הזהב, אבל חשוב לדעת אם מלאך ילך לפניהם או שהשכינה תלך לפניהם.
הרב שמואל אליהו | כ"א אדר א' תשפ"ב
השכינה בישראל
שיחה לפרשת ויקהל-פקודי תש"ע
שיחה לפרשת ויקהל-פקודי תש"ע
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ז אדר תש"ע
למה התורה חוזרת על תיאור בניית המשכן?
שיחת מוצ"ש פרשת ויקהל - פקודי תשפ"א
ההכנות הרבות להשראת השכינה - כל שלב חשוב. לימוד תורה לעומת המצות. הפעולות בעולם המעשה משפיעות על העולמות הרוחניים. כדי להשפיע אתה צריך להיות מלא בעצמך. צריך לשאוף גבוה. להיות מוכנים לקפיצות בגאולה.
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | א' ניסן תשפ"א
המשמעות העמוקה של כל אחד מכלי המשכן
שיחת מוצ"ש פרשת ויקהל תשפ"ב
כל כלי מבטא כוח וערך אחר בחיים. הארון את התורה, השולחן פרנסה, המנורה חוכמות הטבע, מזבח הקטורת תפילה, והמזבח החיצון את הההקרבה.
הרב אליעזר מלמד | כ"ה אדר א' תשפ"ב
להיכנס לראש של השני
הרב הלל מרצבך | אדר א תשפ"ב

פרשת ויקהל- פקודי
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | כ"ח אדר תשפ"א
נשים בונות משפחה נשים בונות עם
בימים של עבדות שמרו הנשים על הקשר הזוגי ועל גדילתו של עם ישראל, בימים של גזרות! אשר היה נראה שעם ישראל, ילך לאבדון, עם ישראל התעצם. המראות סייעו בכך, והם נתרמו למשכן לבניית הכיור אשר הוא סמל של התקדשות וטהרה.
הרב יצחק בן יוסף | כ"ה אדר תשפ"א
מהי חכמת הלב ?
הרב מאיר גולדויכט | אדר תשפ"א
פסח שֶׁחָל לִהְיוֹת בַּשַּׁבָּת
*שמירת השבת בפרהסיה היא תיקון לעגל, שעיקר קלקלתו הייתה בהיותו עבודה זרה של כלל הציבור. לכן מיד אחרי חטא העגל התורה מצווה על השבת והחגים ב"הקהל" ובעת עלייה לרגל. *צריך להיזהר מאוד בתפילת שחרית של שבת, שהיא ביום שבו שוחטים את השה, האליל המצרי. יום שבו נהפכו סדום ועמורה. יום שבו התברר לעשו שהברכות הן של יעקב.
הרב שמואל אליהו | כ"ה אדר תשפ"א
לשם
האבן של שבט דן באבני חושן המשפט מבטאה את היחס הנכון שבין שיקול דעת חכמת אנוש לשיפוט על פי החכמה האלוקית המתגלה בתורה.
הרב יצחק חי זאגא | כ"ו אדר תשפ"א
