בית המדרש

x
x
סינון על פי מדיה
סינון על פי אורך שיעור
9 שיעורים
    undefined
    המלאך והאיש

    ניקנור והלוייתן שבלע את שעריו

    חלק ט

    ניקנור הפליג בים עם שתי דלתות למקדש. כשהייתה סערה המלחים השליכו דלת אחת לים, כשרצו להשליך דלת נוספת ניקנור אמר שאינו מסכים והוא מוכן להיות מושלך עימה. בסופו של דבר הדלת יצאה מהים בנמל. זהו משל על המאבק שבין העיסוק ברוח לבין העיסוק בחומר.

    הרב מרדכי הוכמן | תמוז התשס"ו
    undefined
    ויצא

    גל האבנים של יעקב

    חלק ח

    יעקב מעדיף לייצב את האבן ולהעמידה בקו ישר שמחבר בין העולם העליון לעולם התחתון, דבר זה מסמל את העיסוק בתורה שמחברת בין העולמות. אומות העולם קשורות אל האבן דרך השורש גל"ל שמסמל את העגול ואת עולם הטבע. כאשר יש הכרח יעקב ויוסף מקשרים בין העיגול לאבן בעצמם.

    הרב מרדכי הוכמן | סיון תשס"ו
    undefined
    המלאך והאיש

    מגדל בבל וגל של עצמות

    חלק ז

    מגדל בבל הוא חזון של ממלכה חילונית שמטרתה רווחת האדם. ממלכות כאלו עתידות להתפרק ונחשבות לגל של עצמות. ממלכה חילונית ישראלית מתקיימת בזכות דבורי תורה של חכמי ישראל, ולולי זאת היתה מתפרקת לגל עצמות.

    הרב מרדכי הוכמן
    undefined
    המלאך והאיש

    האפיקורס שהפך לגל עצמות

    חלק ה

    רוחניות דברי התורה של החכם גורמת לעמלי המלאכות להצליח במלאכותיהם ולהשיג את העושר הדרוש להקמת המקדש; החכם יכול להתוודות עבור האפיקורס ולומר שמעשיו בתקופה שלא האמין נחשבים ל"גל של עצמות" ואז תשוב הרוחניות מכסא הכבוד לשכון במעשיו למפרע.

    הרב מרדכי הוכמן
    undefined
    המלאך והאיש

    החסיד שטייל בחוף חיפה

    חלק ו

    חסיד שנעשה לו נס וראה כיצד שער המזרח של בית המקדש ושני פשפשיו נבנים בים מאבן אחת של מרגלית. כוונת האגדה לומר שבפשפש אחד של השער נמצא מי שלומד תורה בביהמ"ד שנמשל ל"שונית", ובפשפש השני נמצא מי שעמל במלאכות שנמשלו ל"ים".

    הרב מרדכי הוכמן
    undefined
    וישלח

    שלחני כי עלה השחר

    חלק ג'

    כאשר יעקב היה בדרכו לארץ ישראל נאבק עמו איש. המדרש מפרש את המאבק כמלחמה פנימית בתוך עם ישראל בין הצד המלאכי-רוחני לבין הצד האנושי-גשמי. כאשר הצד הגשמי יתייחס אל עצמו כחלק מת ובטל, הצד הרוחני יחייה אותו, ואז יעלה השחר ושניהם יזכו לגאולה.

    הרב מרדכי הוכמן | ניסן תשס"ו
    undefined
    ויצא

    צדיקים שממונם חביב עליהם

    חלק א'

    נדר העִשּׂוּר שיעקב אבינו נדר פירושו שמשפחתו תהיה משפחת כוהנים כמו שם ועבר. אך יעקב גילה שגם מי שמעדיף שלא לחיות ככהן אלא לעסוק בצד הממוני של החיים נחשב לצדיק המביא את הגאולה; ו"פכים קטנים" ו"צדיקים שממונם חביב עליהם מגופם" הם כינויים לאנשים אלו.

    הרב מרדכי הוכמן | אדר תשס"ו
    undefined
    וישלח

    אבק ההאבקות של יעקב

    חלק ב'

    ר' יהושע בן לוי דורש שהאבק שהעלה יעקב במאבקו עם ה"איש" הגיע עד כסא הכבוד. כוונתו לגלות שבהצלחות המסחר ובהצלחות המלחמה של אנשים מישראל (שיש המחשיבים מעשים אלו ל"אבק") קיימת גם כן רוחניות המפרסמת את שם ה' בעולם. יש מחלקת בחז"ל לגבי מציאות של "אבק" שאינו רצוי.

    הרב מרדכי הוכמן | ניסן תשס"ו
    undefined
    המלאך והאיש

    אבני הכדכוד שבמערת לוד

    חלק ד

    אליהו הנביא מציל ספינה בתנאי שנער יראה לר' יהושע בן לוי את אבני הכדכוד שיהיו בזמן הגאולה; זהו לימוד זכות על הנערים שאינם לומדים בישיבה אלא נדמים לגויים לגמרי ועמלים עימם בשוק. ה"מערה" של המלאכות היא "אבני" הכדכוד של הגאולה.

    הרב מרדכי הוכמן | כ"ד חשוון התשס"ה
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il