חלום יעקב בבית אל | העולם עומד על שלושה דברים תורה עבודה וגמילות חסדים. | יעקב אבינו במידת האמת מחבר את הקו בין מידות של אברהם ויצחק, חסד וגבורה. | לוז עיר האמת זו השלמות האמיתית
הסברו של הרבנו בחיי והסברו של הרמב"ם לחלום יעקוב בסולם שהנו רומז על העוה"ז ועל שאר העולמות והקב"ה משגיח על כל העולמות.וז"ש "והנה ד' ניצב עליו".
"והנה ד' ניצב עליו" שאלת הרבנו בחיי על מי ניצב הקב"ה. ותשובתו.
הפכו של הצדיק הנו הרשע, והפכו של הישר הנו בוגד
"בברכת ישרים תרום קרת, ובפי רשעים תהרס"
שאלת ה"רבנו בחיי" מדוע שלמה בפס' הנ"ל הציב את הרשע לעומת הצדיק שלא כדרכו?
חג הניצחון של מתתיהו ובניו נקרא חנוכה, כי הניצחון האמיתי שלהם היה הניצחון החינוכי שבאמצעותו הם חינכו את כל העולם לזנוח רבים מערכי יוון ובראשם האלילות. במקום זה הם לימדו את העולם את הערך העליון שאומר כי אדם נברא בצלם ואף אחד לא יכול להשליך אותו לתוך קרקס כדי לשעשע את הצופים.
הרב דיבר על העניין של סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה, ועל איך יעקב אבינו מבטא את הדרך השלימה בעבודת ה', ולכן ממנו יצא עם ישראל. הרב דיבר גם על היחס בין חלום ונבואה. בנוסף, הרב הזכיר את דברי הרב חרל"פ בקשר לשלמות ארץ ישראל, ודיבר על מעלותיו של הרי"מ חרל"פ.
"כיצד דרך השומרים? הכל לפי הפקדון. יש פקדון שדרך שמירתו להניחו בבית שער, כגון הקורות והאבנים... ויש פקדון שדרך שמירתו להניחו בבית, כגון שמלה וטלית. ויש פקדון שדרך שמירתו להניחו בתיבה או בארגז ונועל עליו, כגון בגדי משי וכלי כסף וכלי זהב וכיוצא בהם"
לבן מסתתר אחרי מנהג המקום, שהוא באופן אישי היה מוכן, אבל הקבוצה לא תסכים.
ולא לוקח אחריות על מעשיו ועל הבטחותיו, לבן היה צריך לדעת שאין שליח לדבר עבירה והוא אחראי על מעשיו.
'והיה ה' לי לאלוקים' - השמחה בעבודת ה' מביאה את הגאולה.
מידתו של יעקב - מידת האמת.
מעשה אבות סימן לבנים - לא סימן כפשוטו, אלא הגורם.
סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמיימה - דקדוק במצוות עם אמונה גדולה.
תענית ותפילות על הפסקת גשמים - קול צופייך ויצא תשפ"ב
התורה לא מזכירה את התפילות של רחל ולאה על ילדיהן בשעת מעשה, ובוודאי שלא את הנוסח שלהן, פרט לאחת. וכנראה שאין הברכה שרויה אלא בדבר הסמוי מן העין לגודל מעלתו. וכשמדובר בשבטי יה עדות לישראל, מדובר ביסוד כל הברכה שבעולם. לכן הברכה עליהם היא נסתרת