אנו משבחים את הקב"ה בפסוקי דזמרא בשבח: "נותן לחם לכל בשר"; מסתבר ששבח זה אינו רק מעשה חסד, אלא ששבחו של הקב"ה שהוא גבוה מעל גבוה ועם זה "מסוגל" לעסוק גם בדברים גשמיים.
במזמור שאחרי אשרי יושבי ביתך אנו אומרים את הדברים הבאים: "אהללה ה' בחיי אזמרה לאלוקי בעודי"; מהו ההבדל בין ה' לאלוקים? כמה תשובות לדבר: המלבי"ם גורס ש"אהללה בחיי", הכוונה היא על החיים, "אזמרה לאלוקי בעודי" הכוונה היא ליכולת להוסיף עוד.
חז"ל למדונו שכל האומר תהילה לדוד, היינו מה שאנחנו קוראים:
"אשרי יושבי ביתך", הרי הוא בן עולם הבא; שתי הנמקות נותנת הגמ': האחת שיש במזמור את כל הא' ב' וסיבה שניה היא שיש בו את הפס' : "פותח את ידך..."; מה המשמעות של שתי הנמקות אלו?
המזמור "אשרי יושבי ביתך" שאנחנו מזכירים בפסוקי דזמרה מורכב לפי אותיות הא-ב; האות נ' חסרה, מה משמעותו של פרט זה? חז"ל למדונו שכל זאת כדי לא להזכיר את מפלתן של ישראל; הרב הירש נותן לכך משמעות אחרת: כל זאת כדי שלא ייחס אדם את נפילותיו לקב"ה אלא לו עצמו.
מהיכן שאב דוד את הכוח להתגבר על הארי, על הדוב ועל גלית? משאלה זו ניתן להתבונן בעולמו הפנימי של דוד, עולם שכל כולו ענווה וגבורה; דוד המלך נעים זמירות ישראל, הנחיל לישראל את מעין התפילה, והוא המלמדנו את הדרך מהענווה לעוז.