החינוך המודרני דוגל בשלילת עונשים, שהביאה להתפרקות הסמכות בכל המעגלים. הראי"ה קוק מגדיר את מקומה החיוני של היראה בחינוך, וקובע שאין לה תחליף מול כוחו העז של היצר.
הפחד של רבי יוחנן בן זכאי לפני מותו ואמירתו " שתהא מורא שמיים עליכם כמורא בשר ודם"; "אילו היה יודע ... שהכתוב מכתיב עליו", היה משפר את מעשיו, אפילו הטובים מהם; עבור מלך בשר ודם ההנהגה הפוכה, שאצלו אסור מורא בשר ודם.
צריך האדם להיזהר בעבירות בסתר משום שאין איש רואה אותו עובר אותם ויש בזה כישלון מיוחד; לעולם יהא אדם בוחן את עצמו, האם בסתר הוא זהיר ונשמר ומשתדל כמו בגלוי, שאם כן, זו יראת-שמים שלמה.
מקומו של סדר נזיקין בתוך ששת סדרי המשנה, שעניינם הכולל הוא בניין היסודות לעבודת ה'. ביאור "האי מאן דבעי למיהוי חסידא לקיים מילי דנזיקין", שישמור על ממון חבירו שלא ינזק; יראת השמים שקודמת לחכמה, ויראת השמים העליונה שבאה בעקבותיה.