מדוע דווקא בקרבן פסח באו אותם אנשים טמאים (אנוסים) ובקשו פיתרון לבעייתם? כעומק הטומאה (החטא) צריך להיות עומק ההיטהרות ממנה; משל מהגעלת כלים; גדלותה של האמונה של התורה היא דווקא בגלל שהיא נגישה לכל (בניגוד לפילוסופיה); דברי הרמב"ם על הדרך לקניין תורה; לימוד תורה מתוך קישור לעמ"י; נשמה אלוקית בכל יהודי: ההסתכלות השלימה על היהודים החילונים; מחוייבות בני התורה לשאת בעול המצב.
בקריעת ים סוף התבררה בודאות שליטת הקב"ה בטבע ואין מקום להסבר מדעי; "אז ישיר" - שירה המגיעה מהמקור העליון ומתמשכת לעתיד לבוא; השירה מסמלת עבודת ה' מתוך שמחה ושלמות; שלמות עבודת ה' היא עשיה לפי כל הדיקדוקים ביחד עם כוונה מלאה.
התגובה העגמומית לרצף המאורעות שפקד אותנו - מהקורונה והאסון במירון ועד מבצע 'שומר החומות' - היא לא רק טעות בהבנת המציאות, אלא גם עמדה נפשית לא יהודית. האדם המאמין אופטימי תמיד.
החמלה היא ערך נעלה ביהדות, אבל לא ערך מוחלט – היא חייבת לעמוד באיזון נכון עם ערך הקדושה , חמלה לפרט עלולה להתגלות במבט רחב יותר כפגיעה בכלל , מענה לשני פרסומים שהסעירו לאחרונה את השיח ההלכתי־מגזרי.