32 שיעורים

"פתאום קם אדם בבוקר ומרגיש כי הוא עַם"
גליון 112
גליון 112
הרב חגי לונדין | טבת תשפ

אמונה בביאת המשיח – כמה היא עיקרית ויסודית?
הרב עקיבא כהנא | חשוון תשע"ח
על מצפון, סדיזם ותנועת קוורקים
פרק שני
האם ניתן להסביר את המימד המוסרי באדם לאור האבולוציה? מהי משמעותה של הסברה זו על הבנת מימד זה? האם יש מי שמאמין בה?
הרב יעקב כהן | אייר תשע"ז
אמונה, מפץ ואבולוציה
הקדמה
תקציר: נתיבים רבים מובילים לאמונה. שני נתיבים מפורסמים עוברים דרך פלאי עולם הטבע, המעידים על יוצר ומתכנן שעומד מאחוריהם, ודרך המימד המוסרי-ערכי באדם, שהרי אם היקום וכל אשר בו אינו אלא צביר אדיר של חלקיקי יסוד, אין כל מקום ומשמעות למוסר וערכים. האם תאוריות מדעיות או ממצאים מדעיים עדכניים, כמו המפץ הגדול והאבולוציה (הברירה הטבעית), עשויים לספק הסבר אלטרנטיבי לפלאי העולם ולקיומו של המצפון?
הרב יעקב כהן | אייר תשע"ז
מה בין איש לאדם
הרב יהודה דנה | ח' אב תשע"ו

מאמונה לתודעה אמונית
פסיכולוגיה יהודית על פי אדלר והרב קוק.
הרב יאיר שטראוס | ניסן תשע"ו
למגר את הרע
חוסר האמון של עם ישראל ביכולתו להביס את הרוע גרם לו
חוסר האמון של עם ישראל ביכולתו להביס את הרוע גרם לו לשלם מחירים יקרים לאורך ההיסטוריה
הרב אברהם וסרמן

הקדמה ל"דרך אמונה" - ביאורי הרב הנזיר ל"אמונות ודעות"
הרב הראל כהן | אדר התשע"ג

"הוא ציוה ונבראו"
לימוד עיוני בסוגיית אחדות ה', גיליון 27
שני אופני בריאת העולם "בדרך ממילא" ו "בדרך התלבשות" גורמים לשתי תחושות ביטול של הנבראים: ביטול היש וביטול במציאות
הרב יואל כהן | כסליו תשע"א

מושג ה"קדושה" בכתבי הרמח"ל
לרמח"ל יש שיטה מפותחת במושג "קדושה" על פי הקבלה. בדור הגאולה ובמיוחד בארץ ישראל, האידיאל הוא קדושת החיים המתבטא בארץ הקודש, לשון הקודש, יישוב א"י וכו', שהיא רמה יותר גבוהה מ"טהרה" (פרישות ומיעוט העיסוק בעולם החומר), שהייתה המדרגה האופטימאלית בגלות. לפי מרן הרב קוק זצ"ל, עם ישראל (ויתכן האנושות כולה) כבר הגיעה, במהלך מצטבר, לשלב המבקש קדושה ולא להסתפק בטהרה.
הרב ארי יצחק שבט | אדר תשס"ט

עדכון שם התנועה ל"דתי-לאומי-אנושי"
מאמר "הדור" הוא מהמאמרים הקלאסיים של מרן הרב קוק זצ"ל המסביר את הבנת המרד של החלוצים נגד הדת במאה וחמישים השנים האחרונות. רבים מקשים, מה היה אומר הרב קוק על דורנו לו היה בחיים היום? לכאורה הדור פחות אידיאליסטי, פחות ציוני, יותר חומרני. המאמר טוען שאם נחזור ללמוד את כתביו, נראה שהרב קוק בעצמו התייחס למצב של איחוד מחנות ה"לאומיות" וה"דת" שפעם נחשבו כסותרות, ושכעת נשאר לאחד את הצלע השלישי והאחרון. להראות שמחנה המוסר/אנושיות/הומניזם/גלובליזם אינו סותר את הדת והלאומיות, אלא אדרבה, משלימים וזקוקים זה לזה.
הרב ארי יצחק שבט | אדר תשס"ט

לשון הקודש
מכתב 26
מכתב 26
הרב אברהם אבא וינגורט | חשוון תשס"ט

המאמר "למהלך האידיאות בישראל" - והשלכותיו המעשיות
מתוך מגד ירחים גליון 107 בהוצאת "בית הרב"
איחודם של מקצועות התורה, עבודת ד' באופן פחות סגפני מימי הגלות, איחודם של הכוחות הפוליטיים והחברתיים באומה.
הרב חגי לונדין | אלול תשס"ח

אמונה במזלות
הרב משה צוריאל | אב תשס"ח
הקדמה לספר 'אורות'
ספר "אורות" - "שפע קדש הקדשים". הרב כותב בצורה שונה כמעט לחלוטין מכל הספרים המקובלים בדברי תורה, מוסר והשקפה. כיצד יש ללמוד את כתבי הרב?
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | תמוז תשס"ח
דת של התגלות או של דמוקרטיה
הרב דב בערל וויין | סיון תשס"ח
שמחה מתוך השכל, הרגש והמעשים
השמחה - שיעור 2
שמחה שלמה באה מתוך הבנה שכלית עמוקה ומתוך אמונה עזה, אולם יש לחבר אליה את השמחה ברגש ובמעשים. לפעמים דווקא מעשי שמחה חיצוניים ואף מעשי שטות יכולים לעורר את השמחה הפנימית, ולהשפיע אותה על כל לבושי הנפש והחיים.
הרב אליהו ברין | יג' אייר תשס"ח
למען אשר יצוה את בניו
עומדת לפנינו דמותו של אברהם אבינו, הראשון לאבות האומה, פורץ הדרך של הקריאה בשם ה' אחד. אברהם נקרא לעלות לארץ ישראל ומתמודד מול עולם שלם. הוא מכונה "העברי" - הוא עומד מהעבר האחד של הנהר וכל השאר מהעבר השני.
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א

רבי יוסף אלבו
כרך ב' שיעור י"ח
ראוי להעיר ששיטותיהם של תלמידיו של ר' חסדאי קרשקש, ר' יוסף אלבו ור' יצחק עראמה היו סיכומיות יותר, ובאו לפייס בין ההוגים הגדולים שקדמו להם.
הרב זאב סולטנוביץ' | אייר תשס"ז
