העלאת הגיל שעד אליו חייב האב במזונות, בדיקת הטלת מזונות גם על האישה ואף החיוב לצאת ולפרנס. גם היום מתמודדים בבתי הדין עם המציאות המשתנה בתא המשפחתי, והכול לאור עקרונות ויסודות ההלכה מדורי דורות
מכתב מזוג צעיר על קשיי הפרנסה ומעשר כספים * בימי שבת ישראל על אדמתו חקלאים יהודים תרמו כשליש מתוצרתם * גם מגדלי בהמות נתנו כשליש מהבשר למעשר ומתנות כהונה * גם בימינו ובענפים אחרים יש להפריש מהרווחים לפחות מעשר * מצבנו הכלכלי טוב בהרבה ממצבם של הדורות הקודמים * השתחררות מעול החומרנות על ידי שביתה ממלאכה בשבת והקדשתה להתעלות רוחנית * המשתמש בכל הכנסותיו ואינו חוסך נעשה משועבד למקום עבודתו * חובתם של המנהיגים לפעול להוזלת החינוך והדיור
אספקת המן מדי יום רק לאותו יום לימדה את ישראל להשתחרר מדאגת הפרנסה ומהשיעבוד לחומריות * מי שמפריז בצבירת רכוש דומה למי שהותיר מן המן למחרת, שהמן הנותר הבאיש * המנה הכפולה שירדה בערב שבת שחררה את ישראל מהדאגה לחומריות בשבת * היחס בין השבת לימי המעשה כיחס שבין נשמה לגוף * עבור שבת היה מותר לאסוף יותר מן, כי חומריות שנצברת לשמש את הרוחניות איננה מבאישה * 'פניני הלכה' השלם על הלכות שבת.
מדין עבר עברי ניתן להקיש לפועֵל, וללמוד שגובה השכר הראוי בפועל הוא כזה שיאפשר קיום בכבוד לפועל ומשפחתו. כך מצאנו גם לגבי שכרם של בעלי תפקידים ציבוריים, שהציבור מחויב לפרנסם באופן שיאפשר קיום ראוי להם ולמשפחתם.
אני לומד חצי יום ועובד חצי יום, וגם אשתי עובדת קצת. בעיקרון, מבחינת פרנסה אנחנו מסתדרים, בקושי. אבל יש לנו הרבה התלבטויות - האם לעבוד יותר, או שאשתי תעבוד יותר כדי להקל את הלחץ. ובכלל, כשיש דרישה מצד אשתי לקנות משהו לה או לילדים, האם זכותי כבעל לומר: לא, אין כסף. האם הכסף גם שלה?
התירוץ המצוי ביותר מדוע יהודים דתיים לא עולים לארץ הוא בגלל "סיבות כלכליות". מאמר זה עוסק בשאלה, האם קיימת הגדרה הלכתית מתי היתר זה שייך ומתי לא? עולה מהמקורות שמצוות העליה מחייבת הוצאה רבה בהרבה משאר המצוות, כוללת ירידה ברמת החיים, הסבת מקצוע, ועוד, וש"היתר הפרנסה" כמעט ולא קיימת היום, אם בכלל!
התירוץ המצוי ביותר מדוע יהודים דתיים לא עולים לארץ הוא בגלל "סיבות כלכליות". מאמר זה עוסק בשאלה, האם קיימת הגדרה הלכתית מתי היתר זה שייך ומתי לא? עולה מהמקורות שמצוות העליה מחייבת הוצאה רבה בהרבה משאר המצוות, כוללת ירידה ברמת החיים, הסבת מקצוע, ועוד, וש"היתר הפרנסה" כמעט ולא קיימת היום, אם בכלל!
האם ההתנגדות לשביתת המורים גורמת לעושק שלא כדין?● אילו הובאה השאלה לפני בית דין, יתכן בהחלט שהיה מורה למורים לשבות ● המורים הדתיים לא צריכים ללכת כפתאים אחרי מנהיגות חילונית.
לימודים ועבודה בסביבה שיש בה נשים לבושות שלא בצניעות * כשיש רק דרך אחת ובה נשים שאינן לבושות בצניעות, מותר לעבור בה. מי שעלול להיכשל, אסור לו להכניס את עצמו לניסיון.
אנחה כבדה נפלטה מגרוני. אין ברירה, השיחה עם פקיד הבנק לא הותירה לי ברירה, עם "אוברדראפט" כזה, עלי לקצץ בבשר החי. התחלתי לרשום סעיפי הוצאות - אוכל, חשמל, ארנונה, מעשר כספים... רגע, התחלתי להתלבט - הסעיף הזה איננו מותרות? האם אני מחויב להפריש מעשר כספים? ובכלל - האם מותר לי להיות ב"אוברדראפט"?