1005 שיעורים
מעלת ישראל בקריעת ים סוף – למעלה מן המלאכים
כלי יקר פרשת בשלח חלק ב'
פרעה חשב שכאשר הערב רב יראה את מצרים רודפים אחריהם, יצטרף אליהם | הסבר טענת עם ישראל למשה רבינו | מהי מטרת הרמת המטה, אם בקיעת הים נעשתה באמצעות היד? | מהו חטאו של משה רבינו במי מריבה? | ישראל הגיעו למעלה יותר גבוהה מן המלאכים בזמן קריעת ים סוף | מדוע התורה הקדימה את העובדה שהים נהיה לחרבה, לעובדה שהמים נבקעו?
הרב חיים כץ | ח' שבט תשפ"ה
אמונת עם ישראל ביציאת מצרים, הביאה למתן תורה
כלי יקר פרשת בשלח חלק א'
"חמושים" – חמושים בתורה, ואע"פ שלא קיבלו את התורה, מכיוון שיצאו אל המדבר והאמינו בקב"ה, התחילו לקנות את קנין התורה שנגמר בים סוף | מדוע הפס' מתחיל בלשון "העם", וממשיך בלשון "בני ישראל"? | הסבר נוסף שכל הפס' מדבר על הערב רב, שעדיין לא היו חזקים באמונה | מה הקשר בין ענין עליית בנ"י חמושים לכך שמשה רבינו לוקח את עצמות יוסף עמו? | עניין 'בעל צפון'
הרב חיים כץ | ז' שבט תשפ"ה
הסבר שאלת הבן הרשע והבן שאינו יודע לשאול
כלי יקר פרשת בא חלק ב'
מדוע בעל ההגדה מביא את התשובה לבן הרשע, מהפס' "ואמרתם זבח פסח"? | מאיפה יודעים שמי שלא שואל זה מחמת שאינו יודע, אולי זה לא מעניין אותו? | מדוע נאמר אצלנו "והגדת לבנך" לשון אמירה קשה?
הרב חיים כץ | א' שבט תשפ"ה
מדוע עם ישראל מונה את החודשים מניסן?
כלי יקר פרשת בא חלק א'
סיבת מניית החודשים מניסן היא בשביל שנזכור את יציאת מצרים | מה הסיבה שהמצווה הראשונה שהתורה מונה היא קידוש החודש? ומדוע נסמכה למצוות קרבן פסח? | מדוע הקב"ה אומר שישראל יתנו קודם על המשקוף ואז על המזוזות, ואילו משה רבינו הפך את הסדר? | הקב"ה ביציאת מצריים הלך במהירות ובחיפזון, ועל כן הוצרכו גם ישראל ללכת בחיפזון, אך הגאולה העתידה תהיה בשובה ובנחת, והקב"ה ילך מלפנינו ומאחרינו.
הרב חיים כץ | כ"ט טבת תשפ"ה
התחדשות החיים של הגאולה
כשירדו לגלות קם מלך חדש, כשיצאו מן הגלות צוו על החודש. החיים הם דבר מתחדש, חיבור לתורה הוא התחדשות תמידית - חיבור לחיים. עניין זה של הגאולה מתבטא בדיבור.
הרב חיים כץ | י"ד טבת תשפ"ה
ארבעה שלבים בגאולת מצרים
כלי יקר פרשת וארא חלק ב'
נתינת הארץ לאבות, ונתינת הארץ לבני ישראל | מטרת המופתים במצרים | מדוע הוזכר דווקא שם שד-י בהבטחה לאבות | אבעה לשונות של גאולה | כנגד מה תקנו מצוות שתיית ארבע כוסות? | האם עם ישראל היו צריכים לצאת ממצרים מעצמם ללא רשות פרעה?
הרב חיים כץ | כ"ג טבת תשפ"ה
התגלות הקב"ה בימי האבות ובימי משה רבינו
כלי יקר פרשת וארא חלק א'
מדוע בפסוק הראשון בפרשה, מתחיל בשם אלוקים- מידת הדין, ומסיים בשם הויה? | האבות לא ראו את הטבת ה' בגלוי בימיהם | מדוע יש צורך בגאולת מצרים? | מדוע משה רבינו לא יראה במלחמות כיבוש הארץ? | הקב"ה דרך המכות והמופתים, מראה לכולם את הנהגתו בעולם, לפני הכניסה של עם ישראל לארץ ישראל
הרב חיים כץ | כ"ב טבת תשפ"ה
מה התורה עושה לנו?
התורה יוצרת אנשים | שלש מדרגות בלימוד תורה: א. הרצון לידיעת התורה. ב. התורה כמאירת דרך. ג. מסירות נפש על התורה.
הרב חיים כץ | כ"א טבת תשפ"ה
מחשבות פרעה ותחבולותיו לשעבד את ישראל
כלי יקר פרשת שמות חלק ב'
עם ישראל התרבה בזכות יעקב אבינו | פרעה ניסה להעני את עם ישראל | היכן רמוז בתורה שהארץ החביאה את הילדים | עם ישראל היו חשובים כ'שרצים' בעיני המצרים | מה הפירוש "אשר לא ידע את יוסף" | כל החוזק של עם ישראל הוא מחמת דבקותם בקב"ה | פרעה רוצה להפריד בין עם ישראל לקב"ה | מדוע המצרים הרגישו את עצמם כקוצים
הרב חיים כץ | ט"ז טבת תשפ"ה
מעלת עם ישראל במצרים
כלי יקר פרשת שמות חלק א'
אחרי שמת יוסף, המצרים שינו את יחסם לעם ישראל, והם הרגישו כאילו עכשיו הגיעו למצרים | הקב"ה ירד עם ישראל למצרים | מדוע עם ישראל נמשלו לכוכבים? | התורה פירטה את מספר בני ישראל להדגיש את חשיבותם | מדוע התורה חוזרת ומפרטת את שמות השבטים שוב? | מדוע נאמר ''שבעים נפש" לשון יחיד | עם ישראל היה גדור מהעריות במצרים
הרב חיים כץ | ט"ו טבת תשפ"ה
עשה דוחה לא תעשה בייבום
תוס' מקשה כיצד יבוא עשה וידחה לא תעשה ביבום, הרי ביאה ראשונה לא ראויה להוליד. וקשה על כך ממה שחידשו הראשונים, שבמקום שאין אפשרות לקיים את המצווה בלא הלאו, הותר הלאו גם לא בשעת קיום המצוה, ואם כך לא מובנת קושיית תוס'. עוד יש לשאול לגבי האישה, שהרי היא לא מחויבת ביבום כיצד מותרת? וצריך לומר שמותרת כיוון שבשעת היבום מקיימת מצוה אע"פ שלא מחוייבת. ולפי זה מובנת שאלת התוס', ששואל מצד האישה- כיצד היא מותרת, הרי היא לא מחויבת במצווה, וכדי שתהיה מותרת צריכה לקיים מצווה בשעת היבום, ועל כך שואל התוס'- הרי ביאה ראשונה אינה ראויה להוליד ואינה מקיימת את המצווה. ומשיב תוס' שהמצווה מתקיימת בזה שהם ראויים להוליד בן שיקרא על שם אחיו.
הרב חיים כץ | י"ד טבת תשפ"ה
המשך ברכות יעקב לשבטים
כלי יקר פרשת ויחי חלק ב'
יהודה דן וגד נמשלו לאריה, כיוון שנלחמו מלחמות ה' | יעקב משבח את יהודה על כך שהציע לא להרוג את יוסף | ההבדל בין קניין ממון לקניין התורה | הלומד תורה נפשו במנוחה בשונה מהסוחר | מדוע ניתנה התורה בשבת? | מדוע זבולון מוקדם ליששכר שעוסק בתורה? | פירוש "לישועתך קיויתי ה'" | ההבדל בעין ברכת יעקב לגד, לבין ברכת משה | אין עין הרע שולטת ביוסף למרות רבויו
הרב חיים כץ | ט' טבת תשפ"ה
ברכות יעקב לשבטים
כלי יקר פרשת ויחי חלק א'
מדוע יעקב אמר לשבטים בתחילה "האספו'" ולבסוף "הקבצו"? | פירוש "פחז כמים אל תותר", ומה איבד ראובן בפחזותו | מהי הרכת ראובן? | במה משבח יעקב את שמעון ולוי, ובמה מגנה אותם? | קשיות העורף ועזות הפנים של שמעון ולוי חולקו בין כל השבטים בעם ישראל | מדוע יעקב כולל את שמעון ולוי יחד, ומשה רבינו מברך את לוי בנפרד
הרב חיים כץ | ח' טבת תשפ"ה
דברי יהודה ליוסף, והסיבה שהאחים נבהלו מדברי יוסף
כלי יקר פרשת ויגש
הסיבה שיהודה מדבר מול יוסף ולא שאר האחים, היא משום שהאחים מבינים שכל הסיפור שבא עליהם עכשיו הוא מחמת המכירה, ויהודה יודע שהוא גרם לכל זה בעקבות עצתו למכור את יוסף.
הרב חיים כץ | ב' טבת תשפ"ה
מכירת יוסף
כלי יקר פרשת וישב חלק ב'
מה הרווח אם ימכרו את יוסף? מדוע יעקב ממאן להתנחם? ומדוע התורה מציינת מה הערבות, למאי נפק"מ?
הרב חיים כץ | י"ח כסליו תשפ"ה
מה חשבו האחים שהתירו לעצמם להשליך את יוסף ולמוכרו
כלי יקר פרשת וישב חלק א'
מה היה ההכרח של חז"ל להסביר שהאיש שמצא את יוסף בשדה היה המלאך גבריאל? ע"פ המדרש טעותו של יוסף הייתה שהוא חשב שיש חילוק בין עסקי השדה שעליו נחלקו קין והבל, לבין ענין כתונת הפסים שעשה יעקב ליוסף.
הרב חיים כץ | י"ז כסליו תשפ"ה

הכלים שקיבלנו מאבותינו
הרב חיים כץ | כסליו תשפ"ה
