בית המדרש

x
סינון על פי מדיה
סינון על פי אורך שיעור
937 שיעורים
    undefined
    45 דק'
    ויקהל

    אהבת ה' לפנים משורת הדין

    קריעת ים סוף היא בזכות זכויות של עם ישראל לפנים משורת הדין של "אהבה מקלקלת את השורה" כשמשה רבנו רוצה להוריד את התורה המלאכים מתנגדים, אומרים המהר"ל ועוד שהמלאכים לא שייכים בתורה שבע"פ כי יש להם רק יראה ולא אהבה, תורה שבע"פ נובעת מאהבת ה' והיא ביטוי של אהבת ה'.

    ב' אדר ב' תשפ"ד
    undefined
    29 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת פקודי

    עדיף שיהיה לאדם מעט כסף ביושר, מאשר המון כסף וזהב אך במרמה ובגזל. וכן טוב לאכול ירקות ביחד עם חברים מאשר בשרים עם שונאים. האדם צריך לשים את בטחונו ברבש"ע, ולא בכספו וזהבו.

    ד' אדר א' תשפ"ד
    undefined
    28 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת ויקהל חלק ב'

    היחס בין הדבש לחכמה, הדבש הוא משל לחכמה, פרשנות של רבנו בחיי למשלי. מדוע משה רבינו משנה את הציווי על השבת - משנה מהצורה שהקב״ה אמר לו? כלל בהוראה לציבור. מה פירוש: ״לא תבערו אש״? קשור להבדלה - אש במוצ״ש

    כ"ז אדר א' תשפ"ד
    undefined
    30 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת ויקהל

    הדומם, הצומח, החי והמדבר הנם מדרגות זו למעלה מזו. ההבדל בין השכל לבין הטבע הנו שהטבע מתעצל לעשות דברים אע"פ שהנם הכרחיים, והשכל יראה לאדם את התועלת שתצא לו מן הדברים. הבאת דוג' לעיקרון הנ"ל.

    כ"ו אדר א' תשפ"ד
    undefined
    31 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת כי תשא

    שאלותיו של רבנו בחיי על מעשה העגל: 1:כיצד עמ"י מיד לאחר מעמד הר סיני, עושה עגל ועובד ע"ז? 2: כיצד עמ"י חשבו שהעגל שעשו מהעגילים שלהם הנם האלוהים אשר העלום מארץ מצריים? 3: כיצד אהרון לא מסר א"ע למיתה, והרי ע"ז הנה אחת מן המצוות שאנו מצווים עליה למסור את הנפש?

    כ' אדר א' תשפ"ד
    undefined
    30 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת תצווה חלק ב'

    עשיית בגדי הכהונה הייתה צריכה להיעשות מתוך חוכמה מרובה. דברי הגמ' במסכת ערכין שבגדי כונה מכפרים כמו שהקרבנות מכפרים. ופרוט על אילו עבירות הבגדים מכפרים. מדוע הציווי על עשיית האפוד הוקדמה אל עשיית החושן, והרי לפי סדר הבגדים הוקדם החושן לאפוד?

    י"ג אדר א' תשפ"ד
    undefined
    30 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת תצווה חלק א'

    שלמה המלך ע"ה הרחיב את מצוות אהבת הגר לכל אדם אשר יעבור מארץ מולדתו אל ארץ אחרת, אשר יש לספק לו את מזונותיו ולהאיר לו פנים דרך אהבה אמתית ולא בדרך של חנופה.

    י"ב אדר א' תשפ"ד
    undefined
    29 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת תרומה חלק ב'

    ו' אדר א' תשפ"ד
    undefined
    28 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת תרומה חלק א'

    האדם צריך להשתדל בלימוד התורה, מאשר באיסוף אחר הכסף והזהב. לקיחת התורה צריך ל העשות בזריזות ולא בעצלות. ואם אדם מתעצל בעשיית המצווה הנו יענש על כך ח"ו. אדם שהנו זריז בעשיית התורה והמצוות, הנו זריז גם בתיקון מידותיו, ומתקדם ועולה ממדרגה למדרגה, לעומת העצל שאינו עולה ומתקדם, ולא עוד אלא שהולך לאחור. ע"י התורה האדם זוכה אח החיים הנצחיים.

    ה' אדר א' תשפ"ד
    undefined
    43 דק'
    משפטים

    הברית וקבלת המצוות ע"י עם ישראל

    ויקח את ספר הברית וייקרא באזני העם, מתי זה קרה? מחלוקת רש"י ורמב"ן הסבר נעשה ונשמע מה עניין הברית? קבלת המצוות ע"י עם ישראל, תוקף חיוב המצוות נובע מקבלת עם ישראל.

    ד' אדר א' תשפ"ד
    undefined
    32 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת משפטים חלק ב'

    המשך דברי המדרש מאתמול : "התורה דינין מלפניה ודינין מאחריה, בנתינת עשרת הדברות לישראל ניתן להם הכל. בזמן שהדין נעשה למטה אין דין למעלה". "אשר תשים לפניהם" תשים מלשון סם ללמדנו שאם זכה האדם התורה שלמד נהפכת לו לסם חיים ואם לא זכה אז ההפך ח"ו. "כי תקנה עבד עברי" הסברו של רבנו בחיי מדוע התורה פותחת את הדינין דווקא בדינו של עבד עברי.

    כ"ט בשבט תשפ"ד
    undefined
    29 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת משפטים חלק א'

    הכרת פנים במשפט אינה טובה. שלמה המלך בספר משלי הוסיף ע"ג איסור התורה שמי שנושא פנים במשפט ומעוות את הדין, העם שונא אותו. המשפט מביא שלום לעולם, וכן ת"ח מביאים שלום לעולם ומפאת כך המשפט נמסר לידי החכמים. אדם שהולך לדון בערכאות של גויים, הנו גוזל ומיקר שם ע"ז. הגזל וחילול ד' הנם עבירות יותר חמורות מן רציחה. דברי המדרש שכ"מ שנא' אלה פסל את הראשונים וכ"מ שנא' ואלה מוסיף על הראשונים.

    כ"ח בשבט תשפ"ד
    undefined
    30 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת יתרו חלק ב'

    שני הסברים הניתנים ע"פ הפשט בידי רבנו בחיי מדוע התורה אמרה "ושם האחד" ולא ושם השני. הסבר הניתן בידי המדרש לשאלה הנ"ל. מדוע יתרו בדבריו למשה יחס את בני משה לאשתו של משה ולא למשה בעצמו?

    כ"ב בשבט תשפ"ד
    undefined
    50 דק'
    כתובות

    ההוא ארוס וארוסתו

    כתובות יג:

    הגמ' מדברת על מקרה של ארוסה מעוברת, היא ודאי עברה איסור, הגמ' אומרת שלא אסורה לבעלה משום שהוא מודה ועוד שהלכה כרבן גמליאל מחלוקות הראשונים איך להבין את ''ועוד'' דין ''יכיר''

    כ' שבט תשפ"ד
    undefined
    30 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי פרשת יתרו חלק א'

    כאשר אדם חולה גם אם יקבל תרופות לא בטוח שיבריא ממחלתו, אך מרפה הלשון הנו רפואה וודאית. חולי הלשון הנו יותר קשה מן חולי הנפש שהנו החולי הכי קשה בכל חלאי הגוף. שני הסברים הניתנים ע"י של רבנו בחיי ל מהו חולי הנפש.

    כ"א בשבט תשפ"ד
    undefined
    28 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי לפרשת בשלח - חלק ב'

    תכלית הנסיונות אשר עברו עמ"י במדבר הייתה כדי לחזקם במידת הביטחון . דברי המדרש שאותו הפה של פרעה שאמר שלא ישלח את ישראל, הוא הפה שאמר ,אנכי אשלח אתכם". וחמושים עלו בנ"י מארץ מצריים" באור המילה "חמושים".

    ט"ו בשבט תשפ"ד
    undefined
    29 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי לפרשת בשלח - חלק א'

    האדם צריך לזכך את מחשבתו ולתקן את מידותיו. כשם שהלב מנהל ומשגיח על כל אברי האדם, כן הקב"ה מנהיג ומשגיח על כל הנמצאים והברואים. "מצרף לכסף ובוחן לזהב, ובוחן ליבות ד' "

    י"ד בשבט תשפ"ד
    undefined
    44 דק'
    כתובות

    פירוש "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד"

    "ואחרי כן יצאו ברכוש גדול" בשביל שאברהם לא יוכל לטעון, מה העניין? הקשר לעתיד לבוא עניין בשכמל"ו, המהר"ל על בת מלך שהריחה ציקי קדירה, ההבדל בין השם הנקרא לשם הנכתב

    ו' שבט תשפד
    undefined
    31 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי לפרשת בא - חלק ב'

    באורו של רבנו בחיי למילה "לענות" שפרושה להיכנע. דרישת הקב"ה מן האדם הנה להיכנע מפניו. באורם של רבנו בחיי והרמב"ן לסדר התנהלות עשרת המכות במצריים, מתי החלו ומתי הסתיימו.

    ח' בשבט תשפ"ד
    undefined
    31 דק'
    רבינו בחיי על הפרשה

    רבנו בחיי לפרשת בא - חלק א'

    האדם צריך להתבונן במעשיו ובפעולותיו מה יעשה ומה לא יעשה. דעת רבנו בחיי שכל פעולות האדם אשר יעשה בעוה"ז צריכות להיות למען אשר יוכל לעבוד את ד' ית' בצורה היותר טובה! קשיות הלב נובעת מן אכזריות ורוע ליבו של האדם.

    ז' בשבט תשפ"ד
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il