האדם מטבעו מאמין * אם יבאר את האמונה באופן מוטעה, יעלו בדעתו קושיות * ככל שהאמונה תשתחרר מהביאורים המצומצמים שהספיקו לדורות הקודמים, כך תחזור האמונה לפעם בתודעת האנשים * מידת הענווה הכרחית לקליטת האמונה * כיוון שאמונת ישראל מתגלה בכל תחומי החיים, מצווה לבסס אותה בשלושה מעגלים שמקיפים את חיי האדם: בתודעה, ברגש ובכלל החיים
חול המועד הוא חוליה מקשרת בין קדושת החג לימות החול * תפקידנו בימי חול המועד להתחזק בתורה ובשמחת החג * מכוח זה, אנו זוכים שוב ליום טוב שבסיום החג * הואיל ויש בהם צד של חול, על ידם נמשכת ומתגלה הקדושה בימות החול * בארץ ישראל, המנהג הרווח בקרב כל העדות הוא לא להניח תפילין
הרצון לשלום עיוות את התפיסה הביטחונית ויצר את הקונספציה שהובילה לאסון * בשירות בצבא מקיימים החיילים שתי מצוות שכל אחת מהן שקולה כנגד כל המצוות: מלחמת מצווה של הצלת ישראל מיד צר ויישוב הארץ * אלו הן המצוות היחידות שמצווה להיכנס לסכנת נפשות למען קיומן * בולטים במיוחד בני הציבור הדתי־לאומי, שמובילים באחוזי ההתגייסות ליחידות הקרביות בסדיר ועוד יותר במילואים * על ידי קיום המצוות בארץ ישראל זוכים לחבר שמיים וארץ, ולהתחבר אל שניהם כאחד
ייחודה של שמחת ראש השנה – מתוך רעדה ** אין להכין מהיום הראשון של ראש השנה ליום השני, עד צאת הכוכבים ** האם מותר להוציא מאכלים מהמקפיא ביום הראשון בעבור היום השני ** כיצד להכין עירוב תבשילין מערב ראש השנה לשבת, ומה טעם המצווה ** המצווה להניח עירוב תבשילין חלה על כל משפחה ** האם וכיצד מותר להתרחץ ביום טוב ובשבת ** האם מותר לשמוע קול שופר באמצעות מכשיר שמיעה, ומה יקרה כשיתפתח השתל הקוכליארי
סליחות הוא מנהג שהחלו ישראל לנהוג בו מתקופת הגאונים, לפני יותר מאלף שנה; בסוף תקופת הראשונים נתקבל המנהג בקהילות הספרדים לומר סליחות בכל חודש אלול ועשרת ימי תשובה; באשכנז התקבל המנהג להתחיל לומר סליחות במוצאי השבת שלפני ראש השנה; הזמן המובחר לסליחות הוא באשמורת הבוקר; אומרים סליחות במניין, מפני שי"ג מידות רחמים הן דברים שבקדושה שצריך מניין כדי לאומרם; אומנם יש בסליחות משפטים שמתאימים לתקופת הגלות, אבל ניתן לאומרם מתוך הזדהות עם היהודים שסבלו בגלות, שאנחנו ממשיכיהם
מצווה גדולה לפדות שבויים, והיא קודמת בחשיבותה לכל סוגי הצדקה השונים; אסור לשלם על פדיון שבויים מחיר מופקע; כל תשלום מופרז תמורת חטופים שלנו הוא כניעה שמסכנת את חיי כל היהודים בסיכון רב־מערכתי; בני משפחות חטופים צריכים לכבד את הציבור הגדול שאינו מוכן לקבל עסקאות כניעה; ראוי לציין למופת את משפחות החטופים שמצליחים להתעלות מעל צערן האיום ולחוש אחווה עם המשפחות השכולות
מעל הדתות האליליות נמצאות הנצרות והאסלאם, והן קרובות יותר אל אור ה' * יש בהן חיסרון גדול, שאינן מכירות בתפקידם של ישראל לגלות את דבר ה' וברכתו לעולם, ובמקום זאת מתיימרות להחליפם תוך פגיעה ביהודים וביהדות * אין לבני נח איסור לעבוד עבודה זרה בשיתוף * גר החפץ להצטרף לישראל כדי להוסיף לישראל כוח לטובת כלל האנושות, אין בכך בגידה * צריך להקפיד שיהודי יהיה שותף בבישול מאכלים, כדי שלא יהיה איסור בישולי גויים
בכל דת ישנו ניצוץ אלוקי של מוסריות שמחיה אותה * גם לפי התפיסה האלילית, מעל האלילים ישנם ערכים של אמת וטוב * מצווה עלינו להתרחק במסירות נפש מכל שמץ עבודה זרה * בעזרת הפולחנים האליליים, שהתבצעו במקדשים ובבתים, בני אדם רבים נרתעו במידה מסוימת מלעשות רע * החזון הוא שכל דת תתנקה מכל פגמיה ותגלה את הדרך המיוחדת שלה בעבודת ה' ובהוספת ברכה לעולם
המלחמה הנוכחית מחייבת אותנו לשוב לעמדה היסודית שארץ ישראל ניתנה לעם ישראל מאת ה' , עלינו להבהיר לעולם כי אין מדובר בסכסוך שכנים בלבד אלא במלחמה של האסלאם נגד עם ישראל ותורתו ,ברכת כוהנים, כמו שאר הברכות שבתורה, יסודה שנזכה להצלחה ולברכה בדרך הטבע
כאשר משלמים על השבויים מחיר מופקע, מסכנים את הציבור כולו ,זה מה שקרה לנו בעקבות העסקה המופקרת של גלעד שליט * אם בני משפחות החטופים ותומכיהם היו נמנעים מהפגנות ומכל ביטוי תקשורתי, צה"ל כבר היה מצליח לשבור יותר את רוח האויב , למרות הרגישות הרבה למשפחות החטופים, בעת מלחמה צריכים להתאזר בגבורה עד הניצחון
חיילינו שנהרגו על קידוש השם זוכים להתעלות למדרגת קדושת כלל ישראל, ואנחנו נתאמץ בכל כוחנו להיות ראויים לקורבנם ולהמשיך בדרכם ,כדי ליצור הרתעה מוכרחים לנצח את אויבינו באופן נחרץ, כיוון שרק כאשר ההפסד יהיה מובהק באופן שלא ניתן להכחישו בשום שקר וגוזמה, הם יורתעו , על ישראל להכות באויבינו בכל הכוח, להעביר לידינו שטחים שהיו בידם ולעודד הגירה
כשעם ישראל מאוחד, גם כשמצבו הרוחני קשה, הקב"ה עוזר לו לנצח את אויביו , אולם ככל שתתקיים אחדות שלמה המבוססת על הערך הדתי והלאומי יחד, נזכה לניצחון גדול יותר , מעלה גדולה למי שמקדים לבוא לתפילה בבית הכנסת ונמנה עם עשרת המתפללים הראשונים, ומעלה גדולה להתפלל בבית כנסת שמתפלליו מרובים
כפי שהיה לאחר השואה, גם אחרי הטבח עלינו להתפלל שנבין את תפקידנו בעולם טוב יותר ומשפחות יביאו ילדים רבים לעולם, נחלקו הפוסקים אם ישנה חובה לטבול כלים חשמליים שיש חשש קלקול בהרטבתם, ולמעשה יש להקל ולהשתמש בהם גם בלי טבילה , אסור ליהודי להכין בובת שעווה בדמות אדם בעצמו, אך אם גוי הכין בשבילו מותר לו ליהנות ממנה ואפילו להניחה בביתו
הפתרון הסביר ביותר לעזה הוא עידוד הגירת התושבים אל מחוץ לגבולות הארץ ,יש מקום לשמחה בעניינים פרטיים גם בתקופה זו, כל עוד אנחנו ממשיכים לזכור לצד זאת את חיילינו שנלחמים ואת הנופלים והחטופים , אישה שנישאת לבעל מעדה אחרת צריכה לשנות את מנהגיה רק במנהגים שהיו ברורים בביתו, בשאר הדינים יעשו כפי כללי ההלכה הפשוטים ולא ייצמדו למנהגי העדה המוזכרים בספרים.
מצינו שגדולי ישראל שואלים שאלות נוקבות, ואף מטיחים טענות כלפי שמיים , בני משפחות הקדושים יכולים לטעון מדוע אביהם שחירף נפשו נהרג על קידוש השם, אך עם ישראל ככלל אינו יכול להתלונן בנוגע למאורעות שמחת תורה , חובה לעשות חשבון נפש גם בתוך המלחמה , אסור לייצר פסלונים בצורת אדם, אבל מותר לעשות בובה שנעשית לשם משחק ילדים
כדי שהניצחון על אויבינו יהיה שלם, צריך דרך מעשית מפורטת להגשמתו , גם אנחנו צריכים לעשות תשובה ולהשתחרר מהקונספציה שלפיה די לדבוק ברעיונות כלליים , צריך להכין תוכנית מפורטת לפתרון סכסוכים בעזרת עידוד הגירה , חיילי צה"ל מקיימים במסירות נפש שתי מצוות ששקולות כנגד כל התורה: הצלת העם ויישוב הארץ , מתוך מסירות נפשם על זהותם הלאומית התעלו פפוס ולוליוס למעלת צדיקים וקדושים
מצווה גדולה לפדות שבויים, והיא קודמת בחשיבותה לכל סוגי הצדקה השונים ,אסור לשלם על פדיון שבויים מחיר מופקע , נחלקו הפוסקים כאשר החוטפים מאיימים לרצוח את החטוף , כאשר מדובר במלחמה באויבי ישראל, אסור להיכנע לשום סחטנות מצידם , אין לשלם בעבור החטוף יותר מאשר אדם תמורת אדם ,צריך להתאמץ מאוד כדי לשחרר את כל החטופים, אולם אסור לעשות זאת תוך סיכון חייהם של אלפי חיילים ואזרחים.