לקראת הבחירות המתקרבות עלינו להיזכר בחג הסוכות כי "ראויים כל ישראל לישב בסוכה אחת" , גדולה מזאת, השנה זכינו למצוות הקהל שעניינה איחוד עם ישראל כולו סביב ערכי התורה , גם בימינו, כאשר מצוות הקהל אינה מתקיימת כתקנה, יש חשיבות גדולה לקיום זכר לאותו מעמד כחלק מדרישת ציון , מאז האדר"ת והרב קוק, גדולי ישראל טרחו כדי לקיים מעמד הקהל מכובד וממלכתי ככל האפשר.
מצוות השמחה בחג כוללת דאגה לשמח את בני המשפחה, ואת העניים והנזקקים * הדאגה הבסיסית לשמחה צריכה להיות בין בני הזוג, ועל שניהם יחד מוטלת החובה לשמח את יתר בני המשפחה * האושפיזין בסוכה הם קודם כול העניים והבודדים, וכן העולים החדשים, שמצווה להזמין אותם לסעודת החג. מי שמזמין אורחים כאלה זוכה שיתארחו אצלו גם האושפיזין העליונים, נשמות הצדיקים * דיני כשרות באירוח: אפשר לסמוך על כשרותו של המארח גם ללא פיקוח, בתנאי שידוע שהוא מכיר את ההלכות ואינו מזלזל בהן.
א - שמות החג ויסודותיו. ב - חג האסיף. ג - ארבעת המינים. ד - הסוכה זכר לסוכות במדבר וענני הכבוד. ה - טעם מצוות הסוכה למעשה. ו - דירת ארעי. ז - הסוכה - אור מקיף. ח - שמחת חג הסוכות - האחדות והשלום. ט - מגילת קהלת. י - שמחת בית השואבה. יא - סדרי השמחה בבית המקדש. יב - שמחת בית השואבה כיום. יג - ישראל ואומות העולם. יד - מנהג האושפיזין.
א - מצוות ארבעת המינים. ב - ארבעת המינים מבטאים את אחדות ישראל. ג - רמזים נוספים בארבעת המינים. ד - כללי הפסולים. ה – לולב. ו - נחלקה התיומת. ז - דיני הלולב ושיעורו ודין לולב קנרי. ח – הדס. ט – ערבה. י - אתרוג מורכב ודין הפיטם. יא - חסרון וכתמים. יב - מדיני האתרוג. יג - שאול וגזול. יד - הידור מצווה.
א - זמן המצווה. ב - איגוד המינים. ג - סדר נטילת הלולב וברכתו. ד - צורת הנענועים. ה - היכן מנענעים. ו - נשים וקטנים בלולב. ז - שמירת ארבעת המינים. ח - דין מוקצה בארבעת המינים. ט - מנהג ההקפות במקדש. י - מנהג ההקפות כיום.
א - כלל המצווה. ב - לדור דרך כבוד. ג - חובת האכילה בלילה הראשון. ד - אכילה בסוכה. ה - ברכת 'לישב בסוכה'. ו - מדיני הברכה. ז - שינה בסוכה ודין מתנמנם. ח - חולה ומצטער פטורים מהסוכה. ט - המשך דיני מצטער. י - אימתי אדם נחשב מצטער ופטור משינה בסוכה. יא - אנשים נשואים. יב - קטן חתן ואבל. יג - העוסקים במצווה והולכי דרכים. יד – טיולים.
שמחת החג צריכה להתקיים בגוף ובנשמה * אין להסתפק באוכל משובח, אלא יש להשרות אווירה טובה ומשמחת * מצווה לשמח את בני המשפחה, וכן לשמח שכנים ומכרים עניים ובודדים * בהשפעת התרבות החילונית, יש מי שההתכנסות המשפחתית בחגים הופכת אצלם לאירוע מעיק ומתסכל * חובת לימוד תורה במחצית הזמן של החג וחול המועד * לקראת חג האסיף: איסוף נתונים דמוגרפיים על ההתיישבות ביו"ש שאפשר לשמוח בהם לפני ה' * נתונים על גידול היישובים והתרחבותם ראויים להישמע כדרשה בבית הכנסת
חובה לישון בסוכה אפילו שנת ארעי * הגדרת מצטער הפטור מן הסוכה * הצער הפוטר מן הסוכה צריך להיות כזה שהיה גורם למצטער לעזוב את ביתו לבית פחות נוח * אדם רגיש במיוחד, מתי יכול להיפטר מדין מצטער * גם מי שעלול להצטנן אם יישן בסוכה בלילה חייב לישון בסוכה בצהריים * מי שאינו יכול לישון עם אשתו בסוכה האם רשאי לישון בבית * גם היוצא לטיול צריך להקפיד שלא לאכול סעודת קבע אלא בסוכה
במצוות ארבעת המינים רמוז שעיקר הכפרה תלוי בהיותנו חלק מכלל ישראל * היהודים המשולים לאתרוג יש בהם תורה ומעשים טובים, אך לא בשלמות * יהודי הלולב שקדנים בלימוד תורה וממעטים במעשים טובים * צורת הלולב והלכותיו מבטאות את אחדות עם ישראל, ההכרחית ללימוד תורה * ההדס מבטא מעשים טובים המגלים את הקדושה בעולם * בערבה אין טעם או ריח, אבל יש בה עוצמה של צמיחה וחיוניות * מדוע המשילו חכמינו את רחל אמנו ויוסף הצדיק לערבה
סיכום הישגי השנה בחג הסוכות ● מנהג אשכנז לקרוא מגילת קהלת בשבת חוה"מ ● חג הסוכות כהכנה רוחנית לחורף ● מחלוקת השו"ע והרמ"א בדין ה'תיומת' - העלה העליון של הלולב ● מהי העקמימות הפוסלת בלולב?
גדרי מצוות ישיבה בסוכה והאכילה בה; דין אכילת בשר, דגים ויין בתוך הסוכה; מתי אסור אפילו לשתות מים מחוץ לסוכה; המנהגים השונים בדין ברכת 'לישב בסוכה'; היכן ראוי לשחק בימי חג הסוכות.
שמחת החג הינה שמחה של צמצום פערים; עניין שמחת העניים בזמן שבית המקדש היה קיים; מתנות העניים בימינו; להזמין יתומים ואלמנות גרים ועניים גם בימינו; עניין שמחת תורה.