yeshiva.org.il


גמרא חולין מבחן דפים י"ז-ל"א

מקורות ללימוד לפני המבחן:
גמרא ורש"י על מסכת חולין, דפים י"ז-ל"א

א. הלכה למשה מסיני.
ב. גזירה דרבנן שמא יבואו לזלזל בשחיטה.
ג. משום דרוב סכינים פגומים הם ובעי' למיחש לרובא.
ד. כיון דאיכא חשש שינקוב הושט משו"ה חייב לבדוק.

א. לכו"ע משמתינן לי' ומעברינן לי'.
ב. לחד מ"ד משמתי' לי' ולחד מ"ד משמתי' לי' ומעברי' לי'.
ג. לכו"ע משמתי' לי' ולא מעברי' לי'.
ד. לכו"ע לא משמתי' לי' ולא מעברי' לי' וחייב בדיני שמים.

א. שחט שליש והגרים שליש ושחט שליש.
ב. הגרים שליש ושחט שליש והגרים שליש.
ג. שלא היתה השחיטה ישרה אלא עם שיניים אבל כולה במקום שחיטה.
ד. ששחט בסכין מלא פגימות שנראה כמסרק.

א. תלוי: החזיר סימנין לאחורי העורף כשירה לא החזיר פסולה.
ב. בכל גווני כשירה.
ג. בכל גווני פסולה.
ד. איבעיא דלא איפשטא.

א. למ"ד שחיטת עוף מן התורה אין עיקור ולמ"ד מדרבנן יש עיקור.
ב. מחלוקת בדעת רמי בר יחזקאל: רב אשי סובר כמו תשובה א', ורבינא סובר שיש עיקור.
ג. לכו"ע יש עיקור סימנין בשחיטת עוף.
ד. לכו"ע אין עיקור סימנין בשחיטת עוף.

א. לכו"ע סימן אחד.
ב. לכו"ע ב' סימנין.
ג. מחלוקת: לרבנן סימן אחד ולר"א ב"ר שמעון ב' סימנין.
ד. מחלוקת: לרבנן ב' סימנין שלמים ולר"א ב"ר שמעון סגי ברוב שנים.

א. מיום לידתם עד שיצהיבו.
ב. משיעלעו עד שיצהיבו.
ג. משיעלעו עד שיזהיבו.
ד. משיצהיבו עד שיזהיבו.

א. מחוסר אבר - משום דכ' הקריבהו נא לפחתך.
ב. אפי' מומין קטנים שאינם מחוסר אבר דכ' כי משחתם בהם מום בם.
ג. אפי' מומין קטנים שאינן מחוסר אבר משום דהוקדש עוף לבהמה.
ד. מחוסר אבר משום דכ' כי משחתם בהם מום בם.

א. כיון דכ' בפרה ושחט ילפי' מייתורא דוא"ו דדוקא שחיטה.
ב. כיון דכ' בפרה ושחט וחוקה וכל היכא דכ' חוקה לא ילפי' בק"ו.
ג. דכ' בעגלה ערופה זאת וילפי' זאת בעריפה ואין אחרת בעריפה.
ד. הלכה למשה מסיני דבעי' בפרה דוקא שחיטה.

א. ללישנא קמא לא יעבוד לכתחילה וללי"ב פסול אפי' בדיעבד מדרבנן.
ב. ללישנא קמא כשר לכתחילה וללי"ב פסול אפי' בדיעבד מדרבנן.
ג. לכו"ע לא יעבוד לכתחילה.
ד. לכו"ע פסול אפי' בדיעבד מדרבנן.

א. לכו"ע טמאים.
ב. לכו"ע טהורים.
ג. מחלוקת: לרב נחמן טהורים ולר' יוחנן טמאים.
ד. איבעיא דלא איפשטא.

א. מחלוקת: לר' נחמן ור"י בר חנינא פטור ולר' אלעזר חייב.
ב. מחלוקת: לר' נחמן ור"י בר חנינא חייב מדרבנן ולר' אלעזר חייב מה"ת.
ג. לכו"ע חייב.
ד. לכו"ע פטור.

א. לכו"ע ליכא תשלומי קנס כלל.
ב. לכו"ע איכא תשלומי קנס לאבי'.
ג. מחלוקת: לר' מאיר משלם הקנס לה ולרבנן משלם הקנס לאבי'.
ד. מחלוקת: לר' מאיר אינו משלם כלל ולרבנן משלם הקנס לאבי'.

א. משום דדג אינו נברא אלא מן המים.
ב. מדכ' הצאן ובקר ישחט וכו' ומדשינה הכ' בדגים וכתב לשון אסיפה.
ג. משום דבעי' לשחוט במקום ששח - וזה לא שייך בדגים.
ד. הלכה למשה מסיני.

א. מחלוקת: לרב אדא בר אהבה וושט ולר' נחמן איזה שירצה.
ב. קנה.
ג. וושט.
ד. איזה שירצה.

א. לכו"ע לא הוי כרוב.
ב. לכו"ע הוי כרוב.
ג. מחלוקת: לרב הוי כרוב ולרב כהנא לא הוי כרוב.
ד. תלוי: בבהמה הוי כרוב ובעוף לא הוי כרוב.

א. למ"ד שחיטה מתחילה ועד סוף מטמא ולמ"ד אינה אלא לבסוף אין מטמא.
ב. לכו"ע מטמאה בגדים.
ג. לכו"ע אינה מטמאה בגדים.
ד. איבעיא דלא איפשטא.

א. ששחט בשנים ושלושה מקומות.
ב. ששחט כל סימן בפני עצמו.
ג. ששחט ע"י התזת הראש.
ד. ששחט באלכסון ובמקום שסיים שחיטת קנה למעלה התחיל שחיטת וושט שלמטה.

א. לכו"ע מדאורייתא כשירה ומדרבנן פסולה.
ב. מחלוקת: לרב נתן כשירה ולרבנן פסולה.
ג. לכו"ע כשירה.
ד. לכו"ע פסולה.

א. לכו"ע מדאורייתא כשירה ומדרבנן פסולה.
ב. מחלוקת: לרב נתן כשירה ולרבנן פסולה.
ג. לכו"ע כשירה.
ד. לכו"ע פסולה.