yeshiva.org.il


תנ"ך חומש שמות בא פרשת בא ב'

מקורות ללימוד לפני המבחן:
פשט, רש"י ושפתי חכמים לפרשת בא

א. לדם קרבן הפסח שהזו על המשקופים.
ב. לדם הקרבנות שהקריבו ישראל במדבר.
ג. לדם המילה שמל יהושע את ישראל.
ד. למסירות נפשם של כל הצדיקים לתורה ולמעשים טובים.

א. אמר להם שהטף יפריעו להם בעבודת ה'.
ב. אמר להם שלא כדאי לקחת את הטף שלא יבהלו מקולות הברקים בהר סיני.
ג. רצה לקחתם לעבדים כשכרו על 210 השנים שהיו בנ"י בארצו.
ד. אמר להם אין דרך הטף לזבוח והרי לזבוח בקשתם.

א. לא, אלא היה קל ממנו.
ב. כן.
ג. היה שוה לו.
ד. בתחילתו היה כבד משל משה ובסופו קל.

א. בצפון.
ב. בדרום.
ג. במזרח.
ד. במערב.

א. לפי שאין הברת האלף ניכרת.
ב. כיון שהתרעמה הא' מדוע לא פתחו בה את התורה.
ג. כיון שהיא פותחת את המילה ארור.
ד. כל התשובות נכונות.

א. לשון ויחשיך, לשון מס, לשון ממשות.
ב. לשון הסרה, לשון ממשות, לשון נמס.
ג. לשון מס, לשון נמס, לשון ממשש.
ד. לשון ויחשיך, לשון הסרה, לשון ממשש.

א. כשהיה במדין, שאמר לו הקב"ה לומר לפרעה "הנה אנכי הרג את בנך בכרך" דהיינו מכת בכורות.
ב. על המטה היו חקוקים כל המכות ונבואה זו נאמרה כבר שנים רבות.
ג. בעמדו לפני פרעה.
ד. בעמדו לפני הזקנים.

א. מלמדך שכולם חייבים למחות ומי שלא מוחה לוקה.
ב. שאף הם היו משעבדים בהם ושמחים בצרתם.
ג. שלא ישמחו במפלתם של המצריים.
ד. עד, ולא עד בכלל - מלמד שבני השפחות לא לקו.

א. נתקשה בשאלה האם עם ישראל ימנו ללבנה או לחמה.
ב. נתקשה לגבי מולד הלבנה, באיזה שיעור תראה ותהיה ראויה להתקדש.
ג. נתקשה בשאלה כמה אנשים צריכים כדי לקדש החודש, ורמוז במילה הזה – כמספר אותיות המילה (3).
ד. נתקשה בשאלה האם הכונה לחדש ניסן או אייר.

א. צריך שיעבור את שנתו דהיינו שנה ו...
ב. בתוך שנתו דהיינו שלא יהיה יותר משנה.
ג. בכל גיל ראוי להקריבו, ונדרש כאן מה בן שנה בלא חטא אף הקרבן מביאו ללא פגם.
ד. בכל גיל ראוי להקריבו, ונדרש בן שנה שמצוה מן המובחר להקריבו בן 407 יום כמנין בן שנה.

א. שכתוב שלח נא ביד תשלח, מכאן ששלוחו של...
ב. ויקרא משה לכל זקני ישראל, וכי משה גדול הדור ילך ויקרא לכל זקני ישראל, אלא מכאן ששלוחו של אדם...
ג. ושחטו אותו, וכי כולן שוחטין, אלא מכאן ...
ד. כל עדת בני ישראל יעשו אֹתו' וכי כולם עושים והלא הנשים מבשלות, אלא מכאן ששלוחו ...

א. משש וחצי שעות ולמעלה.
ב. משש שעות ולמעלה.
ג. משבע שעות ולמעלה.
ד. מתשע וחצי שעות ולמעלה.

א. דברה תורה כלשון בני אדם שדרכם לחזור לפעמים על דיבריהם.
ב. שמותר עד בוקר שני דהיינו עד טז' בבוקר.
ג. שמהנץ החמה אסור כבר הפסח באכילה.
ד. שמעלות השחר אסור כבר הפסח באכילה.

א. כולם נבלעו באדמה.
ב. של עץ נשרפת ושל מתכת מתפרקת.
ג. נעשו כולם עפר ואפר.
ד. של עץ נרקבת ושל מתכת נמסה ונתכת לארץ.

א. רק דברים שראויים לאכילה בכרת.
ב. על שאור אע"פ שאינו ראוי לאכילה מתחייב בכרת.
ג. עובר על מצות עשה.
ד. רק על שאור של שבולת שועל מתחייב בכרת בגזרת הכתוב.

א. בכור השפחה.
ב. בכור השבי.
ג. שוין הם.
ד. לענין השעבוד בכור השפחה חשוב ולענין היחוס בכור השבי חשוב.

א. היו עמוסים בכסף וזהב ולא היה מקום בעגלות.
ב. שחיבבו את המצוות.
ג. שהיו מדקדקים במצוות ולא רצו להעמיס על הבהמות משום צער בעלי חיים.
ד. משום שתרגלו את נשיאת המשכן שגם היא "בכתף יישאו".

א. 2.5 מיל.
ב. 3 מיל.
ג. 130 מיל.
ד. 120 מיל.

א. כן.
ב. לא.
ג. מחלוקת.
ד. בכזית הראשון אינה מעכבת ומעבר לכך מעכבת.

א. כן.
ב. לא.
ג. ולד בן 8 חודשים פוטר פחות מכאן לא.
ד. ולד בן 7 חודשים פוטר פחות מכאן לא.