yeshiva.org.il


תנ"ך חומש שמות יתרו פרשת יתרו ב'

מקורות ללימוד לפני המבחן:
פשט, רש"י ושפתי חכמים לפרשת יתרו

א. שחמיו נקרא גם חותן.
ב. שהיה משה מתכבד בחותנו.
ג. שהיה יתרו מתכבד במשה שהיה מלך.
ד. מלמד שחיתן יתרו את משה (7 ברכות וכד').

א. לומר שבחן של ישראל שיצאו אל המדבר לקבל תורה.
ב. בשבחו של יתרו דיבר הכתוב שהיה יושב בכבודו של עולם ונדבו ליבו לצאת אל המדבר מקום תוהו לשמוע דיברי תורה.
ג. בשבחו של יתרו דיבר הכתוב, מה מדבר מקום הפקר לכל כך יתרו כל מי שרצה חכמה ממנו יכל לבוא ולקבל.
ד. מי ששם עצמו כמדבר זוכה לתורה במתנה.

א. יתרו למשה.
ב. יתרו למשה ומשה ליתרו.
ג. אין הכונה כאן שהיתה השתחויה ממש אלא שאילת שלום כמו שמוכח בהמשך.
ד. משה ליתרו.

א. 3 דורות.
ב. 10 דורות.
ג. 5 דורות.
ד. 9 דורות.

א. הסברה נותנת שאם עזב את הע"ז סימן שעבד את כולם שאם לא כן היה ממשיך לעבוד ולחפש.
ב. מהפסוק "מכל האלהים".
ג. שהיה ראש הכמרים לע"ז ואם לא עבד את כולם לא היה מגיע ל"מעלה" זו.
ד.

א. 600 אלף.
ב. יב' אלף.
ג. 10 אלף.
ד. 60 אלף.

א. כיוון שתלה השליחות במשה "וישלח משה".
ב. הסברה נותנת שאם בא יתרו למדבר הרי בא להתגייר ואם כן מדוע חזר, אלא ע"כ לגייר משפחתו.
ג. שכתוב "וילך לו" בשבילו לטובתו, דהיינו לגייר משפחתו שיזכו לחיי עוה"ב.
ד.

א. למזרחו.
ב. לצפונו.
ג. לדרומו.
ד. למערבו.

א. על ירושת הארץ.
ב. על קבלת עול תורה ומצוות.
ג. על העולם הבא.
ד. על אהבת הזולת.

א. נעשה ונשמע.
ב. רצוננו לראות את מלכנו.
ג. שהם מתחרטים על שהמרו בים סוף ושאר עוונות.
ד. שהם מוכנים לקבל את התורה.

א. ברביעי לחודש.
ב. בשלישי לחודש.
ג. בשני לחודש.
ד. בחמישי לחודש.

א. קומה אחת שהוא כדי להמית.
ב. שתי קומות שכתוב ירה יירה שתי פעמים.
ג. 3 קומות - ירה אחת, יירה שתיים, ס"ה שלוש.
ד. קומה אחת וחומש הקומה, קבלה היתה בידם.

א. כיצד יתכן שנשמר שופרו של יצחק עד לזמן מתן תורה.
ב. והרי אילו של יצחק עולה הקריבו אותו והקרניים והטלפיים נשרפו.
ג. בשלמא ביום הדין צריך להזכיר זכות העקידה לכן תקעו בשופר איל, אבל בקבלת התורה למה יתקעו בשופר זה דוקא.
ד. שיצחק הוא מהגבורות והתורה היא משפטוהיה צריך למתק ולא להגביר את הדין (כידוע ליודעי ח"ן).

א. עָשַן בפתח שם דבר, עָשָן בקמץ הוא פועל.
ב. הפך תשובה א'.
ג. עָשָן בקמץ היינו עשן מועט (בקימוץ), עָשַן בפתח הכוונה שיש הרבה עשן (מדרש).
ד. אין הבדל והשפעה על העשן אלא תמיד הוא שחור ומחניק.

א. מחלוקת תנאים יש כאן.
ב. פרושן של שתי דברות בלבד שמעו מהקב"ה.
ג. עשרה נאמרו בדבור אחד ושתיים בלבד שמעו.
ד. שתיים נאמרו בדבור אחד ועשר שמעו.

א. בהשגחה פרטית לכל אחד ואחד.
ב. שלא יאמרו שתי רשויות הם.
ג. ליתן פתחון פה למשה במעשה העגל שיאמר רק לי ציוית (אלוקיך בלשון יחיד) ולא לישראל.
ד.

א. אחת על חמש מאות.
ב. אחת על אלפיים.
ג. אחת על אלף.
ד. אחת על שבע.

א. נשבע על עמוד של אבן שהוא של זהב.
ב. נשבע על עמוד של אבן שהוא של אבן.
ג. שאין לו בה שום רווח.
ד. שבועה שהיא לתת את חינו בעיני הבריות.

א. פרשת שמיני לגבי שרצים, אחרי מות לגבי דם, פרשת בראשית לגבי למך.
ב. פרשת שמיני לגבי שרצים, אחרי מות לגבי דם, פרשת אמור לגבי טומאת כהנים.
ג. פרשת בשלח לגבי המן, אחרי מות לגבי דם, פרשת בראשית לגבי למך.
ד. פרשת שמיני לגבי שרצים, בֹּא לגבי בנערינו ובזקנינו נלך, פרשת אמור לגבי טומאת כהנים.

א. 10 מיל.
ב. 40 מיל.
ג. 12 מיל.
ד. אלפיים אמה.