yeshiva.org.il


גמרא סנהדרין מבחן דפים סו-פא

מקורות ללימוד לפני המבחן:
גמרא, רש"י ותוספות, על מסכת סנהדרין, דפים סו - פא

שאלות על גמרא ורש"י
א. פרט לבוגרת.
ב. פרט לארוסה.
ג. פרט לבעולה.
ד. פרט לשמסר האב לשלוחי הבעל.

א. חייבין ואפי' לא עשו מעשה.
ב. העושה מעשה לקיטה חייב, האוחז את העינים דנראה כמלקט פטור.
ג. העושה מעשה לקיטה פטור אבל אסור, האוחז את העינים דנראה כמלקט מותר.
ד. פטורין דאין זה מעשה כישוף.

א. כיון דכינים באו במכה שלישית דהוי חזקה.
ב. שאין השד יכול לבראות בריה פחות מכשעורה, א"נ דאין יכולים לאסוף בריות קטנות כל כך.
ג. שלא יכלו לסלקם מעליהם ע"י כישוף.
ד. דאין כישוף חל על בריה פחות מכזית, א"נ על בריה פחות מטפח.

א. עשה כן להתלמד, וזה מותר ממ"ש לא תלמד לעשות אבל אתה למד להבין ולהורות.
ב. עשה כן ע"י שם, וזה מותר אפי' לכתחילה.
ג. לא הי' אלא אחיזת עינים דאינו אסור.
ד. לא אסרו אלא בפני הבית וזה הי' לאחר החורבן.

א. איש ולא אישה דבאשה הבעל יורשה, מכאן לירושת הבעל דאורייתא.
ב. איש ולא קטן, דקטן אינו מוליד ולכך אין גואל.
ג. דגר שנתגייר כקטן שנולד דמי ולכן אין לו יורשין או קרובים.
ד. ישראל לא נאמר אלא איש, מכאן דאפי' יש אם יש לו בן, הבן יורשו.

א. בגיל עשר.
ב. בגיל תשע.
ג. בגיל שמונה.
ד. בגיל שבע.

א. בבשר חי נעשה אבל יין דוקא במזוג כל צרכו.
ב. אינו נעשה, ואטפי' מזוג ולא מזוג או בשיל ולא בשיל.
ג. בבשר, בשיל ולא בשיל וביין מזוג ולא מזוג, נעשה בן סורר ומורה.
ד. נעשה בן סורר ומורה אפי' בחי ממש.

א. דס"ל אפי' מזוזה או חומש ונביא מצילין על העיר.
ב. דהוי מילתא דלא שכיחא שכל העיר תעבוד ע"ז.
ג. דבעינן התראה לכל אחד ואחד.
ד. דבעינן "יד העדים תהי' בו ראשונה" וכאן זה לא שייך.

א. פטור מלשלם ואפי' הכלים עדיין בעין אצל הגנב.
ב. פטור מכפל אבל חייב להחזיר את הקרן.
ג. איבעיא דלא איפשטא.
ד. פטור דוקא אם ליתנהו בעולם כגון שנשבר או הושלך לנהר אבל כשעודם בעין חייב להחזיר.

א. מותר ואפי' כבר יצא ראשו - דדינו כרודף.
ב. לא יצא ראשו - מותר, יצא ראשו - אסור, דאין דוחין נפש מפני נפש, ומשמיא קא רדפו לה.
ג. אסור בכל גוונא, דאין דוחין נפש מפני נפש.
ד. יצא ראשו - מותר, דדינו כרודף, לא יצא ראשו - אסור, דאין דוחין נפש מפני נפש.

א. והשיבות לו לרבות אבדת גופו, ומקרא לא תעמוד על דם רעך.
ב. מק"ו אם על השבת ממונו צוה כ"ש על אבדת גופו.
ג. מדהותר לחלל שבת לצורך פיקוח נפש.
ד. השמר לך... והתעלמת מכאן שאסור להתעלם מצרתו של חבירו.

א. בין הרודף ובין הנרדף פטורים מלשלם דהוי קם ליה בדרבה מיניה.
ב. חייבים לשלם, דהוי ממון לזה ותשלומין לזה.
ג. הנרדף ששיבר פטור מלשלם אבל הרודף ששיבר חייב.
ד. הנרדף פטור אם שיבר כליו של רודף ושל כל אדם חייב, והרודף ששיבר פטור על הכל.

א. מותר לתת להם מתנות ביום אידם משום איבה.
ב. הם כלי נחושת שנותנים בהם גחלים והגוים היו נוטלים מישראל להעמידם בבית ע"ז להנאתן.
ג. כיון דלא הוי שעת הגזירה אין איסור לתת להם מאכל ומשתה שאוכלים בבית ע"ז.
ד. אלה הם אווזים ותרנגולים, ומותר לתת להם כיון דאינם עשויים לתקרובת ע"ז.

א. זה עני המהפך בחררה.
ב. זה המשהא בתו בוגרת.
ג. זה המקלל את חבירו בסתר.
ד. זה הנותן שלום לחבירו ואינו משיב.

א. בשניהם חייב.
ב. לפני ארי חייב לפני יתושין פטור.
ג. ח"א לפני ארי פטור ולפני יתושין חייב, וח"א דאף ביתושין פטור.
ד. ח"א לפני ארי חייב ולפני יתושין פטור, וח"א דאף לפני יתושין חייב.

א. אם הלכה לצדדין והרגה חייב, אם נפלה חזרה למקום הזריקה והרגה פטור.
ב. אם הלכה לצדדין והרגה פטור, אם נפלה חזרה למקום הזריקה והרגה חייב.
ג. בכל מקרה פטור דכוח כוחו הוא.
ד. בכל מקרה חייב דכוחו הוא.

א. את הטריפה חייב, את הגוסס פטור.
ב. את הטריפה פטור, את הגוסס בידי אדם חייב, גוסס בידי שמים פטור.
ג. בין טריפה ובין גוסס פטור.
ד. את הטריפה פטור, גוסס בידי שמים חייב, גוסס בידי אדם מחלוקת.

א. כגון דאיכא תשעה כותים ואחד ישראל ביניהם.
ב. כגון שהיו פלגא כותים ופלגא ישראל.
ג. כגון שהיו תשעה ישראל וכותי אחד ביניהם.
ד. כגון שהיו עשרה אנשים ולא ידוע אם הם ישראל או כותים.

א. אבא, כך כתוב בתורה?
ב. אבא, מקרא כתוב בתורה כך.
ג. אבא, עברת על דברי תורה.
ד. אבא, מקרא כתוב בתורה כך?

א. מי שלקה ושנה בחייבי כריתות.
ב. על מי שרצח על פי עד אחד.
ג. על רוצח ע"פ עדות מיוחדת, א"נ בלי התראה, א"נ כשנכחשו בבדיקות.
ד. על כהן ששימש בטומאה.

שאלות על תוספות
א. חליצת תפילין אבל אם איחר להדליק יש להקדים הדלקת הנר שהוא איסור סקילה.
ב. חליצת תפילין מקדימים תמיד דהוי תדיר.
ג. הדלקת הנר מקדימים תמיד, אפי' יש עוד זמן, כיון דהוי איסור סקילה.
ד. איבעיא דלא איפשטא.

א. ניתן להציל את הנרדף בנפשו של המציל.
ב. ניתן להציל את המציל בנפשו של הרודף.
ג. ניתן להציל את הנרדף בנפשו של הרודף, א"נ להציל את הרודף מעבירה בנפשו של הרודף.
ד. ניתן להציל את הנרדף בנפשו של הנרדף עצמו.

א. כיון דאסתר לא עשתה אלא לשם הצלת כלל ישראל גדול עבירה לשמה כו'.
ב. לר"ת על ביאת גוי לא נאמר כלל זה, ולתוס' משום דקרקע עולם היתה.
ג. כיון דלא הי' בפרהסיא.
ד. כיון דנלקחה בעל כורחה ואנוס רחמנא פטריה.

א. אדם מועד לעולם וחייב אפי' באונס גמור.
ב. אונס הדומה לאבידה חייב והדומה לגניבה פטור.
ג. באונס הדומה לאבידה פטור והדומה לגניבה חייב.
ד. באונס הדומה לגניבה ואבידה פטור.

א. דס"ל שריפה חמורה ולכן ידונו סקילה ולא בשריפה.
ב. דס"ל חיישינן למיעוטא.
ג. דלא אזלינן בתר רובא לחייב מי שהוא זכאי מכל וכל, א"נ דכל קבוע כמחצה על מחצה דמי.
ד. דלא אזלינן בדיני נפשות בתר רוב.