yeshiva.org.il


גמרא חולין מבחן דפים ע"ח-צ"א

מקורות ללימוד לפני המבחן:
גמרא ורש"י על מסכת חולין, דפים ע"ח-צ"א

א. ילפי' שור שור בגז"ש מקדשים.
ב. הלכה למשה מסיני.
ג. מסברא - כיון דנוהג בחולין נוהג אף במוקדשין.
ד. מדכ' "ושור או שה אותו ואת בנו" - וי"ו מוסיף על ענין ראשון שהוא קדשים.

א. לכו"ע נוהג.
ב. לכו"ע אינו נוהג.
ג. מחלוקת: לרבנן אינו נוהג ולחנני' נוהג.
ד. איבעיא דלא איפשטא.

א. שמא יבואו להתיר שחיטת חי' שאין בה צורך יו"ט כלל.
ב. דכיון דאין ברור דמותר לאוכלו לא הוי שחיטתו אוכל נפש.
ג. לפי שאין יכול לכסותו ביו"ט כיון דהוי ספק חי' ספק בהמה.
ד. משום דכשהותר שחיטה ביו"ט לא הותר אלא בבהמה ואין לך בו אלא חידושו.

א. לכו"ע חייב מלקות.
ב. מחלוקת: לתנא דמתני' לוקה ולר' שמעון פטור לגמרי.
ג. לכו"ע חייב כרת.
ד. לכו"ע חייב כרת ומלקות.

א. לר' יוחנן מצינו בדלא אתרו בי' לע"ז ולר"ל לא מצינו.
ב. לכו"ע מצינו בדלא אתרו בי' לע"ז.
ג. לכו"ע לא מצינו אופן כזה.
ד. מצינו באופן שלא ידע שיש איסור שחיטה לע"ז ואליבא דר' שמעון.

א. מי שקדם ושחט זכה - ואין בזה דין קדימה כלל.
ב. בעה"ב קודם - ואם שחט לוקח אין יכול בעה"ב לתבעו בדין.
ג. בעה"ב קודם - ואם שחט לוקח יכול בעה"ב לתבעו בדין.
ד. לוקח קודם שעל מנת כן לקחו.

א. לכו"ע חייב חטאת אחת.
ב. לכו"ע חייב ב' חטאות.
ג. מחלוקת: לרבנן חייב חטאת אחת ולסומכוס חייב ב' חטאות.
ד. מחלוקת: לרבנן חייב אשם תלוי ולסומכוס חייב ב' חטאות.

א. הלכה למשה מסיני.
ב. בחולין, משום דבכל התורה הוי כן - ובקדשים ילפי' ממעשה בראשית.
ג. מסברא - דהא בכל התורה אמרי' דיום הולך אחר הלילה.
ד. ילפי' ממעשה בראשית שאף שם נאמר יום אחד.

א. שילמד לבני ביתו דרכי חיים להסתפק במזונות קלים.
ב. שילמוד תורה בילדותו שכל הלומד בילדותו דברי תורה נבלעין בדמיו.
ג. שילמד לבנו לשוט בנהר.
ד. שלא יקמץ בהוצאת מאכל ומשתה לבניו ולבני ביתו.

א. בכלי מתכות שהרתיחום ונהיו פושרים.
ב. בכלי חרש שהרתיחום ונהיו פושרים.
ג. בכלי חרש שאין בהם שרשי עשבים ותבלין שלא הרתיחום.
ד. בכלי מתכות שאין בהם שרשי עשבים ותבלין שלא הרתיחום.

א. מסברא - דמה בכך דאין השחיטה ראוי' הא מ"מ איכא דם ובעי כיסוי.
ב. יליף שפיכה שפיכה משחוטי חוץ מה התם הוי שחיטה ה"נ הוי שחיטה.
ג. יליף שחיטה שחיטה מאותו ואת בנו מה התם הוי שחיטה ה"נ הוי שחיטה.
ד. הלכה למשה מסיני.

א. לכו"ע אסורה בהנאה.
ב. לכו"ע מותרת בהנאה.
ג. מחלוקת: לר' שמעון מותרת בהנאה ולרבנן אסורה בהנאה.
ד. לכו"ע מותרת בהנאה מדאורייתא ואסורה מדרבנן.

א. הואיל ורוב מעשיהן מקולקלים והויא שחיטתן נבילה.
ב. סמוך מיעוטא דמעשיהם מקולקלים לחזקת איסור שיש בבהמה.
ג. משום דס"ל דאפי' שחטו כראוי אין לשחיטתם דין שחיטה כלל.
ד. משום דכיון דלא הוי ברור דשחיטתם שחיטה אין לנו למונעו מלשחוט.

א. חייבו עבור שניהם - ה' זהובים לשכר ברכה וה' זהובים לשכר מצוה.
ב. שכר מצוה.
ג. שכר ברכה.
ד. איבעיא דלא איפשטא.

א. לכו"ע חייב.
ב. לכו"ע פטור.
ג. מחלוקת: לרבנן חייב ולר' יהודה ור' שמעון מדאורייתא פטור ומדרבנן חייב.
ד. מחלוקת: לרבנן חייב ולר' יהודה ור' שמעון פטור.

א. מי שמלוה פרוטה לעני בשעת דחקו.
ב. מי שמגדל יתום בתוך ביתו.
ג. מי שזהיר במצוות ציצית.
ד. מי שבולם את עצמו בשעת מריבה.

א. מחלוקת: לת"ק אינו סותר ולר' יוחנן סותר.
ב. לכו"ע אינו סותר.
ג. לכו"ע סותר.
ד. איבעיא דלא איפשטא.

א. אין איסור נותר - אבל מדרבנן ישליכם לאשפה קודם שיעלה השחר.
ב. אין איסור נותר כלל.
ג. יש איסור נותר וטעונין שריפה.
ד. יש איסור נותר - אך אינן טעונין שריפה אלא ישליכם לאשפה.

א. מיפשט פשיטא לי'.
ב. ספוקי מספקא לי'.
ג. מדאורייתא הוי ספק ומדרבנן מיפשט פשיטא להו דאינו אלא בימין.
ד. איבעיא דלא איפשטא.

א. עלו ארבעה וירדו ארבעה.
ב. עלו שלושה וירדו שלושה.
ג. עלה אחד וירדו שנים.
ד. עלו שנים וירדו שנים.