yeshiva.org.il


גמרא בכורות מבחן דפים כ"א-ל'

מקורות ללימוד לפני המבחן:
גמרא ורש"י על מסכת בכורות, דפים כ"א-ל'

א. רב דס"ל דלוקח מן הישראל הוי בכור ודאי פליג ע"ז.
ב. שמואל דס"ל דלוקח מן הישראל הוי בכור ספק, פליג ע"ז.
ג. כו"ע מודו בזה משום דהתם במוכר תלה רחמנא.
ד. רב ושמואל פליגי ע"ז - ורק ר' יוחנן מודה לזה.

א. משום דאמרי' שבטל הבשר ברוב דם וגנינים שיוצאין עמו.
ב. משום דאין דינו כוולד.
ג. אף אם דינו כולד כיון דאין לו צורת ולד אינו מטמא.
ד. משום דאינו מטמא במגע ובמשא אלא היכא שכבר הי' חי ומת.

א. לר' ירמי' דס"ל דאמרי' טומאה חוזרת וניעורה מטמא ולאביי דפליג לא מטמא.
ב. לכו"ע אינו מטמא במגע.
ג. לכו"ע מטמא במגע.
ד. איבעיא דלא איפשטא.

א. לר' יוחנן ילפי' מלא תאכלו כל נבילה וכו' ולבר פדא משום דהוה עפרא בעלמא.
ב. לכו"ע ילפי' מקרא דלא תאכלו כל נבילה לגר.
ג. לכו"ע משום דהוה עפרא בעלמא.
ד. הלכה למשה מסיני.

א. לוקה.
ב. אינו לוקה.
ג. מדאורייתא אינו לוקה ומדרבנן נותנין לו מכת מרדות.
ד. איבעיא דלא איפשטא.

א. למ"ד תולש היינו גוזז חייב משום גוזז ולמ"ד לא היינו גוזז פטור לגמרי.
ב. לכו"ע חייב משום מחתך.
ג. לכו"ע חייב משום גוזז.
ד. לכו"ע חייב משום ממחק.

א. לר' מאיר לעולם הוא בטומאתו ולרבנן חופר עד שמגיע לסלע או לבתולה.
ב. מחלוקת: לרבי כל השדה טהורה ולרשב"ג תיבדק כל השדה כולה.
ג. לכו"ע כל השדה טהורה, דכל היכא דנכנס אמרי' שהקבר במקום אחר.
ד. לכו"ע כל השדה טמאה.

א. שם מקום.
ב. בברור.
ג. באסיפת כמה חכמים.
ד. בצינעא - משום דהלכה ואין מורין כן.

א. הלכה למשה מסיני.
ב. דכ' מלאתך ודמעך וכו' וסמיך לי' וכן תעשה לשורך וכו'.
ג. מסברא - כיון דבהמה גסה לה דין נפל עד חמישים יום.
ד. דכ' וכן תעשה הוסיף לך הכ' עשי' אחרת בשורך ונמסר הדבר לחכמים.

א. לכתחילה לא יעשה כן - ובדיעבד אם עשה כן מותר באכילה.
ב. מותר לעשות כן לכתחילה.
ג. אסור לעשות כן.
ד. איבעיא דלא איפשטא.

א. לכו"ע בשנה דידי'.
ב. לכו"ע בשנה דמנין עולם.
ג. מחלוקת: דבי רב ס"ל שנה דידי' ודבי רבי ס"ל שנה דמנין עולם.
ד. תלוי: מדאורייתא בשנה דידי' - ומדרבנן בשנה דמנין עולם.

א. לכו"ע חייב בין נשא ונתן ביד, בין לא נשא ונתן ביד.
ב. לכו"ע פטור בין נשא ונתן ביד בין לא נשא ונתן ביד.
ג. בכל גווני מחלוקת: למאן דמחייב בגרמי חייב ולמאן דפליג פטור.
ד. נשא ונתן ביד לכו"ע חייב לא נשא ונתן ביד למאן דמחייב בגרמי חייב ולמאן דפליג פטור.

א. משום דמצוות לאו ליהנות ניתנו.
ב. משום דאם נוטל שכר, ונמצא דלומד תורה שלא לשמה.
ג. דכ' ראה למדתי אתכם וגו' מה אני בחנם אף אתם בחנם.
ד. משום שאם נוטל שכר הרי הוא כמבזה התורה שאומר שיש לה ערך בממון.

א. לא הוו קידושין.
ב. הוו קידושין.
ג. אם דעתו לשוב בתשובה קידושיו קידושין ואם לאו אין קידושיו קידושין.
ד. תלוי: מדאורייתא לא הוו קידושין ומדרבנן צריכה גט.