yeshiva.org.il


גמרא בכורות מבחן דפים ל"א-מ"ה

מקורות ללימוד לפני המבחן:
גמרא ורש"י על מסכת בכורות, דפים ל"א-מ"ה

א. בבכור ומעשר שמשועבדים לחוב בעליהם.
ב. בכור ומעשר בכל גווני.
ג. בכור ומעשר של יתומים.
ד. בכור בכל גווני ומעשר של יתומים.

א. בכל גווני מותר.
ב. בכל גווני אסור.
ג. אם ראויים העצמות לקתתא וחציני מותר ואם לאו אסור.
ד. מחלוקת: לחד מ"ד מותר ולחד מ"ד אסור.

א. מחלוקת: לבית שמאי אין מרגילין ולבית הלל מרגילין.
ב. לכו"ע מרגילין משום דפקע קדושתו.
ג. לכו"ע אין מרגילין שמא יגדל מהן עדרים עדרים.
ד. איבעיא דלא איפשטא.

א. דאסור להטיל מום אף בבעל מום שמא יבואו להטיל מום בתמים.
ב. ילי' לי' ממחמץ אחר מחמץ דחייב.
ג. ילי' לי' מקרא דכ' כל מום לא יהי' בו.
ד. הלכה למשה מסיני.

א. תלוי: באיסור דאורייתא קניס ובאיסור דרבנן לא קניס.
ב. בממונו קניס ובגופו לא קניס.
ג. בכל גווני קניס.
ד. בכל גווני לא קניס.

א. לרב חסדא אסור לשחטו דהוה כאמרו לי' עביד בי' מומא ולרבא מותר.
ב. לכו"ע מותר לשחטו ודינו כבכור בעל מום.
ג. לכו"ע אסור לשחטו.
ד. איבעיא דלא איפשטא.

א. תלוי: אם יש בו מום ניכר לכל נאמן ואם לא אינו נאמן.
ב. בכל גווני אינו נאמן.
ג. בכל גווני נאמן.
ד. מדאורייתא נאמן ומדרבנן אינו נאמן עד שיביא עדות לדבריו.

א. בין ישראל בין כהן אינו נאמן.
ב. תלוי: כהן נאמן וישראל אינו נאמן אא"כ כהן עמו.
ג. תלוי: ישראל נאמן וכהן אינו נאמן.
ד. בין ישראל בין כהן נאמן.

א. לכו"ע אין צריך להחזיר הדמים.
ב. לכו"ע יחזיר המוכר כל הדמים.
ג. תלוי: נבילה שהנפש קצה בה יחזיר הדמים וטריפה אין צריך להחזיר הדמים.
ד. מחלוקת: לת"ק יחזיר כל הדמים ולר' שמעון בן אלעזר יחזיר רק מקצת הדמים.

א. כשר ויכול ליקרב ע"ג המזבח.
ב. מדאורייתא פסול ואין שוחטין אותו, ומדרבנן שוחטין כדי שלא יגדל מהן עדרים.
ג. פסול מליקרב ע"ג המזבח ושוחטין אותו.
ד. פסול מליקרב ע"ג המזבח ואין שוחטין אותו.

א. לכו"ע לא הוי מום.
ב. לכו"ע הוי מום.
ג. מחלוקת: לר' מאיר הוי מום לר' יוסי לא הוי מום.
ד. מדאורייתא לא הוי מום ומדרבנן הוי מום.

א. לכו"ע אין שוחטין בכור ואין פודין קדשים בכה"ג.
ב. לכו"ע שוחטין בכור ופודין קדשים בכה"ג.
ג. מחלוקת: לחד תנא שוחטין בכור ופודין קדשים ולחד תנא אין שוחטין ופודין.
ד. תלוי: שוחטין בכור בכה"ג ואין פודין קדשים.

א. בכל גווני הרי היא טריפה.
ב. תלוי: ג' ידים וב' רגלים אינה טריפה, ב' ידים וג' רגלים טריפה.
ג. בכל גווני אינה טריפה.
ד. למ"ד יתר כנטול דמי טריפה ולמ"ד לאו כנטול דמי אינה טריפה.

א. בין בגדי ובין בטלה הוי מום.
ב. בין בגדי ובין בטלה לא הוי מום.
ג. לתנא דברייתא בגדי לא הוי מום ובטלה הוי מום לתנא דמתני' בשניהם הוי מום.
ד. לכו"ע בגדי לא הוי מום ובטלה הוה מום.

א. דכ' מן הבהמה.
ב. משום דהוה בר קטלא.
ג. תלוי: נגח ע"פ שנים משום דהוה בר קטלא - ע"פ אחד דכ' ומן הצאן.
ד. דכ' מן הבקר.

א. אין הכי נמי וכיון דתנא לא קדושין תנא נמי אין מקדישין.
ב. בוולדות קדשים דקדשי אגב אמן ואעפ"כ אין מקדישין.
ג. כיון דמדאורייתא הוו קדושים בעי לאשמועי' דאעפ"כ אין מקדישין.
ד. הא דתנא אין מקדישין לא קאי אכולהו אלא על טומטום דאע"ג דקדוש אינו מקדיש.

א. דינם שוה לכל מילי'.
ב. אם מחמת מום פסול מדאורייתא, ואם מחמת שאינו שוה פסול מדרבנן.
ג. אם מחמת מום פסול מדרבנן, ואם מחמת שאינו שוה הוה רק משום מראית עין.
ד. אם מחמת מום הרי הוא מחלל עבודה, ואם מחמת שאינו שוה אין כאן חילול עבודה.

א. שאזניו ארוכות מאוד עד שתלויות לו למטה.
ב. שאזניו קטנות.
ג. שאזניו דומות לספוג.
ד. שיש לו ב' אזנים מצד אחד ואזן בתוך אוזן.

א. שני שוקיים וירך אחד וראשו.
ב. שני שוקיים וידו אחת.
ג. שני שוקיים וירך אחד.
ד. שני שוקיים ושני ידיו.

א. לכו"ע מחלל עבודה.
ב. לתנא דמתני' אינו מחלל עבודה ולר' יהודה מחלל עבודה.
ג. לכו"ע אינו מחלל עבודה.
ד. איבעיא דלא איפשטא.