yeshiva.org.il


גמרא תמורה מבחן דפים ב'-י"ז

מקורות ללימוד לפני המבחן:
גמרא ורש"י על מסכת תמורה, דפים ב'-י"ז

א. שאם נשתתפו ב' או ג' על כמה קרבנות צריך כל קרבן וקרבן סמיכה בפני עצמה.
ב. שאם נשתתפו ב' או ג' על קרבן אחד אחד סומך בשביל כולן.
ג. שאם נשתתפו ב' או ג' על קרבן אחד כולן צריכין לסמוך עליו בבת אחת.
ד. שאם נשתתפו ב' או ג' על קרבן אחד כולן צריכין לסמוך עליו.

א. מחלוקת: לר' שמעון אין מועלין ולר' יוסי מועלין.
ב. לכו"ע אין מועלין.
ג. לכו"ע מועלין.
ד. איבעיא דלא איפשטא.

א. לכו"ע משום דהוי לאו שאין בו מעשה.
ב. לכו"ע משום דהוי התראת ספק.
ג. מחלוקת: לר' יוחנן דהוי לאו שאין בו מעשה ולר"ל דהוה התראת ספק.
ד. מחלוקת: לר"י דהוי לאו שאין בו מעשה ולר"ל דהוי כאונס שחשב שיאכלנו.

א. כיון דאין העשה מתקן הלאו דהא הוי כבר תמורה לא הוי ניתן לעשה.
ב. האי תנא ס"ל דלאו הניתק לעשה לוקין עליו.
ג. שאני קדשים דהתם אפי' בלאו הניתק לעשה לוקין.
ד. כיון דהוו תרי לאוי וחד עשה לא אתי חד עשה ועקר תרי לאוי.

א. לכו"ע ילפי' מקרא דכ' ולא תשא עליו חטא דמדקרי לי' חטא ש"מ דהוה תרומה.
ב. לאביי משום דאי עביד מהני ולרבא מדקרי' לי' חטא ש"מ דהוה תרומה.
ג. משום דבתרומה וקדשים כו"ע מודו דאי עביד מהני.
ד. הלכה למשה מסיני.

א. לכו"ע ילפי' מהכא שיחזיר כעין שגזל.
ב. לכו"ע ילפי' מהכא דעל גזילו שלו מוסיף חומש ולא על של אביו.
ג. מחלוקת: לרבא שיחזיר כעין שגזל ולאביי דאי עביד מהני.
ד. מחלוקת: לרבא שיחזיר כעין שגזל ולאביי שאין מוסיף חומש על של אביו.

א. עובר בלא תעשה.
ב. עובר בעשה.
ג. עובר בעשה ובלא תעשה.
ד. אינו עובר כלל.

א. שרק כששניהם ביחד נותנין להם תרומה אבל לא לאחד מהן כשהוא לבד.
ב. שנותנין לשניהם חלק שוה ואין מעדיפים אחד על חבירו.
ג. שאין נותנין תרומה לאחד מהן לבד רק היכא שיש לו הרשאה מחבירו.
ד. שנותנין לשניהם יחד רק חלק אחד ביחד ואין נותנין לכל אחד חלק בפני עצמו.

א. בבהמת הקדש דידי' וחולין דעלמא.
ב. בבהמת הקדש דעלמא וחולין דעלמא.
ג. בבהמת הקדש דעלמא וחולין דידי'.
ד. בבהמת הקדש דעלמא וחולין דידי' ואמר בעל ההקדש כל הרוצה להמיר יבא וימיר.

א. בהמת שותפין שהוממה ובאים לחללה אין צריך להוסיף חומש.
ב. כגון שהומם הראשון וחיללו על אחר והומם השני ובא לחללו שא"צ להוסיף חומש.
ג. בהמה שהקדיש חצי' וחזר והקדיש חצי' והוממה ובא לחללה אינו מוסיף חומש.
ד. בהמה שהקדישה ונשאל עלי' ושוב הקדישה והוממה ובא לחללה אינו מוסיף חומש.

א. מקדיש מוסיף חומש.
ב. מקדיש מוסיף חצי חומש ומתכפר מוסיף חצי חומש.
ג. מתכפר מוסיף חומש.
ד. איבעיא דלא איפשטא.

א. לכו"ע מותרת בגיזה.
ב. לכו"ע אסורה בגיזה.
ג. לרבי מאיר ורבי יהודה איבעיא דלא איפשטא ולר' יוסי אסורה בגיזה.
ד. לכו"ע איבעיא דלא איפשטא.

א. בכל גווני אזלי' בתר אחרון.
ב. אם יש בשאור של תרומה בכדי להחמיץ אסורה ואם לאו מותרת.
ג. בכל גווני אסורה העיסה דזה וזה גורם אסור.
ד. מדאורייתא אזלי' בתר אחרון ומדרבנן אסורה עיסה בכל גווני.

א. מחלוקת: לתנא דמתני' פסול ולרבי שמעון כשר.
ב. לכו"ע כשר.
ג. לכו"ע פסול.
ד. מדאורייתא כשר ומדרבנן פסול.

א. לכו"ע אין תרומת השני תרומה.
ב. לכו"ע תרומת השני תרומה.
ג. לכו"ע מדאורייתא אין תרומתו תרומה ומדרבנן תרומתו תרומה.
ד. מחלוקת: לרבנן ולר' עקיבא לא הוי תרומה ולרבי אליעזר הוי תרומה.

א. דכ' אלה תעשו לה' במועדיכם.
ב. דכ' ביומו וילפי' שאם עבר היו ולא הביאם אינו חייב באחריותן.
ג. כיון דהוו קרבנות חובה, ובקרבנות חובה אין חייב באחריותן.
ד. הלכה למשה מסיני.

א. עלות השחר.
ב. חצות הלילה.
ג. סוף האשמורה הראשונה.
ד. נץ החמה.

א. שהוא סיני ועוקר הרים.
ב. שיש לו תורה וגדולה במקום אחד.
ג. שיש בו תורה ויראת חטא וגמילות חסדים.
ד. שיודע מקרא משנה הלכה ואגדה.

א. שלא הי' בהם עוון כלל ואפי' עבירה קלה שאדם דש בעקביו.
ב. שהיו יודעים כל התורה כולה כנתינתה מסיני.
ג. שלא הי' בהם דיין שלקח שוחד.
ד. שלא נחלקו בשום דבר.

א. מה בהמה טמאה אסורה באכילה ואינה קדושה אף טריפה כן.
ב. מה בהמה טמאה לא קרבה ואינה קדושה אף טריפה כן.
ג. מה בהמה טמאה פסול הגוף ואינה קדושה אף טריפה כן.
ד. הלכה למשה מסיני.