yeshiva.org.il


גמרא נידה תוס' - מבחן תוס' דפים ב'-ט"ז

מקורות ללימוד לפני המבחן:
תוספות על מסכת נידה, דפים ב'-ט"ז

א. מודה שמאי בכה"ג דמטמאה קדשים וטהרות מעל"ע.
ב. כיון דדם לפניך אמרי' דעכשיו הרגישה ולאו אדעתא ואינה מטמאה אלא מעכשיו.
ג. מודה שמאי דמטמאה בכה"ג אפי' חולין מעל"ע.
ד. אינה מטמאה אלא מכאן ולהבא משום לא פלוג רבנן.

א. עיקר החידוש הוא בדברי רשב"ג שם.
ב. עיקר החידוש הוא ברישא דברייתא דטהור אע"ג דהוה ברה"י.
ג. דאע"ג דהוה רק קרוב לודאי ואינו ודאי גמור מ"מ טמא.
ד. דאע"ג דהוה רק פלגא ופלגא מ"מ טמא אפי' ברה"ר.

א. דבמתני' תני רק הנהו דאין קפידא בראייתם כגון נדה ויושבת על דם טוהר.
ב. משום דס"ל לתנא דמתני' שיש להן חיוב לבדוק עצמן.
ג. דכיון דאם יראו ג"פ כבר אינן מסולקות לא הוה מילתא דפסיקא.
ד. משום דלא הוה זמן מסויים וכל אחת מגעת לפרקה בזמן אחר.

א. הכא איירי לענין הרהור ומה שאמרו שם שרובן כשרים היינו לענין גניבה.
ב. הכא איירי לענין הרהור ומה שאמרו שם שרובן כשרים היינו לענין שפיכות דמים.
ג. הכא איירי ברוכבים על הגמלים והתם איירי בנותנים סחורה על הגמלים.
ד. הכא איירי בגמלים שעוסקים בזה לסחורה והתם איירי שאין עוסקים בזה לסחורה.

א. לכו"ע אם הניחה בחזקת טהורה מותרת.
ב. לכו"ע בכל גווני מותרת ואפי' בלא שהתה ז' ימים.
ג. בשהתה ז' ימים אחר וסתה, ואליבא דמ"ד וסתות דרבנן.
ד. לכו"ע מותרת בשהתה אחר ז' ימים.