yeshiva.org.il


גמרא עירובין מבחן דפים מ"ח - ס"א

מקורות ללימוד לפני המבחן:
גמרא ורש"י על מסכת עירובין, דפים מ"ח-ס"א

א. תלוי: בכל אדם באמה דידי', ואם הוא ננס באבריו באמה של הקדש.
ב. בכל גווני באמת הקדש.
ג. בכל גווני באמה דידי'.
ד. איבעיא דלא איפשטא.

א. לכו"ע לא הוה עירוב.
ב. לכו"ע הוה עירוב.
ג. מחלוקת: לבית שמאי לא הוה עירוב ולבית הלל הוה עירוב.
ד. מחלוקת: לרב יהודה אמר שמואל לא הוה עירוב ולרב חנינא הוה עירוב.

א. לכו"ע יכול.
ב. לכו"ע אינו יכול.
ג. מחלוקת: לשמואל אינו יכול ולרבה יכול.
ד. מעיקר הדין יכול, אך לכתחילה לא יעשו כן.

א. שאני מעשר דאיתי' לחצאין.
ב. הא דאמרי' כל שאינו בזה אחר זה הוא רק בחולין.
ג. תנא דהאי ברייתא פליג וס"ל דאף כל שאינו בזה אחר זה ישנו בב"א.
ד. ס"ל להאי תנא דמעשר נמי לא בעי' דוקא אחד מעשרה ונותן כמה שרוצה.

א. ס"ל דאף במגרשי הלווים שמשם ילפי' גז"ש היו אמות עגולות.
ב. הלכה למשה מסיני.
ג. ילפי' גז"ש מקרא דמדותם מחוץ לעיר, והתם כתיב זה יהי' וילפי' דרק לזה אתה נותן פיאות.
ד. מסברא דכיון דילפי' דעד אלפים אמה הרי אין לך בו אלא חידושו.

א. התם איירי במודד.
ב. הכא איירי בעומד בתוך אמה הב' והתם מיירי שיצא אמה הב' ועומד באמה הג'.
ג. תרי תנאי ואליבא דר"א.
ד. הכא איירי ביצא בשוגג והתם איירי ביצא במזיד.

א. שהיו חוזרין השמועה באותו לשון שהיו שומעין מרבן.
ב. שהיו מדברים בדרך כבוד זה לזה.
ג. שהיו חוזרים הרבה על תלמודם.
ד. שהיו מלמדים לאחרים.

א. שמלמד תורה לאחרים.
ב. שאינו נלאה מלחזור על לימודו.
ג. שאין לו גסות הרוח.
ד. שמבין דבר מתוך דבר.

א. לתת טעם בדבריו ולא יאמר לו כך שמעתי והבן הטעם מעצמך.
ב. לחזור על דבריו אפי' מאה פעמים.
ג. לכבדו.
ד. שלא יכעוס עליו כשאינו מבין את תלמודו.

א. לכו"ע בכל גווני מן היתר.
ב. לכו"ע בכל גווני מן הקשת.
ג. מחלוקת: לרבה בר רב הונא מן היתר ולרבא בר"י דרבב"ה מן הקשת.
ד. יש בין היתר לקשת אלפיים אמה לכו"ע מן היתר, יותר מזה לרבב"ה מן הקשת ולרבא מן היתר.

א. בשרשין בימות החמה.
ב. בעלין בימות הגשמים.
ג. בשרשין בין בימות החמה בין בימות הגשמים.
ד. בעלין בין בימות החמה בין בימות הגשמים.

א. לכו"ע בין אליבא דרבנן ובין אליבא דרבי מאיר.
ב. מחלוקת: לרב הונא אליבא דרבנן ולחייא בר רב אליבא דרבי מאיר.
ג. לכו"ע אליבא דרבנן.
ד. לכו"ע אליבא דר' מאיר.

א. תנא דברייתא פליג על תנא דמתני'.
ב. מתני' איירי בניחא תשמישתי' וברייתא איירי בלא ניחא תשמישתי'.
ג. תבא דברייתא איירי באופן שאינו יכול להבליעו כגון שאין עמו כלונסות.
ד. הא דקאמר תנא דברייתא אומדו והולך לו כוונתו שמבליעו וחוזר למדתו.

א. לכו"ע מבליעו וחוזר למדתו.
ב. לכו"ע אומדו והולך לו.
ג. מחלוקת: ללישנא קמא אליבא דרבא מבליעו וחוזר למדתו וללי"ב אליבא דרבא אומדו והולך לו.
ד. מחלוקת: ללישנא קמא אליבא דרבא מודדו מדידה יפה וללי"ב אליבא דרבא אומדו והולך לו.

א. עד שיעור שאפשר לתלות במתיחת החבל.
ב. עד כ' אמה יותר מחבירו.
ג. עד י' אמה יותר מחבירו.
ד. אפי' שיעור מרובה ובלבד שלא ירבה יותר ממדת העיר באלכסונא.

א. מחלוקת: לרבנן לארכה ולרבי עקיבא לרחבה.
ב. מחלוקת: ללישנא קמא לארכה וללישנא בתרא לארכה ולרחבה.
ג. לכו"ע לארכה.
ד. לכו"ע לרחבה.

א. לכו"ע רצו מערבין אחד רצו מערבין שנים.
ב. לכו"ע מערבין אחד.
ג. לכו"ע מערבין שנים.
ד. מחלוקת: לרב יהודה אמר שמואל מערבין שנים ולרב נחמן אמר שמואל מערבין אחד.

א. בכל גווני אינו מהלך בכל העיר כולה.
ב. בכל גווני מהלך בכל העיר כולה.
ג. בכל גווני מהלך בכל העיר רק עד אלפים אמה.
ד. תלוי: כלתה מדתו בסוף העיר מהלך את כולה, כלתה בחצי העיר אין לו אלא חצי העיר.

א. בכל גווני כ"א מודד מפתח ביתו.
ב. בכל גווני משפת הנחל.
ג. תלוי: אם יש לפני' דקה ארבע אמות משפת הנחל, ואם לאו כל אחד מפתח ביתו.
ד. תלוי: אם יש לפני' דקה ארבעה טפחים משפת הנחל, ואם לאו כל אחד מפתח ביתו.

א. מחלוקת: לרבנן מחוץ לעיר ולרבי עקיבא ממקום עירובו.
ב. לרבי עקיבא ממקום עירובו, ולרבנן מחלוקת: לרב יהודה ממקום עירובו ולר"א מחוץ לעיר.
ג. מחלוקת: לרב יהודה ממקום עירובו ולר"א מחוץ לעיר.
ד. לכו"ע ממקום עירובו.