yeshiva.org.il


גמרא עירובין מבחן דפים ס"ב - ע"ה

מקורות ללימוד לפני המבחן:
גמרא ורש"י על מסכת עירובין, דפים ס"ב-ע"ה

א. בפחות משוה פרוטה.
ב. שלא עשו קנין על השכירות.
ג. שאין לו רשות למלאות החצר בספסלין וקתידראות.
ד. שלא כתבו שטר לראי' על השכירות.

א. הלכה לא דרשי' בפירקא ומורין כן, מנהג אי עבדו לא מחי', נהגו שכן נשתרש בין המון העם.
ב. הלכה דרשי' בפירקא, מנהג לא דרשי' ומורין כן, נהגו אי עבדו הכי לא מחינן.
ג. הלכה מורין כן לכולן, מנהג מורין כן לתלמידי הרב שאמר דין זה, נהגו מורין כן לת"ח.
ד. הלכה בכל גווני מורין כן, מנהג רק שלא בשעת הדחק, נהגו סומכין על דיעה זו רק כסניף.

א. בכל גווני מותר.
ב. בכל גווני אסור.
ג. תלוי: אם רואהו סתם מותר ואם מחמת שאלה שנתעוררה עליו אסור.
ד. תלוי: שלא בפני רבו מותר, בפני רבו אסור.

א. בשתה רביעית יין ובמהלך.
ב. בשתה רביעית יין וברכוב.
ג. בשתה אפי' יותר מרביעית יין ובמהלך.
ד. בשתה אפי' יותר מרביעית יין וברכוב.

א. לכו"ע אסור.
ב. לכו"ע מותר.
ג. מחלוקת: לרב חנינא אסור ולר' יוחנן ולרב ששת מותר.
ד. איבעיא דלא איפשטא.

א. אליבא דר' מאיר בלבד.
ב. אליבא דר"א בן יעקב ואליבא דרבי עקיבא.
ג. אליבא דר"א בן יעקב ואליבא דרבנן.
ד. אליבא דרבי עקיבא בלבד.

א. לכו"ע לא נאמר באופן זה.
ב. לכו"ע נאמר באופן זה.
ג. מחלוקת: לאביי נאמר באופן זה ולרבא לא נאמר באופן זה.
ד. איבעיא דלא איפשטא.

א. מחלוקת: למ"ד אין ביטול רשות מחצר לחצר לא מהני ולמ"ד יש ביטול מהני.
ב. מחלוקת: למ"ד אין ביטול רשות מחצר לחצר לא מהני ולמ"ד יש ביטול איבעיא דלא איפשטא.
ג. לכו"ע לא מהני.
ד. לכו"ע מהני.

א. לכו"ע אוסר.
ב. לכו"ע אינו אוסר.
ג. מחלוקת: לרב נחמן אוסר ולרבה ולרב יוסף אינו אוסר.
ד. תלוי: אם הוא ישראל אוסר, ואם הוא נכרי אינו אוסר.

א. לכו"ע טמאים.
ב. לכו"ע טהורים.
ג. מחלוקת: לבית שמאי טמאים ולבית הלל טהורים.
ד. תלוי: מדאורייתא טהורים ומדרבנן טמאים.

א. לכו"ע לכל דיני התורה.
ב. לכו"ע לענין ביטול רשות.
ג. לכו"ע לענין עדות.
ד. מחלוקת: לרב נחמן בר יצחק לענין ביטול רשות ולרב אשי לכל דיני התורה.

א. לכו"ע מבטל.
ב. לכו"ע אינו מבטל.
ג. מחלוקת: לרב נחמן מבטל והני דבי שמואל ס"ל דאין מבטל.
ד. תלוי: אם הוא יורש יחיד לכו"ע מבטל, ואם יש כמה יורשין לכו"ע אין אחד מהן יכול לבטל.

א. רב תנא הוא ופליג.
ב. התם איירי בעירובי חצירות והכא איירי בשיתופי מבואות.
ג. התם איירי בגבו מתחילה לשם עירוב ונתמלא הכלי משא"כ הכא דלאו לשם שיתוף הונח בכלי.
ד. התם איירי בחצר שבין ב' מבואות והכא איירי בשיתוף של מבוי אחד.

א. לכו"ע לא פסל.
ב. לכו"ע פסל את היין.
ג. מחלוקת: לרבנן לא פסל את היין ולרבי יוחנן בן נורי פסל את היין.
ד. תלוי: מדאורייתא לא פסל את היין ומדרבנן פסלו.

א. לכו"ע במחיצה.
ב. לכו"ע במסיפס.
ג. מחלוקת: לחד לישנא רק במחיצה ולחד לישנא רק במסיפס.
ד. מחלוקת: לחד לישנא רק במסיפס ולחד לישנא בין במסיפס ובין במחיצה.

א. בבית אביהן.
ב. כל אחד בביתו.
ג. למ"ד מקום לינה גורם אפי' בבית אביהן ולמ"ד מקום פיתא גורם כל אחד בביתו.
ד. למ"ד מקום לינה גורם דוקא בבית אביהן ולמ"ד מקום פיתא גורם כל אחד בביתו.

א. מחלוקת: לת"ק ולר"י בן בתירא נמשכין ולר"י בן בבא אין נמשכין.
ב. מחלוקת: לת"ק נמשכין לר"י בן בתירא אין נמשכין ולר"י בן בבא איבעיא דלא איפשטא.
ג. לכו"ע נמשכין.
ד. לכו"ע אין נמשכין.

א. משום דחייש שמא יעבירו השיתוף דרך פתחים שביניהן.
ב. משום דס"ל אין מבוי ניתר בלחי וקורה עד שיהו בתים וחצירות פתוחין לתוכו.
ג. משום דס"ל דאם איירי בפתוחות זו לזו סומכין על עירוב במקום שיתוף.
ד. משום דס"ל דאם איירי בפתוחות זו לזו אין סומכין על שיתוף במקום עירוב.

א. לכו"ע ניתר.
ב. לכו"ע אינו ניתר.
ג. מחלוקת: לרב אינו ניתר ולשמואל לחד מ"ד ניתר ולחד מ"ד אינו ניתר.
ד. מחלוקת: לרב ולשמואל אינו ניתר ולרבי יוחנן ניתר.

א. מחלוקת: לת"ק ולרבנן בתראי אינה אוסרת ולרבי עקיבא אוסרת.
ב. מחלוקת: לת"ק אינה אוסרת ולרבי עקיבא אוסרת ולרבנן בתראי איבעיא דלא איפשטא.
ג. לכו"ע אוסרת.
ד. לכו"ע אינה אוסרת.