yeshiva.org.il


גמרא פסחים מבחן דפים ס"ב - ע"ו

מקורות ללימוד לפני המבחן:
גמרא ורש"י על מסכת פסחים, דפים ס"ב- ע"ו

א. תלוי: נטמא חלב ובשר קיים זורק, נטמא בשר וחלב קיים אינו זורק.
ב. תלוי: מדאורייתא זורק ומדרבנן אינו זורק.
ג. בכל גווני זורק.
ד. בכל גווני אינו זורק.

א. שאם פיגל בהקטרת קומץ ולא בהקטרת לבונה או להיפך הוה פיגול.
ב. שאם פיגל בשחיטה ולא פיגל בזריקה הולכה וקבלה הוה פיגול.
ג. שאם פיגל בהולכה ולא פיגל בקבלה הוה פיגול.
ד. שאם פיגל באחד מן העבודות ע"מ לאוכל חצי כזית חוץ לזמנו הוה פיגול.

א. לכו"ע קדוש.
ב. לכו"ע אינו קדוש.
ג. מחלוקת: לר' יוחנן קדוש ולריש לקיש אינו קדוש.
ד. תלוי: מדאורייתא אינו קדוש ומדרבנן קדוש.

א. דינו כשלמים.
ב. דינו כעולה.
ג. דינו כקדשים קלים.
ד. מחלוקת: לתנא דמתני' דינו כקרבן שלא בזמנו ולר' חייא בר גמדא דינו כשלמים.

א. לרב חסדא שלא ברצון רבי אליעזר ולרב אשי שלא ברצון מאן דס"ל שלא הותר שבות במקדש.
ב. לרב חסדא שלא ברצון רבי אליעזר ולרב אשי שלא ברצון רבי נתן.
ג. לכו"ע שלא ברצון רבי אליעזר.
ד. לכו"ע שלא ברצון רבי נתן.

א. דכ' בי' במועדו וילפי' במועדו ואפי' בשבת.
ב. ילפי' גזירה שוה מהקרבת הפסח.
ג. דכ' עולת שבת בשבתו על עולת התמיד דמשמע דתמיד נמי דוחה.
ד. הלכה למשה מסיני.

א. דכ' בי' במועדו וילפי' במועדו ואפי' בטומאה.
ב. ילפי' גזירה שוה מפסח.
ג. עשה דקרן תמיד דוחה לא תעשה דטומאה.
ד. הלכה למשה מסיני.

א. דכ' איש כי יהי' טמא לנפש וילפי' איש נדחה לפסח שני ואין ציבור נדחין לפסח שני.
ב. ילפי' מקרא דוישלחו מן המחנה שיש שעה שאין טמאי מתים משתלחין וזהו פסח הבא בטומאה.
ג. ילפי' מגזירה שוה מתמיד.
ד. הלכה למשה מסיני.

א. לכו"ע על ימות המשיח.
ב. לכו"ע על עוה"ב.
ג. לכו"ע בין על ימות המשיח ובין על עוה"ב.
ד. מחלוקת: לרב חסדא על ימות המשיח ולשמואל על עוה"ב.

א. מתני' דידן אליבא דרבי יהושע ומתני' דעירובין אליבא דרבי אליעזר.
ב. לכו"ע הכא בלחה והתם ביבשה.
ג. לחד מ"ד הכא בכלי והתם ביד ולחד מ"ד הכא רבי יהושע והתם רבי אליעזר.
ד. לחד מ"ד הכא בכלי והתם ביד ולחד מ"ד הכא בלחה והתם ביבשה.

א. כיון דגברא לא חזי לא רמי חיובא עלי'.
ב. כיון דאם כל הציבור טמאין אין מזין יחיד נמי פטור.
ג. ס"ל דשוחטין וזורקין על טמא מת בשביעי שלו והזאה בעי' רק לאכילת הפסח ואכילה לא מעכבא.
ד. כיון דאפשר לעשותו מערב שבת אין דוחה שבת.

א. בכל גווני איכא.
ב. בכל גווני ליכא.
ג. תלוי: בעצמות הראש איכא, ובשאר הגוף ליכא.
ד. איבעיא דלא איפשטא.

א. דכ' וחגותם אותו חג לה' שבעת ימים והלא בחג הסוכות איכא ח' ימים ומכאן דאין דוחה שבת.
ב. כיון דליכא קרא לרבויי דדוחה שבת ממילא אינה דוחה.
ג. מסברא כיון דאפשר להביאה לאחר שבת.
ד. הלכה למשה מסיני.

א. משום דבלילי יו"ט הראשון אין במה לשמוח דשלמים שנשחטו בעיו"ט אין יוצא בהן ידי שמחה.
ב. משום דלילי יו"ט האחרון יש שמחה לפניהם משא"כ לילי יו"ט הראשון שאיןשמחה לפניהם.
ג. עיקר השמחה היא ע"י קיום מצות ד' מינים דכ' בהו ושמחתם וזה עדיין לא שייך בלילה הראשון.
ד. הלכה למשה מסיני.

א. בכל גווני חייב.
ב. בכל גווני פטור.
ג. תלוי: חולין לשם פסח פטור, בעלי מומין לשם פסח חייב.
ד. איבעיא דלא איפשטא.

א. בכל גווני כשר.
ב. בכל גווני פסול.
ג. תלוי: מדאורייתא כשר ומדרבנן פסול.
ד. תלוי: ניתק לרעיה כשר לא ניתק לרעיה פסול.

א. כיון דתני נחתך ממנו אבר תני נמי הא ואין הכי נמי אין בזה חידוש.
ב. איירי ששלקו במחובר.
ג. שאפי' שלקו לשם פסח אין בכך כלום.
ד. שאפי' נשלק מעצמו והוא רצה לצלותו אין בכך כלום.

א. בגחלים של עץ.
ב. בגחלים של מתכת.
ג. בין בגחלים של עץ ובין בגחלים של מתכת.
ד. איבעיא דלא איפשטא.

א. כיון דתתאה גבר ומבשל רק כדי קליפה לכן סגי בקילוף.
ב. לכו"ע כיון דעילאה גבר, צריך רק להוריד החלק העליון.
ג. לכו"ע שאני סיכה דמשהו בעלמא הוא.
ד. מחלוקת: לרב כיון דעילאה גבר ולשמואל שאני סיכה דמשהו בעלמא הוא.

א. לכו"ע מפני תערובת גופים.
ב. לכו"ע מפני תערובת טעמים.
ג. מחלוקת: לרב מפני תערובת טעמים וללוי מפני תערובת גופים.
ד. לכו"ע מפני תערובת גופים ותערובת טעמים.