yeshiva.org.il


גמרא שקלים מבחן

מקורות ללימוד לפני המבחן:
מסכת שקלים בתלמוד ירושלמי

א. בין לת"ק ובין לרשב"ג.
ב. אליבא דת"ק דס"ל דשואלין בהלכות הפסח קודם הפסח ל' יום.
ג. אליבא דרשב"ג דס"ל דשואלין בהלכות הפסח קודם לכן ב' שבתות.
ד. איבעיא דלא איפשטא.

א. מסברא כיון דיש כח ביד חכמים לעקור דבר מן התורה כ"ש שיכולים להוציא ממון מבעליו.
ב. דכ' וכל אשר לא יבא לשלשת הימים בעצת השרים והזקנים יחרם כל רכושו.
ג. כיון דכל הקונה חפץ בקנין קונה ע"ד חכמים משו"ה יש להם כח לעקור הקנין.
ד. הלכה למשה מסיני.

א. תלוי: אם הביאו ב' שערות תובעין, ואם לאו אין תובעין.
ב. תלוי: קטנים כהנים תובעין, ישראלים אין תובעין.
ג. בכל גווני תובעין.
ד. בכל גווני אין תובעין.

א. לכו"ע מדאורייתא.
ב. לכו"ע מדרבנן.
ג. מחלוקת: לר' אלעזר מדאורייתא ולר' יוחנן מדרבנן.
ד. איבעיא דלא איפשטא.

א. לכו"ע מחלוקת: לבית שמאי נדבה ולבית הלל חולין.
ב. לכו"ע נדבה.
ג. לכו"ע חולין.
ד. מחלוקת: לר' יוסי בשם ר' לעזר לכו"ע נדבה ולר' ביבא בשם ר"א לכו"ע חולין.

א. מחלוקת: לר' יוחנן יוליכם לים המלח ולר' לעזר ולתנא דמתני' יפלו לנדבה.
ב. מחלוקת: לר' יוחנן יוליכם לים המלח ולר' לעזר יפלו לנדבה.
ג. לכו"ע יוליכם לים המלח.
ד. לכו"ע יפלו לנדבה.

א. מחלוקת: לתנא דמתני' יתנו המעות ליורשיו ולרב אידי יחזירו המעות להנותנים.
ב. לכו"ע אם אפשר מחזירין אותן להנותנים ואם לאו יניחו אותם לצורך מתים אחרים.
ג. לכו"ע יתנו המעות ליורשיו.
ד. לכו"ע יבנו לו נפש על קברו ויעשה לו זילוף ע"ג מיטתו.

א. יראה בעל שמועה כאילו עומד לנגדו.
ב. מביא גאולה לעולם.
ג. שפתותיו של בעל השמועה דובבות בקבר.
ד. יש לו חלק לעוה"ב.

א. תלוי: בשל שביעית יוצאין, ובשל קונדיטין אין יוצאין.
ב. בשניהם אין יוצאין.
ג. בשניהם יוצאין.
ד. איבעיא דלא איפשטא.

א. שתפילתו נשמעת.
ב. שאויביו נופלים תחתיו.
ג. שלא תמוש התורה מזרעו וזרע זרעו עד עולם.
ד. שבן עוה"ב הוא.

א. לכו"ע אליבא דר' ישמעאל.
ב. לכו"ע אליבא דרבנן.
ג. לחד אמורא אליבא דרבי ישמעאל ולר' יוסה לדברי הכל.
ד. לחד אמורא אליבא דר' ישמעאל ולר' יוסה רק אליבא דרבנן ולא אליבא דר' ישמעאל.

א. מחלוקת: לר' יוסי בי רב חנינה פסולה ולר' יהושע בן לוי כשירה.
ב. לכו"ע פסולה.
ג. לכו"ע כשירה.
ד. לכו"ע כשירה ועולה למזבח אך צריך להקטיר עוד קטורת.

א. לכו"ע במקדיש.
ב. לכו"ע במקדיש עדרו.
ג. לכו"ע בין במקדיש נכסיו ובין במקדיש עדרו.
ד. לרב זעירא בשם רב במקדיש נכסיו, לרבי בא בשם רב במקדיש עדרו, ולרבי יוחנן בשניהם.

א. משום שכתב את כל התורה.
ב. משום שהי' מנהיג ישראל.
ג. שכשם שהי' סופר בדברי תורה כך הי' סופר בדברי חכמים.
ד. משום שמנה את כל ישראל.

א. מסברא שכל מי שיותר קרוב אליו מדקדקים עמו יותר.
ב. לרב אחא דכ' וסביביו נשערה מאוד ולר' יוסי דכ' ונורא הוא על כל סביביו.
ג. לכו"ע דכ' וסביביו נשערה מאוד.
ד. מהא דחזי' שהקפיד הקב"ה על משה רבינו על שהכה את הסלע.

א. שמלמד תורה לבני עניים שאין להם מי שילמדם.
ב. שהוא מסתכל במצות צדקה איך לעשותה בכדי למנוע מהעני פחיתות כבוד.
ג. שנותן צדקה לעניים יותר מכפי יכולתו.
ד. שנותן לעני שירד מנכסיו עבד לרוץ לפניו וסוס לרכב עליו.

א. בכל גווני אין מושחין.
ב. בכל גווני מושחין.
ג. תלוי: מלך בן מלך מושחין רק מפני המחלוקת, וכ"ג בן כ"ג בכל גווני מושחין.
ד. תלוי: מלך בן מלך מושחין רק מפני המחלוקת, וכ"ג בן כ"ג בכל גווני אין מושחין.

א. לכו"ע כנגד הי"ג שערים שהיו שם.
ב. לכו"ע כנגד הי"ג מקומות שפרצו היונים וחזרו וגדרום.
ג. לאבא יוסה בן יוחנן כנגד הי"ג שערים שהיו שם ולרבנן כנגד הי"ג מקומות שפרצו היונים וחזרו וגדרום.
ד. בכל היכן שירצה ובתנאי שיהי' בעזרת כהנים.

א. צריך להניחו דכ' ונתת על השולחן לחם פנים לפני תמיד.
ב. אין צריך להניחו כיון שהוא פסול.
ג. מדאורייתא צריך להניחו ומדרבנן אין צריך שמא יבואו להכשיר את הפסול.
ד. איבעיא דלא איפשטא.

א. במתנדב זהב סתם.
ב. במתנדב מטבע זהב.
ג. במתנדב מזלג של זהב.
ד. במתנדב דינר של זהב.

א. לכו"ע טעון עיבור צורה.
ב. לכו"ע אין טעון עיבור צורה.
ג. מחלוקת: לר' לעזר בשם ר' הושעיא טעון עיבור צורה ולר' יוסי אין טעון עיבור צורה.
ד. תלוי: מדאורייתא אין צריך ומדרבנן צריך.

א. דכ' איש איש ודרשי' שאף הנכרי נודר ונודב כישראל.
ב. מסברא.
ג. הלכה למשה מסיני.
ד. מעיקר הדין אין מקבלין מהן ורק משום דרכי שלום לוקחין מהן, והוא מדרבנן.

א. לכו"ע חוצה אותה ואח"כ מקדשה.
ב. לכו"ע חוצה אותה לאחר שמקדשה.
ג. מחלוקת: לרבי יוחנן חוצה אותה ואח"כ מקדשה ולרשב"ל מקדשה ואח"כ חוצה אותה.
ד. איך שירצה יכול לעשות ואין נ"מ בזה.

א. משום ששם היו באין הזבין לקנות את קרבנותיהן.
ב. משום שקצרן של נכרים היה שם.
ג. משום שהיו דרים שם רק נכרים.
ד. שלשם היו מביאים הפסולת של ירושלים וחיישי' שמא הי' שם כזית נבילה שבא במגע עם הרוקין הנמצאים שם.

א. לכו"ע קדוש.
ב. לכו"ע אינו קדוש.
ג. תלוי: אם ידע שאין להקדיש בזמן הזה והקדיש אינו קדוש, ואם לא ידע קדוש.
ד. איבעיא דלא איפשטא.