yeshiva.org.il


גמרא יבמות מבחנים דפים לב-מו

מקורות ללימוד לפני המבחן:
מסכת יבמות דפים לב-מו;כולל שאלות על תוס'

א. אשת איש ונעשית חמותו.
ב. נשא אחיו (שמת אח"כ) את אשתו ואח"כ נשא הוא את אחותה.
ג. נשא הוא את אשתו ואח"כ נשא אחיו את אחותה ואח"כ מת אחיו.
ד. חמותו ונעשית אשת איש.

א. איסור כולל, איסור מוסיף, איסור בת אחת.
ב. איסור כולל, איסור בת אחת, איסור מוסיף.
ג. איסור בת אחת, איסור מוסיף, איסור כולל.
ד. איסור מוסיף, איסור בת אחת, איסור כולל.

א. איסור הנאה חל, משום דהוי איסור מוסיף.
ב. איסור הנאה חל, משום דהוי איסור כולל.
ג. איסור הנאה אינו חל, דבכה"ג לכו"ע אין איסור חל על איסור.
ד. איסור הנאה אינו חל, משום דהוי רק איסור כולל ולא איסור מוסיף.

א. דכו"ע מודים דביאת מעוברת לאו שמה ביאה.
ב. דחיישינן שמא אין הולד בן קיימא, וביאת מעוברת לא שמה ביאה לריש לקיש.
ג. דחיישינן שמא הולד בן קיימא ואינו פוטר עד שיצא לאויר העולם.
ד. מדרבנן שמא יאמרו דיבמה נשאת לשוק בלא חליצה.

א. מהני לכו"ע, כיון שהזכיר בשטר לשון ירושה.
ב. מהני לכו"ע כיון שהזכיר בשטר לשון מתנה.
ג. לא מהני לכו"ע עד שיזכיר לשון מתנה בלבד.
ד. לר' יוחנן קנו כולם כיון שהזכיר בשטר לשון מתנה, לר"ל לא מהני עד שיזכיר מתנה לכל אחד ואחד.

א. לא עשו תקנה ואסורה לו לעולם לכו"ע.
ב. עשו תקנה וסגי להפרישה בלי גט ואחרי שתלד יכנסנה.
ג. לר' מאיר אסורה לו עולמית ולחכמים מותרת לו אח"כ.
ד. לכתחילה אסורה לו ואם כנס אינו מוציא.

א. הנכסים בחזקת הספק ובני יבם הוי המוציא מחבירו וכו' ואין להם כלום.
ב. החלק שמודים לספק מקבל הספק, ועל כל השאר אמרינן ממון המוטל בספק יחלוקו.
ג. הנכסים בחזקת בני יבם, ולספק אין כלום דהמוציא מחבירו עליו הראיה.
ד. הוי ממון המוטל בספק וחולקין.

א. ממון המוטל בספק חולקין.
ב. הנכסים בחזקת בני היבם ואין לספק כלום, מדין המוציא מחבירו וכו'.
ג. הנכסים בחזקת הספק, ואין לבני היבם כלום מדין המוציא מחבירו וכו'.
ד. חצי הנכסים שייכים לבני יבם, שליש להספק, וחלק ששית חולקין ביניהם.

א. הנכסים בחזקתן.
ב. כל הנכסים בחזקת הבעל חוב, דשטר העומד לגבות כגבוי דמי.
ג. יחלוקו, דאף שס"ל כגבוי דמי, מ"מ אינו ודאי יותר מן היורשים כי השטר יוצא על הבן ולא על האב.
ד. הנכסים בחזקת היורשים, ואין לבע"ח כלום מדין המוציא מחבירו וכו'.

א. שעל הבי"ד להכירם באופן אישי ולדעת שהחולץ הוא אחי המת.
ב. ב פליגי רב אחא ורבינא אי בעדים או אפי' קרוב ואשה נאמנים, והלכתא דנאמנים, משום דגילוי מילתא הוא.
ג. דוקא ע"י עדים כשרים, ולא פסולים.
ד. שעל הבי"ד לאיים על החולץ דאם הוא משקר ייענש בלטותא דרבנן.

א. נוטל פי שנים גם בירושת האב, דדינו כבכור.
ב. אינו נוטל בירושה יותר משאר האחין, דיקים על שם אחיו כתיב ולא על שם אביו.
ג. דין זה לא מוזכר בגמ', וממון המוטל בספק חולקין.
ד. נוטל חלקו כשאר האחין, וחלק בכורה חולקין מדין ממון המוטל בספק.

א. אסור, כיון דאזלא בהדה לבי דינא, דינה כחלוצה ולכן צרתה אסורה מדרבנן.
ב. אסורה על החולץ מה"ת, דדינה כאשת אחיו שלא במקום מצוה.
ג. מותרת, כיון דלא אזלא בהדה לבי דינה לא גזרו בה רבנן.
ד. מותרת, דלא גזרו שניות בחלוצה.

א. יש לה מזונות משל יבם.
ב. יש לה מזונות משל בעל.
ג. ג' חודשים יש לה מזונות משל בעל, מכאן ואילך משל יבם.
ד. משל יבם אין לה, וג' חודשים יש לה משל בעל, מכאן ואילך פליגי רב אחא ורבינא והלכתא דלית ליה.

א. שמא יחזרו לסורם.
ב. לשמואל להבחין בין זרע שנזרע בקדושה לנזרע שלא בקדושה, לרבא לשמא ייבם אשת אחיו מאמו.
ג. כדי שלא יאמרו באנו מקדושה חמורה לקדושה קלה.
ד. משום לא פלוג, צריכים להמתין, אף שלא שייך כאן החשש להבחין בין זרע ראשון לזרע שני.

א. לא מקבלים טומאה אא"כ התקינם לנר או למיתוח.
ב. מקבלים טומאה כיון שסתמן עומדים לנר או למיתוח.
ג. לאביי, בקתייהו טמאין אף בלי תיקון, לרב פפא באלימתא טמאין, וקטינתא טהורין בלי תיקון.
ד. לאביי, בקתייהו טהורין בלי תיקון, לרב פפא באלימתא טהורין וקטינתא טמאין אף בלי תיקון.

א. פליגי רק לענין איבול, דלר' יוסי אסור ליארס בימי אבל, אבל לענין דיני הבחנה לא פליגי.
ב. אין מחלוקת ביניהם, אלא שבא להוסיף דין איבול, ור' יהודה מודה לו בזה.
ג. פליגי לענין הבחנה, דלר' יוסי אין דין הבחנה, ולר' יהודה צריכין להמתין ג' חדשים.
ד. פליגי לענין הבחנה, דלר' יוסי נשואה אסורה ליארס, ולר' יהודה מותר.

א. חולצת ולא מתייבמת.
ב. פטורה מן החליצה ומן הייבום.
ג. או חולצת או מתייבמת.
ד. לר' יוחנן חולצת ולא מתייבמת ולרב כהנא אף מתייבמת.

א. הולד ממזר, דלא גרע מישראל שבא עליה.
ב. הולד כשר, אפי' אם היה חציו עבד וחציו בן חורין.
ג. הולד כשר, דוקא בכולו עבד, אבל בחציו עבד וחציו בן חורין הולד ממזר בגלל חציו בן חורין.
ד. מן התורה הולד כשר, אבל הוי ממזר דרבנן.

א. צריכים שטר שחרור.
ב. לא צריכים שטר שחרור.
ג. מן התורה לא צריכים שטר שחרור, אבל מדרבנן אסורים עד שישתחררו בשטר.
ד. במלך ישראל צריכים שטר שחרור אבל במלך עכו"ם אין צריכים.

א. . לכו"ע מטבילין אותו בשבת, משום דנראה כמיקר.
ב. ב. לכו"ע אין מטבילין אותו בשבת, משום דבטבילה נכנס לכנפי השכינה הוי מתקן גברא.
ג. למ"ד אינו גר עד שימול ויטבול אין מטבילין אותו, ולמ"ד במילה סגי מטבילין אותו.
ד. כיון דכו"ע מודו דמילה בלא טבילה לא מהני, אין מטבילין אותו בשבת.

שאלות על תוס'
א. בשעת הנחתן ע"ג הקרקע.
ב. בשעת ההוצאה מרשות לרשות.
ג. בשעת בליעתן, דבליעתן זו הנחתן.
ד. כשעמד ברשות הרבים לכתף, דאז נחשב כאילו הניחו ע"ג קרקע.

א. לבעל ולבועל לא נאסרה, לתרומה נאסרה.
ב. לבעל לא נאסרה, לבועל ולתרומה נאסרה.
ג. אסורה לבעל ולבועל ולתרומה.
ד. אינה אסורה לא לבעל ולא לבועל ולא לתרומה.

א. דאין כופין אותו לחלוץ אם רוצה לייבם אפי' היכא שאין היבמה רוצה להתייבם.
ב. לרש"י אין כופין לחלוץ אם שניהם רוצים בייבום, לר"ת אין כופין לייבם אפי' היכא שמכוונים לשם מצוה.
ג. דאין כופין אותו לייבם, משום חשש שמא לא יכוון לשם מצוה.
ד. דאין כופין לחלוץ אפי' היכא דיש חשש שמא לא יכוונו לשם מצוה.

א. בכל מקרה רק ג' חודשים מיום מיתת בעלה.
ב. ג' חודשים מיום מיתת יבמה או חליצתו.
ג. בחליצה, מיום החליצה ג' חדשים, במיתת היבם, מיום מיתת בעלה.
ד. בחליצה, ממיתת בעלה ג' חודשים, במיתת היבם, מיום מיתת יבמה.

א. רק אם אמו מישראל, ולדון גר חבירו כשר כל גר אפי' אין אמו מישראל.
ב. פסול עד שיהא אביו ואמו מישראל, ולדון גר חבירו מספיק אם אמו מישראל.
ג. כשר לדון דיני ממונות ולא דיני נפשות.
ד. פסול לדון דיני ממונות אפי' בגר חבירו, אבל כשר לדון את הממזר.