yeshiva.org.il


גמרא יבמות מבחנים מורחב דפים כט-לד

מקורות ללימוד לפני המבחן:
מסכת יבמות דפים כט-לד

דף כט
א. כיון שעשה מאמר נקנתה לו והיא אשתו, והשניה תצא כדין אחות אשה
ב. אוי לו על אשתו, שיצטרך להוציאה, ואוי לו על אשת אחיו שלא יוכל לכנסה
ג. תשובה א' דעת בית שמאי, ותשובה ב' דעת בית הלל
ד. תשובה א' דעת רבא, ותשובה ב' דעת אביי

א. כיון שלבית שמאי מאמר קונה קנין גמור, יוצאת לשוק בגט בלבד ללא צורך בחליצה
ב. המאמר לא קונה לבית שמאי קנין גמור אלא לדחות בצרה בלבד( לפטור האחות)
ג. למסקנה חזרו בהם בית שמאי מדבריהם ומאמר לא קני כלל, וכ"ש שיצטרך חליצה
ד. כל התשובות נזכרות בגמרא

א. אין נפקא מינה לשאלה זו, כיון שאין הבדל בין נישואין לאירוסין
ב. אין נפקא מינה לשאלה זו כיון שהרי ביבמה עסקינן שצריך ביאה על מנת לקנותה
ג. נפקא מינה אם צריכה מסירה לחופה, שאם נישואין עושה א"צ חופה, ונקנית בביאה לחוד
ד. נפקא מינה ליורשה ולהיטמא לה. שאם נישואין עושה יורשה ומיטמא לה

א. אין להסיק, אפשר לבאר שמיפר בשותפות יחד עם אביה, ואז דינו כמו בנישואין
ב. אפשר להסיק שעושה נישואין, שהרי באירוסין אינו מיפר נדריה
ג. לפי בית שמאי לא מפר נדריה אע"פ שעשה בה מאמר, שאינה אשתו גמורה
ד. לאביי תשובה א' נכונה , ולרבא תשובה ב' נכונה

דף ל
א. נשוי נכרית מייבם, שהרי עליו היא לא אסורה
ב. יוצאת בלא חליצה, כיון שאסורה על אחד מהאחים- יוצאת לשוק בלא חליצה
ג. חולצת ולא מתיבמת, שגזרו חכמים דילמא תתיבם לאח שאסורה עליו
ד. לר' שמעון תשובה א' ולר' יהודה תשובה ב'

א. אין כאן ייבום, הואיל ונאסרה עליו שעה אחת- נאסרה עולמית
ב. מחלוקת במשנה אם אמרינן מיתה מפלת או נישואין מפילין
ג. זהו דין אחות אשה, שהיא אחת מט"ו עריות שפטורות מחליצה ויבום
ד. תשובות א' וג' נכונות

א. אם מת הנשוי נכרית ואח"כ גירש האח, אסורה למ"ד יש זיקה
ב. אם מת ואח"כ גירש כל שכן שמותרת, שהרי מת
ג. מת ואח"כ גירש תלוי ב'נשואין מפילין' או 'מיתה מ פלת', שהרי מת קודם שגירש
ד. כל התשובות נזכרות בגמרא

א. יתכן שאינה צרת ערוה, וצריכה חליצה להתירה לשוק, אבל אסורה להתיבם
ב. כיון שיתכן שהיא צרת ערוה פטרוה רבנן מן החליצה
ג. לרבה מותרת לשוק בלא חליצה, ולאביי חולצת ולא מתיבמת
ד. מתיבמת, כיון שבחזקת היתר ליבם עומדת אל תאסרנה מספק

א. לפי רבה מתייבמת, כיון שהיתה בחזקת היתר ליבם, אל אסרנה מספק
ב. לפי רבה פטורה מכלום, כיון שבחזקת היתר לשוק עומדת אל תאסרנה מספק
ג. מחלוקת תנאים במשנה, אם בגירושין אמרינן ספק קרוב לה
ד. לרבה חולצת ולא מתיבמת מספק, כדין ספק קידושין

דף לא
א. לא החמירו חכמים בספקות
ב. אם אתה אומר חולצת-מתיבמת, וזה איסור אשת אח שלא במקום מצוה!
ג. כך דייק רבה במשנה ללא טעם
ד. כדי שלא יאמרו צרת ערווה חולצת

א. מפולת לא שכיחא ולא גזרו חכמים ש'אם אתה אומר חולצת מתיבמת'
ב. בגירושין יחשבו שרבנן החליטו שהגט טוב ויבואו לייבם, במפולת לא יאמרו שרבנן יודעים
ג. לרבה אין הבדל, ובין גירושין ובין מפולת לא חולצת ולא מתיבמת
ד. תשובות א' וב' נזכרות בגמרא

א. ספקא דרבנן, כמו שמצאנו אצל בר שטיא שמספק הועמדה הקרקע בחזקתה
ב. ספקא דאוריתא
ג. בהוא אמינא תשובה ב' במסקנה תשובה א'
ד. בהוא אמינא תשובה א' במסקנה תשובה ב'

א. יגיד עליו רעו, תנא בקידושין והוא הדין בגירושין
ב. כיון שעל פי אביי פטורה מחליצה במקרה זה
ג. שאם אתה אומר חולצת מתייבמת, ואתי להתיר אשת אח לשוק
ד. אביי סבר שמשנתנו אליבא דבית שמאי שמתירים הצרות לאחים

א. למ"ד משום פירי ארוסה אין לה פירות
ב. כיון שהרוב מקדשים בכסף, לא תיקנו זמן לאלו שמקדשים בשטר
ג. כיון שאי אפשר, שאין שום מקום שיהיה שייך להניח את השטר
ד. כל התשובות נכונות

דף לב
א. אסורה כדין אחות אשה שנאסרה שעה אחת נאסרה עולמית, ואין חידוש בכך
ב. מותרת, כיון שנדחתה מהבית לגמרי, והחידוש שיש אחות אשה מותרת
ג. מותרת, כיון שלא אומרים 'נאסרה' בבית עם ב' אחים
ד. כל התשובות הן דיעות הנזכרות בגמרא

א. חייב משום אשת אח ומשום אחות אשה
ב. נשא חי ואח"כ נשא מת משום אשת אח, אם נשא מת ואח"כ נשא חי- משום אחות אשה
ג. לר' יוסי תשובה א' ולר' שמעון תשובה ב'
ד. מתיבמת כיון שפקע ממנה איסור אחות אשה

א. באיסור מוסיף חל, אבל ב'כולל' לא
ב. אינו חל כלל, ומ"מ במזיד נחשב רשע גמור בכך שעבר ב' איסורים
ג. בהוא אמינא תשובה א' ובמסקנה תשובה ב'
ד. מחלוקת אביי ורבא בהבנת דברי ר' יוסי

א. חייב שתים, משום זרות ומשום חילול שבת, כיון שלא הותרה שבת במקדש אלא לכהנים
ב. חייב אחת, שבת הותרה לגמרי במקדש, וחייב רק משום עבודת זר במקדש
ג. חייב שלש, משום שבת, משום זרות, ומשום זרות בשבת
ד. לר' חייא תשובה א' ולבר קפרא תשובה ב'

א. חייב שתים, אחת משום עבודה כבעל מום, ואחד משום עבודה בטומאה
ב. חייב אחת כיון שטומאה במקדש הותרה ואין כאן אלא איסור עבודה כבעל מום
ג. לר' חייא תשובה א' ולבר קפרא תשובה ב'
ד. פטור לגמרי, שלא נאמרו חיובי חטאת אלא בכהנים תמימים וטהורים

דף לג
א. נחלקו בדעת ר' יוסי לר' חייא ר' יוסי מחייב שתים באיסור כולל, ולבר קפרא מחייב אחת
ב. נחלקו בדעת ר' יוסי לר' חייא מחייב שתים באיסור בת אחת, ולבר קפרא מחייב אחת
ג. נחלקו בדעת ר' שמעון לר"ח מחייב שתים ולב"ק חייב אחת
ד. כל התשובות נזכרות בגמרא

א. שחיטת פרו של כהן גדול
ב. קבלה והולכה
ג. לרב אחא בר יעקב תשובה א' ולרב אשי אין צורך בכך
ד. לאביי תשובה א' ולרבא תשובה ב'

א. אינם חייבים כלום, כיון שהוחלפו בשוגג
ב. אינם חייבים כלום, כיון שלא היו נשואות אלא רק מקודשת
ג. חייבים על איסור אשת איש
ד. תשובות א' וב' הן מחלוקת בגמרא

א. הנשים שהוחלפו, שמא מעוברות הן בוולד ממזר
ב. קטנות שאינן ראויות לילד מפרישים כדי שלא יטעו ויחליפו
ג. כהנות שנבעלו מפרישים ולא אשת ישראל
ד. אשת איש שנבעלה לרצונה

דף לד
א. ר' מאיר שסובר שאיבור חל על איסור גם ב'מוסיף' גם ב'כולל' וגם ב'בת אחת'
ב. בית שמאי שמתירים את הצרות לאחים
ג. מדובר באוקימתא שחלו בבת אחת כל האיסורים, ור"ש מושה בכך
ד. תשובות א' וג' נזכרות בגמרא

א. אשה יכולה להתעבר מביאה ראשונה, ולא קשה כלל מתמר
ב. אין אשה מתעברת מביאה ראשונה, ותמר נבעלה קודם לכן ע"י ער ואונן
ג. אין אשה מתעברת מביאה ראשונה, ותמר מיעכה באצבע לפני הביאה
ד. בימים קדומים היתה מתעברת מביאה ראשונה, וכך נתעברה תמר, וכיום לא מתעברת

א. לר' יהודה אין טומאה כיון שחסה תורה על תכשיטי כלה, ולחכמים יש טומאה
ב. לר' יהודה אין טומאה כיון שאין אשה מתעברת מביאה ראשונה, ולחכמים יש טומאה
ג. לכולי עלמא יש טומאה מביאה ראשונה, כיון שסוף סוף נבעלה
ד. לאביי תשובה א' לרבה תשובה ב'

א. אם היתה דעתה להינשא- יכולה להתעבר
ב. בכל אופן אינה יכולה להתעבר אא"כ נבעלה לאדם במשך השנים הללו
ג. רק אם בעלה תלמיד חכם כרבא יכולה להתעבר ממנו
ד. אף תשובה אינה נכונה