yeshiva.org.il


גמרא כתובות מבחנים דפים ע-פב

מקורות ללימוד לפני המבחן:
מסכת כתובות דפים ע-פב

א. לענין נדרים לא נחשב ולענין שבת נחשב.
ב. לענין נדרים לא נחשב וכן בשבת התירו כן בדליקה, אבל בשאר מלאכות נחשב.
ג. נחשב כשליחות בין לענין שבת ובין לענין נדרים.
ד. לא נחשב כשליחות בין לענין שבת ובין לענין נדרים.

א. כי קשה לה להמנע מאכילת פירות אפי' יום אחד.
ב. כי נדר כזה א"א להפר כיון דאינו עינוי נפש.
ג. כיון דאיירי כשפירש שנודר עליה לעולם ולכן אין להמתין כלל.
ד. לרב דאיירי בסתם, ולשמואל איירי כגון שנדרה היא וקיים לה איהו.

א. בעניות בלי קצבה אבל עד י"ב חודש או רגל לא יוציא, ובעשירות ל' יום.
ב. בעניות ל' יום, ובעשירות עד הרגל.
ג. בעניות עד ג' רגלים, ובעשירות על הרגל הראשון.
ד. בעניות עד ל' יום ובעשירות בלי קצבה.

א. בחודש אחד חייב להוציא.
ב. בשנים יוציא ויתן כתובה.
ג. י"א בישראל בחודשיים ובכהנת בג' חודשים וי"א ברדופה בשנים ובאינה רדופה בג' חודשים.
ד. בשלשה חדשים יוציא ויתן כתובה.

א. ביוצאת וקלתה על ראשה לשוק.
ב. ביוצאת פרועת ראש לחצר.
ג. ביוצאת פרועת ראש לשוק.
ד. ביוצא וקלתה על ראשה מחצר לחצר דרך מבוי.

א. בדברים שבינו לבינה.
ב. בנדרי עינוי נפש.
ג. בכל הנדרים.
ד. לרב פפא בכל הנדרים, לרב אשי דוקא בנדרי עינוי נפש דדרך בנ"א להקפיד.

א. אין צריכה גט דכנסה על דעת התנאי הראשון.
ב. צריכה גט, בלי כתובה, דאין אדם עושה בעילתו בעילת זנות.
ג. צריכה גט וכתובה, דאחולי אחליה לתנאיה.
ד. צריכה גט וכתובה דאין אדם עושה בעילתו בעילת זנות.

א. שקידשה על תנאי וגירשה מן האירוסין וחזר וכנסה סתם.
ב. שקידשה על תנאי ואשה אחרת כנס סתם.
ג. שקידשה על תנאי ואח"כ כנסה סתם.
ד. שקידש אחת על תנאי ואח"כ כנסה סתם בחושבו שהיא אשה אחרת.

א. כשאמרו לו חלוץ לה ובכך אתה כונסה, כשירה, דלא בעינן כוונה בחליצה.
ב. כשאמרו לו חלוץ לה ע"מ שתתן לך מאתים זוז פסולה, כשלא נתנה לו הכסף.
ג. כשאמרו לו חלוץ לה ע"מ שתתן לך מאתים זוז כשירה, דא"א לקיים החליצה ע"י שליח.
ד. כשאמרו לו חלוץ לה ע"מ שתתן לך מאתים זוז כשירה, דאחולי אחליה לתנאיה.

א. כיון דבשעת הקידושין היו עליה נדרים הו"ל קידושי טעות.
ב. ב דס"ל א"א באשה נדרנית ואין אדם דר עם נחש בכפיפה אחת.
ג. לרבה קאי אליבא דר' אלעזר דמקפיד שלא תתבזה בבי"ד ולרבא איירי באשה חשובה.
ד. דחכמים הפקיעו הקידושין כדי שלא ירגילו עצמם בנדרים.

א. הדין עם הבעל, דאמרינן כאן נמצאו כאן היו והוי מקח טעות.
ב. הדין עם הבעל, דחזקה אין אדם מתפייס במומין.
ג. הדין עם האב, כיון דיש לו חזקת ממון.
ד. הדין עם האב, דאית לי' תרתי, חזקת הגוף וחזקה אין אדם שותה בכוס וכו' ולבעל איכא רק חדא.

א. כל שנולד הספק ברשותו עליו להביא ראיה, ולכן משמשך החמור על בעל הפרה להביא ראיה.
ב. על בעל החמור להביא ראיה.
ג. המוציא מחבירו עליו להביא ראיה.
ד. ממון המוטל בספק חולקין.

א. כופין אותו להוציאה כמו במוכה שחין.
ב. כופין אותו רק במילי ובמוכה שחין אף בשוטי.
ג. כופין אותו אף בשוטי, ואפי' כששניהם רוצים לדור בסהדי, משא"כ במוכה שחין בכה"ג אין כופין.
ד. אין כופין אותו להוציאה.

א. נראה הקשת בימיו.
ב. לא נראה הקשת בימיו ומ"מ לא רצה להחזיק טיבותא לנפשיה.
ג. במקומו של ר' יהושע בן לוי לא נראה אבל בשאר מקומות נראה.
ד. עד שלא טיפל בבעלי ראתן נראה אבל משהתחיל לטפל בהם שוב לא נראה הקשת.

א. מתניתין בחייה ולפירות תקנת אושא בגופה של קרקע ולאחר מיתה.
ב. מתניתין לכתחילה ותקנת אושא אף בדיעבד.
ג. תקנת אושא דוקא בנכסים שנפלו לה אחרי הנישואין ומתניתין אף משנפלו לה קודם הנישואין.
ד. אין הבדל בין שני הדינים, ודין מתניתין נתקנה באושא.

א. פירות התלושין ביציאתה איכא בינייהו, לר"ש של הבעל ולת"ק של האשה.
ב. פירות המחוברים ביציאתה איכא בינייהו, לר"ש של האשה ולת"ק של הבעל.
ג. פירות המחוברים בכניסתה איכא בינייהו, לר"ש של הבעל ולת"ק של האשה.
ד. פירות התלושין בכניסתה איכא בינייהו לר"ש של האשה ולת"ק של הבעל.

א. מה שעשה עשוי אבל לכתחילה לא ימכור.
ב. לא עשה ולא כלום.
ג. מותר למכור אף לכתחילה.
ד. תלוי במחלוקת אי קנין פירות כקנין הגוף דמי או לאו כקנין הגוף דמי.

א. מוציאין מן היבם ויקח בהן קרקע והוא אוכל פירות.
ב. דינו כמלוה על פה וגובה מן המשוחררין ולא ממשועבדים.
ג. אין מוציאים אותו מידי היבם, דתרי חומרי בכתובה לא עבדינן.
ד. אין מוציאין אותו מידי היבם, דאין הלכה כאותו משנה כיון דיחידאה היא.

א. קנה, כיון דאמר לו מעכשיו.
ב. במטלטלין קנה אבל בקרקעות לא קנה.
ג. לר' מאיר קנה ולר' יוסי לא קנה.
ד. לא קנה, כיון דאף עכשיו אין בידו להקנותו לכן לא מהני אף בלשון זה.

א. שמגרשה בגט ומחזירה.
ב. שמותר לדור עמה בקביעות ולא רק ביאה ראשונה התיר הכתוב.
ג. שחייב ליתן לה כתובה משלו.
ד. שחייב ליתן לה שאר כסות ועונה.

שאלות על תוס'
א. היכא שפשע הבעל כופין אותו, אבל בבא ממילא אין כופין.
ב. לר"י כופין את הבעל להוציאה לר"ח אין כופין אלא אומרים לו להוציאה, ורק כשנאמר להדיא כופין, אז גם כופין.
ג. אין כופין את הבעל להוציאה כיון דגט מעושה בישראל פסול.
ד. כופין אותו להוציאה.

א. כיון שאם תראה דם תסתור ספירתה אין לברך.
ב. דלא מצינו ברכה על מצות הקשורים לדיני טומאה וטהרה.
ג. דהברכה על הטבילה קאי גם על הספירה.
ד. כיון שבשעת הספירה היא טמאה, ואינה ראויה לברך.

א. חזקת פנוייה.
ב. חזקת הגוף, אבל כשחזקת פנוייה מצטרפת לחזקה אחרת, עדיפים הם מחזקת הגוף.
ג. אין חזקת פנוייה נחשבת כלל כחזקה מול חזקת הגוף.
ד. חזקת פנוייה אבל חזקת הגוף מצטרפת לחזקה אחרת ואז עדיפים מחזקת פנוייה.

א. לענין הספק אי נכסים אלו נחשבים נכסי מלוג או נכסי צאן ברזל.
ב. לחלק בין נכסים שבהן אוכל הבעל פירות לבין אלה שאין הבעל אוכל מהם פירות.
ג. לענין מצות ביכורים, לחלק בין פירות שמביא וקורא לבין אלה שמביא ואינו קורא.
ד. לרש"י לנכסים שנפלו לה אי אוכל מהם פירות או מוכרם ליקח מהם נכסים, לר"ת אי מותר לקנות כאלה מכספים שנפלו לה.

א. לרש"י שמא יאבדו המטלטלין, לר"י שלא תהא קלה להוציאה לרשב"א למסקנא משום איבה.
ב. דס"ל כר' מאיר דאסור להשהות אשתו שעה אחת בלי כתובה.
ג. דמטלטלי לא משתעבדי לכתובה.
ד. מיירי כגון שעשה שדהו אפותיקי לכתובתה ולכן אינו יכול להפקיע שיעבוד שלה.